2023-01-26, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk
Hvilken observasjon tenker du på?

En observasjon du gjorde av en ikke nødvendigvis ubetydelig detalj i dette i trusselbrevet.
Citera
2023-01-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
En observasjon du gjorde av en ikke nødvendigvis ubetydelig detalj i dette i trusselbrevet.
Takk Er det dette du tenker på?
Citat:
I trusselbrevet er det på side 1 brukt ordet om flere ganger og ordet hvis (korrekt skrevet) er brukt en gang. Deretter brukes ordet vis på side 2 og 3 og 5.
Edit: Dette kan kanskje bety at det var flere forfattere, eller det kan kanskje bety at det var en forfatter som ønsket at det skulle se ut som at det var flere forfattere.
Senast redigerad av z-z-z 2023-01-26 kl. 17:50.
Citera
2023-01-26, 17:52
Medlem
Niffys avatar
Et par ting jeg fant interessant i Spiegel-artikkelen var at OHG selv ikke visste at det var Lørenskog-forsvinningen han hadde blitt avhørt om når han ble avskjært på flyplassen i desember 2018, før han plutselig oppdaget navnet sitt i en tilfeldig avisartikkel en stund etter at saken ble offentlig kjent.
Han oppdaget "sin" involvering i saken tilfeldig via media, ikke fra politiet selv.

Det andre var sitatene fra JL H*rst, han forteller at han ble oppringt fra en journalist mens han var ute og luftet hunden, før han i det hele tatt selv hadde fått med seg at noe hadde skjedd (samme dagen som offentliggjøringen tipper jeg) og at han etter å ha fått en kort orientering fra journalisten som ringte (han hadde jo ikke selv hørt om saken på det tidspunktet han ble oppringt) er sitert i Spiegel-artikkelen på å umiddelbart ha tenkt at "It must have been the husband".

Her kan det være noe oversettingsgreier pga. tysk/engelsk/norsk, men det høres mistenkelig ut som det mye omtalte sitatet "det må være ektemannen", som visstnok ble uttalt av en etterforsker.

Jeg tenker nå at dette sitatet mest sannsynlig stammer fra denne telefonsamtalen med JLH, og ikke en aktiv etterforsker direkte involvert i saken.

(selv om jeg tror de fleste etterforskerne direkte involvert i saken naturligvis tenker det samme)
Senast redigerad av Niffy 2023-01-26 kl. 18:29.
Citera
2023-01-26, 17:58
Medlem
Citat:
Takk Er det dette du tenker på?

Edit: Dette kan kanskje bety at det var flere forfattere, eller det kan kanskje bety at det var en forfatter som ønsket at det skulle se ut som at det var flere forfattere.

Nei observasjonen du gjorde i forhold til følgende i trusselbrevet er det jeg refererer til: under er en list av hvilken bitcoin sum er hvilken kommunikasjon. Det er viktig at du sier til oss om du vil betala eller nei.

Og du påpekte at det finnes ingen måte å kommunisere at man eventuelt ikke vil betale via de forhåndsdefinerte kodene i brevet.
Citera
2023-01-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Nei observasjonen du gjorde i forhold til følgende i trusselbrevet er det jeg refererer til: under er en list av hvilken bitcoin sum er hvilken kommunikasjon. Det er viktig at du sier til oss om du vil betala eller nei.

Og du påpekte at det finnes ingen måte å kommunisere at man eventuelt ikke vil betale via de forhåndsdefinerte kodene i brevet.
Takk Da var det kanskje ikke så viktig for forfatteren, forstår jeg.
Citera
2023-01-26, 18:09
Medlem
Citat:
Takk Da var det kanskje ikke så viktig for forfatteren, forstår jeg.

Det enkleste blir å besvare dette med at det ene gjerne fører til det andre. Når noen gjør sine observasjoner, observerer andre noe helt annet.
Citera
2023-01-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Jeg ser du mener å vite hva som kan være
mediestrategi og ikke, hva som er solid etterprøvbar informasjon og ikke, for meg er ikke det like klart. Å justere tiden litt for H*ttemannens bevegelser i etterlysningen er da ikke et grovt tillitsbrudd mot offentligheten? Den som ser seg selv på denne videoen på morgentur denne dagen vil jo melde seg når han ser videoen uansett? Og kanskje t.o.m si, «det var meg, men det var ikke 10.30 det var 9.30, bare se her - jeg tok bilde ved Langvannet og her er tidsstempelet på bildet!» Da vet Politiet at de har rett mann, for kun de og han kjenner den faktiske tidslinjen.

Når det er sagt så er jo min (foreløpige) konklusjon foreløpig også at H*ttemannen er sjekket ut.

Det er logisk at politiet ikke benytter en såkalt mediestrategi når de henvender seg til publikum og ber om tips. Da må tid og sted være korrekt oppgitt.

Politiet har benyttet såkalt mediestrategi for ikke å frigi informasjon som kan misbrukes av GM, og av etterforskningsmessige hensyn.

Pluss i dette tilfelle, å ivareta hensynene som ligger bak reglene om rettferdig rettergang. Altså, å aktivt forhindre forhåndsdømming.
Citera
2023-01-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Et par ting jeg fant interessant i Spiegel-artikkelen var at OHG selv ikke visste at det var Lørenskog-forsvinningen han hadde blitt avhørt om når han ble avskjært på flyplassen i desember 2018, før han plutselig oppdaget navnet sitt i en tilfeldig avisartikkel en stund etter at saken ble offentlig kjent.
Han oppdaget "sin" involvering i saken tilfeldig via media, ikke fra politiet selv.

Det andre var sitatene fra JL H*rst, han forteller at han ble oppringt fra en journalist mens han var ute og luftet hunden, før han i det hele tatt selv hadde fått med seg at noe hadde skjedd (samme dagen som offentliggjøringen tipper jeg) og at han etter å ha fått en kort orientering fra journalisten som ringte (han hadde jo ikke selv hørt om saken på det tidspunktet han ble oppringt) er sitert i Spiegel-artikkelen på å ha sagt at "It must have been the husband".

Her kan det være noe oversettingsgreier pga. tysk/engelsk/norsk, men det høres mistenkelig ut som det mye omtalte sitatet "det må være ektemannen", som visstnok ble uttalt av en etterforsker.

Jeg tenker nå at dette sitatet mest sannsynlig stammer fra denne telefonsamtalen med JLH, og ikke en aktiv etterforsker direkte involvert i saken.

(selv om jeg tror de fleste etterforskerne direkte involvert i saken naturligvis tenker det samme)

Jørn Lier Horst til Der Spiegel.
" Horst was also astonished by the approach taken by the Norwegian police. "When Tom Hagen was arrested, I was certain that they had hard evidence against him," Horst says. "I was surprised when it turned out that they didn’t."
Tilbake til bevisene, gode nok for politi og påtalemyndighet, britisk politi, tingretten og én av tre dommere i lagmannsretten. Det ligger noe mystisk og uforståelig her. Et triks Holden dro ut av ermet.

Jeg er sikker på å ha lest at politiet fikk OHG sitt samtykke før de gikk ut med bilde av passkopien hans. Men om navnet hans hadde vært nevnt tidligere, husker jeg ikke. Det er godt mulig at det stemmer.

Ellers nevner Der Spiegel den korte tiden fra adresseendring ble registrert på nett, og til GM brukte den nye adressen, det gikk bare fem dager.
Furthermore, Golf’s address was only listed from July 2, 2018, which is when his company, which he just been launched, went online. Just five days later, on July 7, the presumed killers of Hagen used the address Store Elvegate 16A to open a crypto account.
Snedig at Spiegel intervjuer VG-jounalister. Men politiet har det vel alt for travelt til å svare på detaljerte spørsmål om saken.

Politiets uttalelse er kort, men helt klar og entydig. Saken skal oppklares og GM stilles for retten.
Investigators hope that these digital clues might one day lead to Hagen's murderers. Thus far, they haven’t been able to crack the crypto code, but several officers are still working on the case every day. "We are determined to solve it," says lead investigator Lars Reinholdt-Østbye. "Whoever committed this crime will be held accountable."
Citera
2023-01-26, 18:59
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jørn Lier Horst til Der Spiegel.
" Horst was also astonished by the approach taken by the Norwegian police. "When Tom Hagen was arrested, I was certain that they had hard evidence against him," Horst says. "I was surprised when it turned out that they didn’t."
Tilbake til bevisene, gode nok for politi og påtalemyndighet, britisk politi, tingretten og én av tre dommere i lagmannsretten. Det ligger noe mystisk og uforståelig her. Et triks Holden dro ut av ermet.

Jeg er sikker på å ha lest at politiet fikk OHG sitt samtykke før de gikk ut med bilde av passkopien hans. Men om navnet hans hadde vært nevnt tidligere, husker jeg ikke. Det er godt mulig at det stemmer.

Ellers nevner Der Spiegel den korte tiden fra adresseendring ble registrert på nett, og til GM brukte den nye adressen, det gikk bare fem dager.
Furthermore, Golf’s address was only listed from July 2, 2018, which is when his company, which he just been launched, went online. Just five days later, on July 7, the presumed killers of Hagen used the address Store Elvegate 16A to open a crypto account.
Snedig at Spiegel intervjuer VG-jounalister. Men politiet har det vel alt for travelt til å svare på detaljerte spørsmål om saken.

Politiets uttalelse er kort, men helt klar og entydig. Saken skal oppklares og GM stilles for retten.
Investigators hope that these digital clues might one day lead to Hagen's murderers. Thus far, they haven’t been able to crack the crypto code, but several officers are still working on the case every day. "We are determined to solve it," says lead investigator Lars Reinholdt-Østbye. "Whoever committed this crime will be held accountable."

I Spiegel-artikkelen er det gjengitt slik:

"In early January 2019, the Norwegian police went public with the kidnapping, with the case landing on front pages around the country and in special televised reports. Like most people in Norway, Golf was fascinated by the crime. "I read everything I could about it," he says today, four years later, during a meeting in his office in Mandal. And at some point, he stumbled across his own name in an article about the case: Ole Henrik Golf."
Citera
2023-01-26, 19:13
Medlem
07.06.2022.
"I november i fjor gikk politiet, i samråd med Golf selv, ut med hans identitet og ba om hjelp fra personer som har opplysninger om det kopierte passet hans."
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/lorenskog-saken-politiet-undersoker-spor-i-finland/14849808/

29.11.2021.
"32 år gamle Ol* Henri* Gol* forteller om 6. desember 2018."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pWVGGj/svindlet-og-overvaaket

29.11.2021.
"Det stjålne passet".
"En gang mellom april 2013 og vinteren 2016 blir en kopi av passet til Ol* Henri* Gol* (32) fra Mandal stjålet. Kopien selges på flere markedsplasser på det mørke nettet."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oWVyzB/det-stjaalne-passet
Senast redigerad av z-z-z 2023-01-26 kl. 19:28.
Citera
2023-01-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
I Spiegel-artikkelen er det gjengitt slik:

"In early January 2019, the Norwegian police went public with the kidnapping, with the case landing on front pages around the country and in special televised reports. Like most people in Norway, Golf was fascinated by the crime. "I read everything I could about it," he says today, four years later, during a meeting in his office in Mandal. And at some point, he stumbled across his own name in an article about the case: Ole Henrik Golf."

Vi må tro at han husker dette korrekt selv. Så det stemmer sikkert.

Journalisten har tatt turen til Mandal og snakket med OHG selv.

Og vært innom Oslo, og snakket med kolleger i VG, og gått rusletur utenfor S4. Møtt JLH og snakket med ham. Møtene er dokumenterte med nye fotografier.

Holden har ikke svart på Spiegels henvendelse.
Hagen is a free man who continues going to work and still lives in the house at Sloraveien 4. According to media reports, he continues to insist that he had nothing to do with his wife’s disappearance. His lawyer did not respond to a query from DER SPIEGEL.
Synes artikkelen er god og informativ.

Det er jo en spektakulær sak. Jeg tror de aller fleste som har hørt om Anne-Elisabeths skjebne blir følelsesmessig berørt.

Det er en bunnløs urett vi har fått brettet ut foran oss. Ektepaktene, maktmisbruket, ulovlige våpen, nærmere 50 år med undertrykkende og ødeleggende ekteskap, så brutal død, drept. Levningene forsvunnet. Ikke engang en grav finnes etter henne.

En urett Anne-Elisabeth kjempet mot hele livet men aldri greide å komme seg vekk fra. Heller ikke etter døden.
Citera
2023-01-26, 19:44
Medlem
Niffys avatar
Og folk lurer på hvorfor denne tråden er så lang og hvorfor folk bryr seg om at en "gammal norsk kärring" er borte...

Selvfølgelig er det spektakulært når en kona til en av Norges rikeste menn forsvinner sporløst, tilfeldigvis når hun er i ferd med å søke skilsmisse, og det fremsettes falske påstander om fremmede kidnappere samtidig som den mest åpenbare mistenkte nekter for å ha noe med forsvinningen å gjøre.

Saken MÅ rett og slett bare etterforskes til bunns med det formål om å løses, for vi kan ikke ha det slik at dette skal være mulig å gjennomføre i vårt samfunn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in