• 1
  • 2
2006-02-21, 21:51
Medlem
Tack så mycke för alla svar!
Citera
2007-06-25, 19:25
Medlem
Lånar tråden, har precis samma problem. Trodde det var ett vanligt fenomen men det är alltså nån medfödd missbildning man har? Är det inte skumt att det försvinner efter ytterligare några öl, okej att alkohol dövar, men jag har sett att det försvinner även om jag efter smärtan dricker vanligt vatten.
Citera
2007-06-25, 20:00
Medlem
monkeybays avatar
kör hemkört. sliter inget på ryggen.
Citera
2007-06-26, 00:28
Medlem
pictorhayess avatar
Victric: Be din doktor om en remiss till urolog, där kan man göra ett ultrljud och ev urografi för att bekräfta diagnosen.
Tillståndet kan vara medfött eller i ovanliga fall bero andra orsaker som en tumör.
Vet du hur ditt blodvärde (HB) var?
Citera
2007-06-26, 01:07
Medlem
Långhårs avatar
Hade samma sak då jag var fjortis, dock inte av öl men av läsk och mjöd. Inte alltid, men ibland då jag drack en liten flaska läsk så började det värka nåt hemskt i ryggen. En tid innan jag skulle fylla 15 så verkade det kulminera i nåt som jag trodde var maginfluensa. Det började en kväll med magknip. Ett infernaliskt magknip..sedan gick det över i ryggvärk. Då hade jag inte vad jag minns druckit nåt läsk, däremot några stora koppar te.

Magen kändes konstig och uppsvullen några dagar, samt ryggen kändes som att jag skulle haft reumatisk värk i den. Jag var hemma några dagar från skolan. Efter det har det inte kommit tillbaka. *peppar peppar* Jag är 30 nu..

Jag minns att jag funderade på att om det var en reaktion av amalgamfyllningen jag fick hos tandläkarn några dagar tidigare.. Den är lyckligtvis utbytt sedan några år tillbaka.
Citera
2007-06-29, 19:04
Medlem
det är för att du har öl mage
Citera
2007-06-29, 21:52
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Njurarna skadas inte långsiktigt av alkohol på det sätt som levern gör. Däremot finns det ett tillstånd som brukar kallas "östlingnjure", som stämmer väl in på din beskrivning.
Principen är att urinledaren träder ut ur njuren på ett sådant sätt att den lätt kan knickas till. Kanske har den en ovanligt hög avgång, eller ligger bakom njurens kärl.
Vid ett lågt urinflöde är det här inget problem.
I en situation med ökad urinproduktion, t.ex vid alkoholintag, kan det däremot bli trassel. Den stora urinmängden spänner upp njuren och bidrar i sin tur till att urinledaren böjs och stängs av, med ökat tryck och smärta som resultat.
Långsiktigt kan det höga trycket skada njurvävnaden, och i värsta fall kan den berörda njuren börja svikta helt.
Om situationen motiverar det kan östlingnjure opereras för ett bättre läge.
Min rekommendation är att du kontaktar en urolog som via röntgen kan se hur dina njurar fylls på respektive töms, och om det föreligger skada på njurvävnaden.

Schysst att få sitta och dricka öl med sin urolog och betrakta kroppens mirakulösa mekanismer!
Citera
2012-09-08, 13:39
Medlem
Xanthines avatar
Detta var en gammal tråd. Men jag var med om samma sak igår. Det är inte första gången. När jag dricker alkohol, vare sig det är lite eller mycket får jag så otroligt ont i ryggen. Tvärs över ryggen liksom. Och igår så strålade det fram emot magen. Kunde inte ligga på rygg eller på sida, gjorde ont hur jag än gjorde. Slutade med att jag kräktes av smärtan. Har försökt googla lite vad det kan bero på, men hittar inte så mycket. Jag är ingen storkonsument av alkohol. Blir någon gång ibland. Och oftast inga superstora mängder. Igår hade jag druckit något glas vin till maten och sen tog vi en likör. Sen var det kört. Funderar på om man ska söka för det?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in