• 1
  • 2
2019-01-06, 18:59
Medlem
Har ett intyg på att man sålt ett hus utomlands? Kan banken hjälpa en att sätta pengarna på bankkontot?
Citera
2019-01-06, 19:05
Medlem
Om du kan redovisa var pengarna kommer ifrån via dokument så att de ej är svarta så kan banken vara behjälplig.

Dock kommer de inte ta emot så pass mycket kontanter om du bara går in dit.
Du behöver kontakta dom innan och boka tid för överlämnandet av så mycket kontanter.
Citera
2019-01-06, 19:06
Medlem
Glöm inte att anmäla kontantinförseln när du passerar tullen.
Citera
2019-01-06, 19:08
Medlem
Expohunters avatar
Om du har det intyget så bör du rimligtvis öppna konto i det landet utan problem och sedan föra över pengarna.

Du kommer inte kunna få ett fejkat intyg om du inte kan bevisa hur du ägde huset från början.
Citera
2019-01-06, 19:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor-
Har ett intyg på att man sålt ett hus utomlands? Kan banken hjälpa en att sätta pengarna på bankkontot?
Verkar ju hyfsat skumt att någon betalar en miljon kontant. Så redan där har du en del att förklara, förutom allt annat som signalerar skumheter.
Citera
2019-01-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Om du kan redovisa var pengarna kommer ifrån via dokument så att de ej är svarta så kan banken vara behjälplig.

Dock kommer de inte ta emot så pass mycket kontanter om du bara går in dit.
Du behöver kontakta dom innan och boka tid för överlämnandet av så mycket kontanter.
Men kan dom hjälpa med att sätta in hela beloppet över en period snarare än på en gång?
Citera
2019-01-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Verkar ju hyfsat skumt att någon betalar en miljon kontant. Så redan där har du en del att förklara, förutom allt annat som signalerar skumheter.
I just det landet jag talar om använder många fortfarande kontanter. Det vore bra om du tog ut huvudet ur sanden och inser att allting inte flyter på som det gör i din bubbla.
Citera
2019-01-06, 19:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Men kan dom hjälpa med att sätta in hela beloppet över en period snarare än på en gång?

Hela syftet med lagen om penningtvätt är att stoppa just sådant här.

Om du kommer med försäljningkontraktet där summan i cash och vilken valuta framgår och hela klabbet vidimeras av notarius publicus, du sedan redovisar beloppet vid införsel till Sverige och därefter tar kontakt med banken så kan de säkert hjälpa dig, inte annars.
Citera
2019-01-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Om du har det intyget så bör du rimligtvis öppna konto i det landet utan problem och sedan föra över pengarna.

Du kommer inte kunna få ett fejkat intyg om du inte kan bevisa hur du ägde huset från början.
Om det går att sätta in pengarna här, så gör jag det hellre här än att gå tillbaka dit
Citera
2019-01-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hela syftet med lagen om penningtvätt är att stoppa just sådant här.

Om du kommer med försäljningkontraktet där summan i cash och vilken valuta framgår och hela klabbet vidimeras av notarius publicus, du sedan redovisar beloppet vid införsel till Sverige och därefter tar kontakt med banken så kan de säkert hjälpa dig, inte annars.
Jag skrev ju omm att jag har intyg från en jurist där allt redovisas i dokumentet
Citera
2019-01-06, 19:22
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Det är inte det det handlar om, kan du bevisa att pengarna är vita så kommer du få in dem på kontot - det är dock en del som låter skumt i din tråd så jag misstänker att du trollar eller försöker hita ett kryphål.

Om allt är som det ska så lyssna på användaren som tipsade om att öppna konto i det land du sålt fastigern, se dock till att ha alla papper i ordning.

//tripoortreat
Citera
2019-01-06, 19:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag skrev ju omm att jag har intyg från en jurist där allt redovisas i dokumentet

Inte från en jurist, försäljningskontraktet vidimerat av notarius publicus. Det är något helt annat, då ställer staten i det landet sig bakom dokumentet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in