• 1
  • 2
2019-01-09, 12:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Kravet på reg.besiktning för nyinstallation är borttaget.
Problemet är nog att man redan fått körförbud tack vare det befintliga draget. Att svetsa fast den kroken kan vara besvärligt att få godkänt.
Hade man däremot bytt till ett fast drag innan besiktningen hade det inte varit några bekymmer. Går givetvis att byta till ett fast drag nu också för att få bilen godkänd, men jag skulle låta bli att svetsa det befintliga.

Svetsar man rätt ska det inte vara besvärligt vad jag känner till.
Citera
2019-01-09, 12:28
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Svetsar man rätt ska det inte vara besvärligt vad jag känner till.
Om man inte klarar av att lossa dragkroken efter den använts klarar man knappast av att svetsa godkänt heller.
Citera
2019-01-09, 12:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Om man inte klarar av att lossa dragkroken efter den använts klarar man knappast av att svetsa godkänt heller.

Det beror på om det är TS eller dragkroken det är fel på.
Citera
2019-01-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Ja, det har du rätt i. Det skulle kanske också kunna finnas tveksamheter inför hållbarheten med ett fastsvetsat avtagbart drag. Har inte koll på hur de är konstruerade alls, eftersom jag alltid föredragit fast drag (har kört mycket släp i mina dar och inte orkat meka med skitiga fästen osv).
Många bilar finns det endast löstagbara drag till. De som är besiktade med kula och det står i reg-beviset, de måste genomgå en begränsad registreringsbesiktning även om draget skall demonteras permanent.
Citera
2019-01-09, 15:24
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Många bilar finns det endast löstagbara drag till. De som är besiktade med kula och det står i reg-beviset, de måste genomgå en begränsad registreringsbesiktning även om draget skall demonteras permanent.
Aha, tack för info!
Citera
2019-01-09, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 22juni41
Bildlänken funkar inte.

Antar att de rostat fast? Testa spruta med rostlösning spray och efter 15min skaka om (eller hamra med en hammare) tills det lossnar.

å fan. provar med en ny länk

http://forumbilder.se/I45B4/20190103-151143.jpg
Citera
2019-01-09, 21:09
Medlem
Fuzzs avatar
Eftersom hela vredet är borta brukar man kunna påverka låset med en mejsel eller dyl (kan vara lite krångligt) samt ev samtidigt trycka in "låstappen" på draget (kan ev behövas dorn och slägga och går inte på alla bilar) den är fjäderbelastad man brukar kunna komma åt i framkant på draget.

Ev att det finns nya vred att köpa eller komplett demonterbar kula dock måste du veta tillverkare och modell på draget.
Tänk på att en dragkrok måste enligt lag ha två låsningar. De flesta har tryck och sedan vrid (vilket blir 2)
Samt lås med nyckel (3dje låset) därför brukar jag ofta ta bort låscylinder då de brukar kärva igen.
(men nu ska ju kulan aldrig sitta på förutom när man drar släp. När släpet parkeras ska kulan av)

Får man bort kulan och inte har behov av drag. Svetsa igen hålet för kulan och regbesikta om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in