2017-08-24, 21:06
Medlem
Blingons avatar
Vilka erfarenheter och synpunkter kan ni delge vad gäller betal- och växlingstjänsten Revolut? https://revolut.com/se/

Fördelar? Nackdelar? Datasäkerhet?

Finns det möjlighet att genomföra eBay-betalningar i USD och GBP utan att behöva blanda in PayPals kriminella växlingskurser från SEK?

Lite OT: Och jodå, känner till att man kan låta banken sköta växlingskursen, men PayPal gör ju allt för att man inte skall lyckas hitta denna inställning och 'nollställer' den med jämna mellanrum, så det är ju tydligt att det bara är en tidsfråga innan de tar bort denna möjlighet fullständigt. Kan man med Revolut även slippa bankens växlingskurs så är ju även detta en bonus.
Citera
2017-08-25, 01:53
Medlem
CXQHs avatar
Jag blev nyss medlem, beställt kort och laddat kontot med pengar. Jag återkommer inom kort med erfarenhet. Kortet verkar överlag rätt schysst men jag har läst att man ska undvika helgerna då växlingskursen blir sämre.
Citera
2017-08-25, 08:51
Medlem
sucuks avatar
Har använt det sedan mitten av juni och erfarenheter såhär långt;

Fördelar:
Växelkursen! Ca 6% bättre än om man hade växlat kontanter hos forex samma dag...

Möjligt att fylla på sitt eget konto i SEK/EUR SEPA kostnadsfritt vid EUR, SEK var kostnadsfritt som utlandsbetalning hos SEB i vart fall, antar att andra banker har samma upplägg.

Man får ett eget IBAN hos revolut, dvs man kan ta emot inbetalningar och skulle väl i praktiken kunna ta emot lön där också om man vill slippa strula med banker vid flytt till annat eu-land (jag skulle dock avvakta med att förlita mig så mycket på revolut ännu - bolaget är ungt).

Kortsäkerheten styrs enkelt från appen; slå på/av nätköp, magnetremsan, möjlighet att göra uttag i ATM, location based security (använder position - är telefonen i stockholm och man försöker handla i köpenhamn så kommer detta inte funka), slå på/av kortet fullständigt.

Blås paypal - själv ser jag alltid till att ha ett litet belopp i USD och GBP, något större i EUR på kontot, vet att jag förr eller senare kommer använda pengarna ändå och kan då se till att växla på vardagar så man slipper "helgpåslaget" på kursen (0,5% för EUR, mer för mindre illikvida valutor).

Detta verkar fungera, har köpt på ebay och betalat med paypal. Summan har dragits från kopplade revolutkortet oavsett om det varit GBP eller USD. Jag har alltså sett till att kontot haft täckning i köpvalutan innan - vet inte om det fungerar även när revolut skall automatväxla eller om paypal tar över då. Enklast som jag ser det är att ha ett litet saldo i de valutor man brukar röra sig i, lite som att man har cash med sig hem efter en resa med skillnaden att här kan man fortsätta använda dem

Nackdelar:

Det är ett debitkort, man måste föra över pengar i förskott så man måste ha lite planering jämfört med vanliga visakortet.

Går endast att komma åt tjänsten via app i telefonen, detta kan potentiellt bli väldigt problematiskt om man blir rånad eller på annat sätt förlorar både kort och telefon.

Fortfarande lite buggigt, appen uppdateras ofta men fixar man ett problem så återkommer/nyintroduceras ett annat känns det som.

Max motsvarande 200 EUR i kontantuttag per månad, löjligt lite om man åker till länder som inte använder kort i samma utsträckning som vi.

Support endast tillgänglig vissa tider via chat i appen i telefonen - skitkul att författa större texter på telefonens tangentbord... Oftast väntetid på flera timmar.

Man kan alltså inte fullt ut förlita sig på tjänsten ännu, man måste alltid ha ett backupkort (vilket jag iof anser att man alltid skall ha oavsett men men).
Senast redigerad av sucuk 2017-08-25 kl. 08:56.
Citera
2017-08-25, 14:05
Medlem
Blingons avatar
Verkar rent tekniskt och ekonomiskt mycket intressant!

Men följdfrågan som jag spontant ställer, är:

Hur skall företaget tjäna pengar? Och det gör tydligen även BusinessInsider

Två ryssar inom finanssektorn som lovar en kanontjänst gratis? Vad kan gå fel? En liten varningsklocka tycker jag mig höra någonstans...

Men jag kommer att beställa ett kort oavsett och prova, dock kommer jag inte ha för mycket pengar stående på kontot.
Citera
2017-08-25, 17:20
Medlem
Bara jag som har problem att registrera sig? Lyckas inte komma förbi "Where do you live?", säger att min postal code är inkorrekt...
Citera
2017-08-25, 17:23
Medlem
SalamonDiEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Möjligt att fylla på sitt eget konto i SEK/EUR SEPA kostnadsfritt vid EUR, SEK var kostnadsfritt som utlandsbetalning hos SEB i vart fall, antar att andra banker har samma upplägg.

vad tycker du man ska ladda med? sin bank & IBAN eller ska man ha ett kort registrerat??
Citera
2017-08-25, 17:51
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av SalamonDiE
vad tycker du man ska ladda med? sin bank & IBAN eller ska man ha ett kort registrerat??

Smidigare, snabbare och billigare att ladda upp till kontot med kort. Man får ju lite sämre kurs med sin bank och SEPA-betalning även om själva betalningen förmodligen inte kostar något.
Enda nackdelen med kort är nog om man är rädd för att kortuppgifterna ska läcka ut.

Att ladda med debitkort kostar inget, kreditkort däremot kostar 1%. Osäker på om man får återbäring/bonus på laddning med kreditkort, jag väntar på resultatet från Norwegian.
Mitt Shell Mastercard funkade inte att ladda med, okänd anledning.
Senast redigerad av davidwatts 2017-08-25 kl. 18:06. Anledning: Felskrivning
Citera
2017-08-25, 18:05
Medlem
SalamonDiEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Smidigare, snabbare och billigare att ladda upp till kontot med kort. Man får ju lite sämre kurs med sin bank och SEPA-betalning även om själva betalningen förmodligen inte kostar något.
Enda nackdelen med kort är nog om man är rädd för att kortuppgifterna ska läcka ut.

Att ladda med debitkort kostar inget, kreditkort däremot kostar 1%. Osäker på om man får återbäring/bonus på laddning med kreditkort, jag väntar på resultatet från Norwegian.
Mitt Preem Mastercard funkade inte att ladda med, okänd anledning.
jo mest säkerheten jag tänkte på... folk hade blivit av med pengar i deras forum, jag skickade 500 spänn via banken för att testa
känns inte bekvämt att regga mitt kort
Citera
2017-08-25, 18:11
Citat:
jo mest säkerheten jag tänkte på... folk hade blivit av med pengar i deras forum, jag skickade 500 spänn via banken för att testa
känns inte bekvämt att regga mitt kort

Ja det kan ju finnas viss risk trots allt med kort.
Hur hade dom blivit av med pengar?

När man läser i forumet så kan man bli lite avskräckt. Framför allt för att folk får vänta länge på att få hjälp, eller ingen alls.
Citera
2017-08-25, 18:17
Medlem
SalamonDiEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Ja det kan ju finnas viss risk trots allt med kort.
Hur hade dom blivit av med pengar?

När man läser i forumet så kan man bli lite avskräckt. Framför allt för att folk får vänta länge på att få hjälp, eller ingen alls.
det var allt ifrån överföringar mellan varann, till pengar som inte kommit in och felaktiga transaktioner...
lite avskräckande läsning, men supporten där skyllde på "div tekniska problem" sen bör man vara försiktig med nya flashiga aktörer som dyker upp, idag får man som kund nästan alltid pengarna tillbaka vid bedrägeri eller dyl.
bara en massa onödigt strul man vill slippa, e-kort var perfekt för mig... får se va som händer
Citera
2017-08-25, 19:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Verkar rent tekniskt och ekonomiskt mycket intressant!

Men följdfrågan som jag spontant ställer, är:

Hur skall företaget tjäna pengar? Och det gör tydligen även BusinessInsider

Två ryssar inom finanssektorn som lovar en kanontjänst gratis? Vad kan gå fel? En liten varningsklocka tycker jag mig höra någonstans...

Men jag kommer att beställa ett kort oavsett och prova, dock kommer jag inte ha för mycket pengar stående på kontot.

Visst är det lurigt, samtidigt har företaget hållit på i två år nu, bankerna har täljt guld med smörkniv innan så kanske är det så enkelt att de fortfarande tjänar en slant på växling trots att de kapat marginalerna till hälften eller ännu mer och satsar på volym istället?

Citat:
Ursprungligen postat av amakiri
Bara jag som har problem att registrera sig? Lyckas inte komma förbi "Where do you live?", säger att min postal code är inkorrekt...
Inga konstiga teckentabeller / tecken i telefonen? Det brukar tydligen ställa till det.

Citat:

Spelar nog ingen roll, testat de flesta alternativen nu. Just banköverföring med IBAN tycker jag känns viktigast inför framtiden, perfekt att kunna betala/ta emot euro in på ett eget eurokonto.
Citera
2017-08-25, 19:45
En sak som jag gillar med appen är att alla inköp och händelser sorteras under olika kategorier automatiskt.

Enda strulet jag haft med appen är att notifieringarna slutade att fungera för 5 dagar sedan. Men det började att fungera igår igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in