• 2
  • 3
2019-01-06, 20:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Jo, men en svensk NP kan inte gärna signera utländska dokument.

Helt riktigt däremot kan ett utländskt dokument vidimerat av just en notarius publicus hjälpa. Att ta ett papper "vidimerat" av en jurist som fått några hundra euro under bordet kommer inte förhöja legitimiteten i svenska bankens ögon, catch my drift?
Citera
2019-01-06, 20:43
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Helt riktigt däremot kan ett utländskt dokument vidimerat av just en notarius publicus hjälpa. Att ta ett papper "vidimerat" av en jurist som fått några hundra euro under bordet kommer inte förhöja legitimiteten i svenska bankens ögon, catch my drift?

Jo, i länder som anser att just NP har samma status som t.ex. en advokat. Precis som i mitt fall på Malta.

Skitsamma, det är en helt onödig sidodebatt. Har TS nödvändig dokumentation så går det bra, annars blir det knepigt.
Citera
2019-01-06, 20:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jo, i länder som anser att just NP har samma status som t.ex. en advokat. Precis som i mitt fall på Malta.

Skitsamma, det är en helt onödig sidodebatt. Har TS nödvändig dokumentation så går det bra, annars blir det knepigt.

Visst är det onödig sidodebatt, jag bara konstaterar hur JAG hade sett på det om jag stod bakom disken på banken där TS klev in med sin väska...

Han behöver alltså så stark bevisföring som han kan uppbringa och då hade en av staten utsedd NP kunnat hjälpa TS troligen.
Citera
2019-01-06, 20:56
Medlem
Citat:

Kan banken acceptera pengarna om de anser att det är vita pengar?
Citera
2019-01-06, 21:07
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Visst är det onödig sidodebatt, jag bara konstaterar hur JAG hade sett på det om jag stod bakom disken på banken där TS klev in med sin väska...

Han behöver alltså så stark bevisföring som han kan uppbringa och då hade en av staten utsedd NP kunnat hjälpa TS troligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Emperor-
Kan banken acceptera pengarna om de anser att det är vita pengar?

Banken kommer säkerligen att acceptera pengarna om de anser att det är vita pengar. Om de anser det är problemet. Du behöver bra med dokumentation och papper. Dessutom måste du fundera på en rad andra saker; Hur fick du pengarna in i landet?

Den frågan kommer att ställas.
Citera
2019-01-07, 03:14
Medlem
Citat:
Men kan dom hjälpa med att sätta in hela beloppet över en period snarare än på en gång?

Låter lite märkligt att sätta in i omgångar istället för allt på en gång.
Har du sålt ett hus för 1.miljon kan du gå till banken 10 gånger och sätta in 100.000kr.

Men de kommer efter ett par gånger kanske tycka att ditt beteende är märkligt.

Men så länge du har dokumentation på var pengarna är ifrån så ska det inte vara några bekymmer.

Däremot kan du inte ge banken 1 miljon och be de sätta in 100.000kr per månad.
Citera
2019-01-07, 09:40
Medlem
BossModes avatar
Kommer han inte behöva skatta dem pengarna? Eller det kanske han redan har gjort?
Citera
2019-01-07, 17:27
Medlem
Tuvtramps avatar
Med tanke på att samtidigt som du är i Kina och käkar hundar hör en explosioner i Malmö och ena stunden är 21 för att i andra ha en egen dotter på 13 så kan man undra om denna husförsäljning verkligen ägt rum eller ej(?) men oavsett;

- Du har papper på försäljningen/ett kvitto men smugglar ändå in pengarna i landet? ...varför?
Hur mycket pengar gäller det?
Senast redigerad av Tuvtramp 2019-01-07 kl. 17:29.
Citera
2019-01-07, 18:24
Medlem
derivats avatar
Citat:
Har ett intyg på att man sålt ett hus utomlands? Kan banken hjälpa en att sätta pengarna på bankkontot?

Ett tips kan ju vara att höra med banken vad de kräver för intyg.
Enklaste är kanske att göra en överföring från utomlands in på kontot.
Citera
2019-01-07, 23:34
Medlem
Citat:
Vad kommer SKV att säga? Jag har ju ett försäljningskontrakt där det framgår om hur hur/var/när och till vem jag sålde lägenheten samt stämpel från advokatbyrån som intygar om att pengarna är vita. Vad mer vill skatteverket ha? Ska dom skatta pengarna så får dom gärna göra det, inga problem!

Vinsten ska i normalfallet skattas i hemlandet. Har du bevis på betalad skatt i hemlandet?
Citera
2019-01-08, 15:14
Medlem
Har de senaste dagarna velat kontakta banken för att få lite info om hur detta fungerar, men har inte riktigt haft kuragen att göra det då man måste knappa in sitt personnummer för att nå kundtjänst. Mina pengar är legitima, det är fel på systemet som skapar misstankar om sådana änglar som jag. Fy!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in