Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Skall vi alltså förstå detta som att AE ringde det sista samtalet under hot, då hon redan var i "kidnapparnas" våld? Och sedan blev dräpt och bortfraktad, allt för att skapa ett alibi åt TH?
Rätt gräsligt i så fall, eller hur?

Och jag undrar vad jag skulle gjort i motsvarande situation! Kanske försökt ge någon ledtråd till att allt inte stod rätt till -- men det kan nog vara svårt utan att väcka misstankar hos våldsmän, när man inte har en aning om vilken information de är i besittning av!
Gräsligt visst. Men du gav mig en tanke. Tom Hagen åker iväg till jobbet i normal ordning. Parkerar bilen och visar sig på kontoret. Han är sedd av alla, som sen håller på med sitt och tänker inte mer på honom alls.
Tom Hagen vet att hans fru har en lång startsträcka, hon tänker ta ett bad innan hon går ut med hunden och gör övriga sysslor i hemmet.
Tom Hagen kommer hem, det är inte långt bort, och säger att det är något strul med löner och ber EH att ringa sekreteraren. Sen tar hon sitt bad. Hon dränks. Hagen är snabbt tillbaka på kontoret. Han åker hem och han har lite tid att arrangera brottsplatsen innan han ringer polisen. Han har förflyttat EH till en temporär plats och han blir inte misstänkt den första tiden innan polisen börjar förstå att allt är fejk.
Jag tror fortfarande att det finns inga medhjälpare, eftersom det är omöjligt utanför kriminella kretsar att be en person hjälpa till att mörda en äldre dam.
Från det Tom Hagen var misstänkt har han blivit bevakad av polisen. Det tyder på att inga medhjälpare finns när kontakt med sådana saknas. Medhjälpare hade velat diskutera med Tom Hagen, de hade haft olika sorters oro.