2019-01-08, 19:51
Medlem
Har flyttat till Norge, men har kvar pengarna från bostadsrättsförsäljningen i Sverige. Har pengarna på Handelsbanken. Men så kom jag att tänka på att det kanske finns andra banker som har bättre villkor med växling till NOK än Handelsbanken.

Finns det? Isåfall vilken?

(Om jag nu får öppna konto i en annan bank när jag inte är skriven i Sverige längre)
Citera
2019-01-08, 21:10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptorjr
Har flyttat till Norge, men har kvar pengarna från bostadsrättsförsäljningen i Sverige. Har pengarna på Handelsbanken. Men så kom jag att tänka på att det kanske finns andra banker som har bättre villkor med växling till NOK än Handelsbanken.

(Om jag nu får öppna konto i en annan bank när jag inte är skriven i Sverige längre)
(FB) Betal- och växlingstjänsten Revolut - Erfarenheter?
Citera
2019-01-08, 21:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Kolla om din norska bank godtar en överföring i SEK från Sverige, då får du den norska bankens valutakurs och villkor. (Om den nu skulle vara bättre).

Alla inom EES kan öppna bankkonto i EES-land. Du kan utan problem öppna konto i Sverige, eller Norge, eller Estland, eller..
Citera
2019-01-09, 05:55
Bannlyst
Använder som redan tipsat i tråden Revolut riktigt smidigt.
Citera
2019-01-09, 13:55
Medlem
Går dom att lita på? Verkar som om de är ganska nya? Och det är mycket pengar jag skulle vilja få över till Norge, >1mill.
Citera
2019-01-09, 13:58
Medlem
Citat:

Avanza - 0.15% + spread.
Citera
2019-01-09, 14:04
Medlem
NallesLiftkorts avatar
Citat:

Nej för hvete inte Avanza.. . Tänk på att banker kan gå omkull. Då står du där som en åsna…. Välj några av de anrika vetja. Just my two cents on this topic🗽
Citera
2019-01-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Avanza - 0.15% + spread.

Tror inte det är möjligt att ta ut pengar till en utländsk bank hos Avanza?
Citera
2019-01-10, 08:36
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Går dom att lita på? Verkar som om de är ganska nya? Och det är mycket pengar jag skulle vilja få över till Norge, >1mill.
Jodå de har blivit rätt stora sedan de kom men jag har för mig att du högst kan växla ca 50000/mån utan avgift där så då får du dela upp överföringar om du inte behöver pengarna fort.
TransferWise och Ferratum bank finns också som du kanske kan komplettera med.
Citera
2019-01-12, 00:59
Medlem
Jag har flyttat >1mill andra vägen, fick helt okej kurs från norska Sbanken jmf med andra lösningar, och betalade 50kr för överföringen. Men kolla runt lite och se vart du får bästa kursen innan du för över. Det skilde några tusenlappar mellan bästa och sämsta.
Citera
2019-01-12, 12:10
Medlem
Citat:
Tror inte det är möjligt att ta ut pengar till en utländsk bank hos Avanza?

Du skapar ett NOK valutakonto i din bank och overför sen via det kontot.
Citera
2019-01-12, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniken00
Jag har flyttat >1mill andra vägen, fick helt okej kurs från norska Sbanken jmf med andra lösningar, och betalade 50kr för överföringen. Men kolla runt lite och se vart du får bästa kursen innan du för över. Det skilde några tusenlappar mellan bästa och sämsta.

Du förlorar ca 10kNOK i förhållande till t.ex Avanza så dom 50kr spelar inte särskild stor roll..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in