2019-01-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Det är inte det det handlar om, kan du bevisa att pengarna är vita så kommer du få in dem på kontot - det är dock en del som låter skumt i din tråd så jag misstänker att du trollar eller försöker hita ett kryphål.

Om allt är som det ska så lyssna på användaren som tipsade om att öppna konto i det land du sålt fastigern, se dock till att ha alla papper i ordning.

//tripoortreat
Vad är det i tråden som låter skumt?
Citera
2019-01-06, 19:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor-
Vad är det i tråden som låter skumt?

Det mesta.

Utomlands, kontant, "dokument", inte anmält valutainförsel...
Citera
2019-01-06, 19:47
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Om det går att sätta in pengarna här, så gör jag det hellre här än att gå tillbaka dit

Men hur menar du? Du har väl inte en reväska med en halv miljon i kontanter hemma och tror att du enkelt kommer att få in dessa på ett bankkonto utan en rad intyg och bevis?

Hur/när/var sålde du en bostad och fick pengarna kontant? Bara det säger mig att det är svarta pengar.
Citera
2019-01-06, 19:52
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Inte från en jurist, försäljningskontraktet vidimerat av notarius publicus. Det är något helt annat, då ställer staten i det landet sig bakom dokumentet.

En jurist kan dock duga som NP. Men det krävs mer än så. Det måste finnas vidimerade kontrakt och något gällande var huset kom från ifrån början samt hur man lyckas få det cash.

SKV kommer göra allt de kan för att beskatta tidigare obeskattade tillgångar. Rökt som en slemmig ål är nog det rätta epitetet i sammanhanget.
Citera
2019-01-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Men hur menar du? Du har väl inte en reväska med en halv miljon i kontanter hemma och tror att du enkelt kommer att få in dessa på ett bankkonto utan en rad intyg och bevis?

Hur/när/var sålde du en bostad och fick pengarna kontant? Bara det säger mig att det är svarta pengar.
Allt ovanstående står i försäljningskontraktet
Citera
2019-01-06, 20:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
En jurist kan dock duga som NP. Men det krävs mer än så. Det måste finnas vidimerade kontrakt och något gällande var huset kom från ifrån början samt hur man lyckas få det cash.

SKV kommer göra allt de kan för att beskatta tidigare obeskattade tillgångar. Rökt som en slemmig ål är nog det rätta epitetet i sammanhanget.

Absolut, notarius publicus brukar vara just jurister - *men* de har för detta fått ett förordnande, det duger alltså inte att bara vara "jurist".

Killen sitter förmodligen på en säck svarta pengar och försöker vara påhittig, precis det lag om penningtvätt är till för att stoppa.
Citera
2019-01-06, 20:11
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Allt ovanstående står i försäljningskontraktet

Du har alltså ett försäljningskontrakt som kan bevisas av officiella myndigheter i det land du sålde fastigheten i? I sådant fall är det inga problem med att sätta in pengarna troligtvis så fort banken har godkänt kontraktet.

Dock bör du nog fundera en gång till på vad SKV kommer att säga. Inte helt lätt att finta bort dem.
Citera
2019-01-06, 20:15
Medlem
Citat:
Du har alltså ett försäljningskontrakt som kan bevisas av officiella myndigheter i det land du sålde fastigheten i? I sådant fall är det inga problem med att sätta in pengarna troligtvis så fort banken har godkänt kontraktet.

Dock bör du nog fundera en gång till på vad SKV kommer att säga. Inte helt lätt att finta bort dem.
Vad kommer SKV att säga? Jag har ju ett försäljningskontrakt där det framgår om hur hur/var/när och till vem jag sålde lägenheten samt stämpel från advokatbyrån som intygar om att pengarna är vita. Vad mer vill skatteverket ha? Ska dom skatta pengarna så får dom gärna göra det, inga problem!
Citera
2019-01-06, 20:16
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Absolut, notarius publicus brukar vara just jurister - *men* de har för detta fått ett förordnande, det duger alltså inte att bara vara "jurist".

Killen sitter förmodligen på en säck svarta pengar och försöker vara påhittig, precis det lag om penningtvätt är till för att stoppa.

Man måste inte per se vara NP för att räknas som en person som får vidimera papper. Det gäller dock att man är någon form av respektabel person. Advokat, läkare etc. kan ibland räcka. Det räckte med min advokatfirma för att fixa en lagfart på Malta för 10 år sedan, trots att de inte är NP.
Citera
2019-01-06, 20:19
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Vad kommer SKV att säga? Jag har ju ett försäljningskontrakt där det framgår om hur hur/var/när och till vem jag sålde lägenheten samt stämpel från advokatbyrån som intygar om att pengarna är vita. Vad mer vill skatteverket ha? Ska dom skatta pengarna så får dom gärna göra det, inga problem!

Det kommer dom försöka göra allt för att få göra. Därför bör du kanske tänka till innan du börjar skyffla in pengar på ett svenskt bankkonto.

Ställ frågor och få svar: https://www.skatter.se/?q=node/2133

Länkar:

https://lawline.se/answers/skatt-pa-...nhet-utomlands
https://www.skatteverket.se/privat/f...800033670.html
Citera
2019-01-06, 20:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Man måste inte per se vara NP för att räknas som en person som får vidimera papper. Det gäller dock att man är någon form av respektabel person. Advokat, läkare etc. kan ibland räcka. Det räckte med min advokatfirma för att fixa en lagfart på Malta för 10 år sedan, trots att de inte är NP.

Inte i sverige i vart fall och det är svensk bank killen vill övertyga? Här är notarius publicus ett ämbete som endast länstyrelsen kan bemyndiga.

Eftersom hela frågan gäller trovärdighet så är det precis sådant han behöver om han är seriös.
Citera
2019-01-06, 20:36
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Inte i sverige i vart fall och det är svensk bank killen vill övertyga? Här är notarius publicus ett ämbete som endast länstyrelsen kan bemyndiga.

Eftersom hela frågan gäller trovärdighet så är det precis sådant han behöver om han är seriös.

Jo, men en svensk NP kan inte gärna signera utländska dokument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in