Har använt det sedan mitten av juni och erfarenheter såhär långt;
Fördelar:
Växelkursen! Ca 6% bättre än om man hade växlat kontanter hos forex samma dag...
Möjligt att fylla på sitt eget konto i SEK/EUR SEPA kostnadsfritt vid EUR, SEK var kostnadsfritt som utlandsbetalning hos SEB i vart fall, antar att andra banker har samma upplägg.
Man får ett eget IBAN hos revolut, dvs man kan ta emot inbetalningar och skulle väl i praktiken kunna ta emot lön där också om man vill slippa strula med banker vid flytt till annat eu-land (jag skulle dock avvakta med att förlita mig så mycket på revolut ännu - bolaget är ungt).
Kortsäkerheten styrs enkelt från appen; slå på/av nätköp, magnetremsan, möjlighet att göra uttag i ATM, location based security (använder position - är telefonen i stockholm och man försöker handla i köpenhamn så kommer detta inte funka), slå på/av kortet fullständigt.
Blås paypal - själv ser jag alltid till att ha ett litet belopp i USD och GBP, något större i EUR på kontot, vet att jag förr eller senare kommer använda pengarna ändå och kan då se till att växla på vardagar så man slipper "helgpåslaget" på kursen (0,5% för EUR, mer för mindre illikvida valutor).
Detta verkar fungera, har köpt på ebay och betalat med paypal. Summan har dragits från kopplade revolutkortet oavsett om det varit GBP eller USD. Jag har alltså sett till att kontot haft täckning i köpvalutan innan - vet inte om det fungerar även när revolut skall automatväxla eller om paypal tar över då. Enklast som jag ser det är att ha ett litet saldo i de valutor man brukar röra sig i, lite som att man har cash med sig hem efter en resa med skillnaden att här kan man fortsätta använda dem
Nackdelar:
Det är ett debitkort, man måste föra över pengar i förskott så man måste ha lite planering jämfört med vanliga visakortet.
Går endast att komma åt tjänsten via app i telefonen, detta kan potentiellt bli väldigt problematiskt om man blir rånad eller på annat sätt förlorar både kort och telefon.
Fortfarande lite buggigt, appen uppdateras ofta men fixar man ett problem så återkommer/nyintroduceras ett annat känns det som.
Max motsvarande 200 EUR i kontantuttag per månad, löjligt lite om man åker till länder som inte använder kort i samma utsträckning som vi.
Support endast tillgänglig vissa tider via chat i appen i telefonen - skitkul att författa större texter på telefonens tangentbord... Oftast väntetid på flera timmar.
Man kan alltså inte fullt ut förlita sig på tjänsten ännu, man måste alltid ha ett backupkort (vilket jag iof anser att man alltid skall ha oavsett men men).