2024-06-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Jayce har rett, Politiet har selv sagt at en nøkkel er forsvunnet så da hjelper det ikke at en eller annen her mener å vite bedre.
Har Politiet sagt at de er sikre på at en nøkkel har forsvunnet?

"Politiet bekrefter overfor NRK at det innimellom ble oppbevart nøkler til huset utendørs.

"Brøske vil ikke utdype hvor nøklene er oppbevart forut for forsvinningen 31. oktober i fjor.
– Også i denne saken har politiet foretatt undersøkelser for å kartlegge hvem som har nøkler til huset, men vi kan ikke utelukke at det finnes flere nøkler enn det politiet har kunnskap om. I en etterforskning som denne er det derfor mest interessant å avdekke hvem som har vært på et åsted, fremfor å forholde seg til «kontroll på et gitt antall nøkler»."
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
"Etterforskerne holder muligheten åpen for at de som bortførte Anne-Elisabeth Hagen låste seg inn. Politiet bekrefter overfor NRK at det innimellom ble oppbevart nøkler til huset utendørs"https://www.nrk.no/norge/forsvinningssaken_-gjerningspersoner-kan-ha-last-seg-inn-i-huset-1.14812084
Innimellom. Og altså ikke jevnlig eller ofte som feks daglig.
Citera
2024-06-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Har Politiet sagt at de er sikre på at en nøkkel har forsvunnet?

"Politiet bekrefter overfor NRK at det innimellom ble oppbevart nøkler til huset utendørs.

"Brøske vil ikke utdype hvor nøklene er oppbevart forut for forsvinningen 31. oktober i fjor.
– Også i denne saken har politiet foretatt undersøkelser for å kartlegge hvem som har nøkler til huset, men vi kan ikke utelukke at det finnes flere nøkler enn det politiet har kunnskap om. I en etterforskning som denne er det derfor mest interessant å avdekke hvem som har vært på et åsted, fremfor å forholde seg til «kontroll på et gitt antall nøkler»."
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

Innimellom. Og altså ikke jevnlig eller ofte som feks daglig.

Det er skrevet over 400 innlegg om nøkkelen, les dem og så kan du komme tilbake etterpå.
Citera
2024-06-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg er enig med deg om dine vurderinger ang husnøkler.
Utifra opplysningene som er gitt, er det umulig for oss å vite hvor mange nøkler som var i bruk for boligen i S4.
Det er heller ikke sikkert at det til vanlig ble oppbevart en husnøkkel i garasjen. Jeg har tenkt at det kun skjedde i tilfeller det var nødvendig. Kanskje det bare skjedde i tilfeller det var nødvendig? For eksempel i tilfeller hvor håndverkere trengte tilgang til boligen, hundepass osv.
Vi vet ikke om det alltid var husnøkkel tilgjengelig i garasjen, men det kan ikke utelukkes.
Årsaken til at AEH hentet husnøkkelen i garasjen da ekteparet kom hjem etter teaterkvelden, kan være fordi hun bare hadde med seg en selskapsveske. Denslags vesker passer ofte svært dårlig til annet enn pudder, lebestift og kredittkort (dersom det er glidelås). Desto flere ting man har i vesken, særlig tunge ting som nøkler, kan vesken miste fasongen, og da forsvinner liksom litt av poenget. Jeg vet ikke om det var slik i AEHs tilfelle, men jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker slik.
TH hadde vel husnøkkelen sin på nøkkelknippe til Ford Fokusen og AEH på nøkkelknippe til Citroënen, sånn sett er det ikke sikkert at sønnen brukte husnøkkelen i garasjen.
Jeg tror ikke det bare fantes én husnøkkel, men det kan selvsagt ikke utelukkes. Det kan heller ikke utelukkes at flere i familien hadde nøkkel til huset. Det har mine barn, selv om de har egne hus. Kanskje til og med barnebarna har nøkler til besteforeldrenes hus? Det ville ikke vært uvanlig isåfall.
Du har gode poeng.
Fetad. "Politiet bekrefter overfor NRK at det innimellom ble oppbevart nøkler til huset utendørs", så du har rett.
Citera
2024-06-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er nok flere av oss som stusser over dette. TH har selv fortalt om mistenkelige personer på eiendommen i S4 i akkurat denne perioden, og så legges husnøkkelen bare i en støvel med tilgang til alle... Senest samme kveld skal visstnok TH ha følt seg overvåket gjennom stuevinduet.
Hadde vært interessant å vite om nøkkel i garasjen er et opplegg de har benyttet i en årrekke, eller om det oppstod i høvelig samme tidsrom som kryptorigget ble opprettet, om du skjønner hvor jeg vil.
Citera
2024-06-18, 00:12
Medlem
Hvis den nevnte (merkede) nøkkelen som Politiet fant er den samme nøkkelen som av og til ble oppbevart utendørs, og hvis TH mener at det er unormalt at AEH ikke hadde lagt den i garasjen etter at de kom hjem fra teateret, så kan det kanskje ha vært slik at AEH ikke rakk å gjøre det (hvis hun feks hadde tenkt å legge den der feks etter frokost den 31.10).

"Tom Hagen skal ha forklart politiet at en reservenøkkel til huset var borte etter at Anne-Elisabeth Hagen forsvant"
https://www.rb.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen/lorenskog/nokkel-skal-vare-borte-i-lorenskog-saken/s/5-43-1236786
Citat:
Ursprungligen postat av Karamellis
Kanskje den ikke er borte? I boka, selv om den ikke er den full sannhet, skrives det at det i første beslag også ble tatt med en nøkkel med merkingen «hjemme». Kanskje det passet noen godt at den var «forsvunnet».
Senast redigerad av z-z-z 2024-06-18 kl. 00:19.
Citera
2024-06-18, 00:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Det er nok flere av oss som stusser over dette. TH har selv fortalt om mistenkelige personer på eiendommen i S4 i akkurat denne perioden, og så legges husnøkkelen bare i en støvel med tilgang til alle... Senest samme kveld skal visstnok TH ha følt seg overvåket gjennom stuevinduet.
Det er ikke så merkelig som du tror. Dersom man føler seg overvåket, så tenker man ikke nødvendigvis på materielle ting eller fare for eget liv. Man tenker kanskje først og fremst at det er noen som er unormalt nysgjerrig. Vaner er uansett vanskelig å vende. Dersom man har følelsen av å være overvåket over lang tid, tar man kanskje etterhvert affære, men det er individuelt. AEH og TH vokste opp i en annen tid, og hele det norske samfunnet er tuftet på tillit. Vi har mange års erfaring på at det har fungert og vi har følt oss trygge. Sommerdager har vi kjørt rundt på øde landeveier, med selvbetjente boder fulle med deilige nyvaskede jordbær, kirsebær og moreller. Vi betalte heller for mye enn for lite, når det ikke var mulig å få tilbake vekslepenger. Det sitter i nordmenns DNA. Selv om den tiden er en sagablott, så er gammel vane vanskelig å vende. Nordmenn er godtroende. Det er urimelig å straffe oss for det. Yngre generasjoner tenker forhåpentligvis annerledes.
Citera
2024-06-18, 00:25
Medlem
Citat:
så kan det kanskje ha vært slik at AEH ikke rakk å gjøre det (hvis hun feks hadde tenkt å legge den der feks etter frokost den 31.10)

Den stakkarn rakk vel ikke stort annet enn å tilby barnepass og forsøke rydde opp i noe greier med sønnen sin. Håper hun rakk å nyte en kopp kaffe og smugrøyke en sigg, ref koffein og nikotin på buksene hennes, før hun ble angrepet i sin egen bolig av ett eller annet svin som ønsket for henne alt annet enn godt.
Citera
2024-06-18, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er ikke så merkelig som du tror. Dersom man føler seg overvåket, så tenker man ikke nødvendigvis på materielle ting eller fare for eget liv. Man tenker kanskje først og fremst at det er noen som er unormalt nysgjerrig. Vaner er uansett vanskelig å vende. Dersom man har følelsen av å være overvåket over lang tid, tar man kanskje etterhvert affære, men det er individuelt. AEH og TH vokste opp i en annen tid, og hele det norske samfunnet er tuftet på tillit. Vi har mange års erfaring på at det har fungert og vi har følt oss trygge. Sommerdager har vi kjørt rundt på øde landeveier, med selvbetjente boder fulle med deilige nyvaskede jordbær, kirsebær og moreller. Vi betalte heller for mye enn for lite, når det ikke var mulig å få tilbake vekslepenger. Det sitter i nordmenns DNA. Selv om den tiden er en sagablott, så er gammel vane vanskelig å vende. Nordmenn er godtroende. Det er urimelig å straffe oss for det. Yngre generasjoner tenker forhåpentligvis annerledes.

Følelsen av å bli overvåket var vel fordi at han planla å ta livet av kona, det er helt vanlig at kriminelle blir paranoide.
Citera
2024-06-18, 00:56
Medlem
Citat:
Følelsen av å bli overvåket var vel fordi at han planla å ta livet av kona, det er helt vanlig at kriminelle blir paranoide.
Og om han ikke har planlagt det, så er det merkelig (og kanskje også usannsynlig) at han, som på meg fremstår som en psykopatisk narsissist, ikke har vært mer opptatt av sin egen sikkerhet.
Citera
2024-06-18, 00:57
Avslutad
Citat:
Hvis den nevnte (merkede) nøkkelen som Politiet fant er den samme nøkkelen som av og til ble oppbevart utendørs, og hvis TH mener at det er unormalt at AEH ikke hadde lagt den i garasjen etter at de kom hjem fra teateret, så kan det kanskje ha vært slik at AEH ikke rakk å gjøre det (hvis hun feks hadde tenkt å legge den der feks etter frokost den 31.10).

"Tom Hagen skal ha forklart politiet at en reservenøkkel til huset var borte etter at Anne-Elisabeth Hagen forsvant"
https://www.rb.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen/lorenskog/nokkel-skal-vare-borte-i-lorenskog-saken/s/5-43-1236786
Det er sannsynlig at denne reservenøkkelen, som AEH hentet i garasjen, ifølge TH, var den eneste husnøkkelen som var tilgjengelig for henne på forsvinningsdagen, i tilfelle den hun vanligvis brukte var på nøkkelknippet til Citroënen.

Derfor synes jeg ikke at det er logisk å oppbevare teservenøkkelen i garasjen, dersom det var det eneste nøkkelen som var tilgjengelig. Det var heller ikke noe som ble gjort til vanlig.

Og hvis det samme gjaldt THs husnøkkel, så hadde TEH husnøkkelen tilgjengelig på nøkkelknippet til Ford Fokusen, siden han lånte farens bil på forsvinningsdagen og tiden før.

Sånn sett er det nok mest sannsynlig at TEH låste seg inn i S4 selv.

Vi vet ikke hva TEH og TH har forklart, men siden THs siktelse henlegges, så antar jeg at forklaringene deres stemmer overens med rekonstruksjoner, dvs hvis låselyder var et tema.
Senast redigerad av Havhest 2024-06-18 kl. 01:02.
Citera
2024-06-18, 01:44
Avslutad
Citat:
Jeg har tenkt at dersom TH gikk rundt og truet folk med våpen, ville nok fordelen med å ha et operativt alarmsystem blitt prioritert.

Jeg tror heller at følelsen av å bli overvåket var rett og slett fordi TH og AEH ble overvåket. Jeg tror GM så inn i stuen til sine ofre. Og hadde sikkert på minst ett tidspunkt vært inni boligen også, for å gjøre research.

Nå har det seg slik at Politiet er innstilt på å henlegge siktelsen mot TH. og siden Eidsivating lagmannsrett mente at det ikke var skjellig grunn til å mistenke TH, så kan jeg ikke skjønne hvorfor Riksadvokaten skal mene noe annet.

Eks-svogerens påstander er nok bare sludder og vås, og saken ble dessuten henlagt. Men at eks-svogeren klarte å lage en dyp og langvarig bølgedal i Hagenekteskapet, det skal han ha.

Og han ga seg ikke med den første. Eks-svogeren utnyttet denne grufulle situasjonen også. Jeg kan derfor ikke forstå annet enn at eks-svogeren har hatet TH så lenge han har kjent ham. Jeg håper fremdeles at det plutselig dukker opp opplysninger som avslører at det aldri har skjedd, for det er helt ubegripelig. Altså at det aldri har vært en konflikt, at alle historiene var for å trigge GM. Det kan jeg forstå.
Citera
2024-06-18, 07:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Den stakkarn rakk vel ikke stort annet enn å tilby barnepass og forsøke rydde opp i noe greier med sønnen sin. Håper hun rakk å nyte en kopp kaffe og smugrøyke en sigg, ref koffein og nikotin på buksene hennes, før hun ble angrepet i sin egen bolig av ett eller annet svin som ønsket for henne alt annet enn godt.
Både nikotin og koffein finnes i hvit pulverform. Og i tillegg ble det også funnet spor av paracetamol på AEHs bukse. Jeg har derfor tenkt at kokainen var blandet med samtlige indigrienser; kokain, nikotin, koffein og paracetamol.

Er det noen som vet om lignende eksempler?

Jeg finner ikke noe lignende på nettet, om at slike blandinger forekommer, men har jo fått inntrykk av at det ikke finnes grenser hva man risikerer å få i seg ifm kokainmisbruk.

Jeg leste at i tilfeller hvor kokain var blandet med sulfat, kunne det dessuten lukte kloakk.

Det jeg derimot har fått med meg, er at AEH drakk koffeinfri pulverkaffe. Og dersom hun eventuelt drev med smugrøyking, så inneholder sigaretter flere stoffer enn nikotin, så jeg tviler på at hun nøt en kopp koffeinholdig kaffe og sigaretter på forsvinningsdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in