• 1
  • 2
2019-01-09, 03:46
Bannlyst
jag har en westfalia avtagbar dragkrok som har fastnat i dragkroksbalken. Det följde inga nycklar med till låset så jag fick borra sönder låscylindern och har nu möjlighet att vrida fästet manuellt. Dock händer inget.

http://www.bilddump.se/bilder/201901...98.205.164.jpg

Har ni tips på hur man får loss en dragkrok som har "fastnat" ?
Citera
2019-01-09, 04:24
Medlem
22juni41s avatar
Bildlänken funkar inte.

Antar att de rostat fast? Testa spruta med rostlösning spray och efter 15min skaka om (eller hamra med en hammare) tills det lossnar.
Senast redigerad av 22juni41 2019-01-09 kl. 04:27.
Citera
2019-01-09, 07:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ta bort hela skiten. Behöver du drag sätter du dit nytt.
Och lär dig att avtagbart drag tar man inte bort innan besiktningen, man sätter dit det.
Citera
2019-01-09, 08:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ta bort hela skiten. Behöver du drag sätter du dit nytt.
Och lär dig att avtagbart drag tar man inte bort innan besiktningen, man sätter dit det.

Ett alternativ är att svetsa fast skiten och besikta om bilen till att ha fast dragkrok.
Citera
2019-01-09, 08:40
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ett alternativ är att svetsa fast skiten och besikta om bilen till att ha fast dragkrok.

Det kostar en del att göra reg besiktning, beroende på vart man gör det, allt mellan 700 och 2000.
Citera
2019-01-09, 08:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det kostar en del att göra reg besiktning, beroende på vart man gör det, allt mellan 700 och 2000.

Visst, men är det dyrare än att ta bort den gamla och montera dit en ny?
Citera
2019-01-09, 08:43
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Inte den blekaste! 😂
Citera
2019-01-09, 09:17
Medlem
Värm den, olja på och banka med slägga lätt tills den lossar.

Hur svårt kan det vara?
Citera
2019-01-09, 10:21
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Men måste man regga om? Jag monterade drag på min bil, besiktningen sa inget om det alls, så varför skulle de ha åsikter om att man bytt från avtagbart till fast?
Citera
2019-01-09, 12:07
Medlem
PlutoJs avatar
På med krypande rostlösande olja. Låt verka en kvart eller så. Sedan bankar du med handslägga på krokdelen tills den lossnar.

Sedan inhandlar du en ny krokdel med nyckel från Westfalia, låter den ligga i sin förvaringspåse under bagagerumsgolvet förutom de gånger den ska användas.

Enkelt, eller hur?
Senast redigerad av PlutoJ 2019-01-09 kl. 12:09.
Citera
2019-01-09, 12:12
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Men måste man regga om? Jag monterade drag på min bil, besiktningen sa inget om det alls, så varför skulle de ha åsikter om att man bytt från avtagbart till fast?
Kravet på reg.besiktning för nyinstallation är borttaget.
Problemet är nog att man redan fått körförbud tack vare det befintliga draget. Att svetsa fast den kroken kan vara besvärligt att få godkänt.
Hade man däremot bytt till ett fast drag innan besiktningen hade det inte varit några bekymmer. Går givetvis att byta till ett fast drag nu också för att få bilen godkänd, men jag skulle låta bli att svetsa det befintliga.
Citera
2019-01-09, 12:17
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Kravet på reg.besiktning för nyinstallation är borttaget.
Problemet är nog att man redan fått körförbud tack vare det befintliga draget. Att svetsa fast den kroken kan vara besvärligt att få godkänt.
Hade man däremot bytt till ett fast drag innan besiktningen hade det inte varit några bekymmer. Går givetvis att byta till ett fast drag nu också för att få bilen godkänd, men jag skulle låta bli att svetsa det befintliga.
Ja, det har du rätt i. Det skulle kanske också kunna finnas tveksamheter inför hållbarheten med ett fastsvetsat avtagbart drag. Har inte koll på hur de är konstruerade alls, eftersom jag alltid föredragit fast drag (har kört mycket släp i mina dar och inte orkat meka med skitiga fästen osv).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in