Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-24, 14:33
  #97021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Interessant. Er i så fall hettemann1 (H1) morderen og hettemann2 (H2) overfalleren?
Jeg skrev en teori om at H2 hadde vært en stund i huset i SV4 da H1 kom spaserende mot Sv4 (H1 hentet kanskje bil ved boligblokkene og kjørte over plen mot Sv4?) og at de plasserte AE i bilen og at de kjørte i bil fra Sv4 sammen. H1 ble sluppet av bilen (eventuelt ved motorveien i nærheten av der H1 var observert gående fra motorveien) og H2 kjørte videre og parkerte, før H1 og H2 møttes og vandret sammen (der vi kan se de på videoen).

Edit: Tillegg/endring i teorien. H2 leverte bilen til GM3 før H2 kom for å møte H1 der vi kan se H1 og H2 gå sammen på videoen.

Hvem tenker du at eventuelt saboterte og hvorfor?
Overfalleren saboterte fordi han ønsket å peke på morderen?


Jeg tror ikke hettemann 2 har noe med dette å gjøre.

Jeg heller mer mot at den som drepte henne kanskje ikke nødvendigvis vurderte det til noe negativt om politiet skulle komme til å gjøre seg noen tanker om et mulig drap.
Citera
2022-10-24, 14:37
  #97022
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
I likhet med SH så har også denne et håp om.

Et håp om et første skritt. Ikke like skråsikker som Holden. 100% sikker på henleggelse, sa han for et år siden.
Men fant ut at det er en indirekte forbindelse mellom PSS og RU/MAZ, uten at jeg ønsker å utdype.
Citera
2022-10-24, 14:44
  #97023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Tom Hagen har i to og et halvt år vært siktet for drap på sin egen kone. – Saken mot han kommer utvilsomt til å bli henlagt, sier Hagens forsvarer, advokat Svein Holden, til Romerikes Blad.
Takker. Meget interessant! 🙂

Holden sier også kraftfullt at Jan Helge Andersen ikke bør tiltales, men det tror jeg han blir. Så hva driver Holden med her? Jeg trodde han var mer nøktern, men det er nok en tanke bak om jussen. Bra skrevet av RB som redegjør for jussen her.

Min gjetning er at Holden og advokaten til kryptomannen mener sine respektive klienter er utsatt for urett (eller thereabout) De mener etterforskningen og status som siktet har blitt dratt for langt. Kanskje i strid med menneskerettighetene eller Grunnloven. Derfor er de offensive i media, fordi de mener å ha jussen på sin side? Det er deres rolle å beskytte klienten.
__________________
Senast redigerad av StonesThrow81 2022-10-24 kl. 14:47.
Citera
2022-10-24, 15:23
  #97024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Synes egentlig dette var mest interessant, fra forsvarer DS:



Her ligger det nok mye mer i kortene.

SH har hele tiden bekreftet (også etter Pjusksaken) at Hagen gjerne bidrar med svar og opplysninger til politiet. Så at det er tyst fra familien tror jeg er bullshit.
Citera
2022-10-24, 15:40
  #97025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Et håp om et første skritt. Ikke like skråsikker som Holden. 100% sikker på henleggelse, sa han for et år siden.
Men fant ut at det er en indirekte forbindelse mellom PSS og RU/MAZ, uten at jeg ønsker å utdype.


Skjønner. SH og likesinnede benytter seg av ord og fraser i den hensikt å forsøke få klienten til å fremstå som helt uten skyld. De gjør det de er satt til med andre ord. Men SH håper vel på litt mye når han har et håp om at det skal gjøres unntak for akkurat hans klient.
Citera
2022-10-24, 15:46
  #97026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg tror ikke hettemann 2 har noe med dette å gjøre.

Jeg heller mer mot at den som drepte henne kanskje ikke nødvendigvis vurderte det til noe negativt om politiet skulle komme til å gjøre seg noen tanker om et mulig drap.
Takk! Kanskje morderen kan ha tenkt slik pga at det for han kun var et oppdrag, og oppdragsgiveren hadde glemt å gi beskjed om at det ikke måtte være noen spor etter drap i huset?
Citera
2022-10-24, 15:52
  #97027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hvis det stemmer som Holden sier, at mistankegrunnlaget mot TH har blitt "kontinuerlig svekket", er det ganske spesielt at han fremdeles har status som siktet. Jeg skulle gjerne visst konkret hva som ligger til grunn for denne uttalelsen, annet enn at Holden som forsvarer er nødt til det.

I tillegg, hvis det "eneste" TH og familien ønsker er å vite hva som hendte med AE, er det påfallende at det eneste man hører fra den kanten, er hvor kjipt det er at TH er siktet. Give me a break.

NRK.no nå:

«Det er først og fremst rettsstaten som har sviktet Viggo Kristiansen. Men i denne saken har NRK også sviktet i vår sentrale oppgave med å undersøke om rettssystemet har gjort jobben sin.»

Uansett om TH er skyldig eller ikke - hva har VG og resten av norsk presse gjort for å undersøke om rettssystemet har gjort jobben sin?
Citera
2022-10-24, 17:58
  #97028
Medlem
Ser at Svein Holden i mediene i dag spår snarlig henleggelse av drapssiktelser mot to av sine mest høyprofilerte klienter.

Er det tilfeldig at begge disse to hadde skarpladde våpen ved sengen da de ble pågrepet.

Som vi vet, Tom Hagen hadde skarpladd haglegevær stående ved sengen sin, som ble beslaglagt av politiet i november 2018.

Og Jan Helge Andersen hadde skarpladd rifle stående ved sin seng, da han ble pågrepet, september 2000.
__________________
Senast redigerad av kornblomst 2022-10-24 kl. 18:10. Anledning: skrivefeil
Citera
2022-10-24, 18:00
  #97029
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
SH har hele tiden bekreftet (også etter Pjusksaken) at Hagen gjerne bidrar med svar og opplysninger til politiet. Så at det er tyst fra familien tror jeg er bullshit.

Det vi vet er at TH og familien har nektet flere avhør. Ingenting tyder på at de har uttalt
seg direkte til politiet siden de brøt kontakten. Påtaleleder ble nylig spurt om de hadde
tenkt å innkalle TH til nye avhør, men hadde ingen kommentar til det.

Altså, hvis TH har tenkt å bidra med svar og opplysninger, må dette selvsagt gjøres på
politiets premisser, ikke TH sine. Politiet må avgjøre hva slags opplysninger de ønsker, og
hvilke spørsmål som skal stilles - de må m.a.o. avhøre TH. En som er siktet i en sak kan
naturligvis ikke sette premisser for hva som skal etterforskes.

Jeg kan nesten garantere at dersom noen av familiemedlemmene hadde uttalt seg
om noe, så ville offentligheten blitt opplyst om dette. Kanskje ikke om innholdet, men
at det hadde skjedd.
Citera
2022-10-24, 18:05
  #97030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det vi vet er at TH og familien har nektet flere avhør. Ingenting tyder på at de har uttalt
seg direkte til politiet siden de brøt kontakten. Påtaleleder ble nylig spurt om de hadde
tenkt å innkalle TH til nye avhør, men hadde ingen kommentar til det.

Altså, hvis TH har tenkt å bidra med svar og opplysninger, må dette selvsagt gjøres på
politiets premisser, ikke TH sine. Politiet må avgjøre hva slags opplysninger de ønsker, og
hvilke spørsmål som skal stilles - de må m.a.o. avhøre TH. En som er siktet i en sak kan
naturligvis ikke sette premisser for hva som skal etterforskes.

Jeg kan nesten garantere at dersom noen av familiemedlemmene hadde uttalt seg
om noe, så ville offentligheten blitt opplyst om dette. Kanskje ikke om innholdet, men
at det hadde skjedd.

Ok, du vet sikkert best...
Citera
2022-10-24, 18:19
  #97031
Medlem
Legokatts avatar
--- De engelske ordene i kryptert e-post 08.06.2019 ---

I denne krypterte e-posten er ca 10 % av ordene svenske. I tillegg til det norsk/svorske røverspråket er det noen svært få ord hentet fra engelsk. Disse ordene dukker opp ved beskrivelse rundt AEH's helsesituasjon.

"anne elisabeth trenget medikal behandel. vi kan gir basik av behandel"

1.
Norsk: medisinsk
Svensk: medicinsk
Engelsk: medical (medikal i kryptert e-post)

2.
Norsk: grunnleggende
Svensk: grundläggande
Engelsk: basic (basik i kryptert e-post)


Ulike definisjoner av "medical":
1 : of, relating to, or concerned with physicians or the practice of medicine the medical profession a medical journal.
2 : requiring or devoted to medical treatment a medical problem an important advance in medical science.
3: A medical doctor (M.D.) is a licensed physician who is a graduate of an accredited medical school."

En definisjon av "Basic care" (selv om det finnes flere ulike definisjoner)
"Treatment interventions, appropriate to certification level, that provide mini- mum care to the patient including, but not limited to, CPR, bandaging, splinting, oxygen sdministra- tion, spinal immobilization,oral airway insertion and suctioning, antishock garment, vital sign assess- ment and administration of over-the-counter drugs"

Det kan være tilfeldig at to engelske ord ble benyttet ved beskrivelse rundt AEH's helse men samtidig litt merkelig at de ikke holdt seg til norsk/svorsk/røverspråk også her.

Hvis man forsøker å oversette bokstavelig hva motpart skrev i setningen basert på definisjonene så kommer det frem at

1. AEH trengte å få medisinsk behandling av en lege.
2. De kunne/ville bare gi grunnleggende behandling til et visst sertifiseringsnivå med reseptfrie legemidler.

Om AEH var drept på dette tidspunktet eller ikke og uansett hvem som sto bak - en hypoteseuavhengig teori:
Den/de som forfattet krytptert e-post hadde satt seg inn i terminologiene rundt medical/basic behandling. Forfatteren(e) av kryptert e-post hadde kjennskap til uttrykk som kan læres i en legeutdanning.
__________________
Senast redigerad av Legokatt 2022-10-24 kl. 18:48.
Citera
2022-10-24, 18:59
  #97032
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelopard
Tryllekunstner-svensk. Det var sånn en illuderte fremmedlandskhet i THs generasjon, som ikke behersker engelsk. «Jag væra stor sirkosdirektør!»
(må svare på dem som har kommentert mine innlegg)
Kanskje språket i trusselbrevet er inspirert fra låten "Yes we have no bananas" med Banana Airlines?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback