Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-06, 15:03
  #1
Medlem
slemhogs avatar
Varför åker så många övre medelklassare skidor i alperna, spelar tennis, golf, hästsport eller segling? Dom flesta övre medelklassare ser man på bilder när dom sitter på däck och ler på en båt i linneskjorta för 799 :-.
Är alla övre medelklassare kloner eller är det någon mall dom försöker passa in i? Jag misstänker dom försöker va fiiiina.

För det är ju inte direkt dyra hobbies i mina ögon som tjänar medellön.
Golf är svinbilligt att köpa klubbor, greenfee och klubbmedlemskap även i Stockholm.
Äga en motorbåt är det billigaste jag gjort, betalar 1600 kr i helförsäkring per år och 2000 för båtplats i a-läge, för jämförelse kostar en boendeparkering för bil i stan över 11 000 kr/år.
Tennis kostar ingenting
Att åka till Chamonix eller alperna kostar inte mycket alls, 400-500 för liftkort per dag, bilresa ner 4 man och stuga 700-800 kr natten.
Det skulle vara äga en häst som är någorlunda dyrt även om jag skulle ha råd äga 3 hästar , men inte många övre medelklassare äger en häst ensam.

Jag vill tillägga jag har ett visst förakt mot den ängsliga pk-medelklassen och folk som försöker passa in i mallar och leva icke-autentiska liv som jag upplever övre medelklass gör.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2019-01-06 kl. 15:11.
Citera
2019-01-06, 15:36
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Att de har dessa fritidssysselsättningar beror på att alla andra i deras kategori har det. En fråga om statusmarkör och att göra som alla andra för att passa in.
Att göra som alla andra, dvs följa strömmen är en enkel väg som oftast leder till nån form av framgång.
Citera
2019-01-06, 15:38
  #3
Medlem
Det är en förenklad bild du har, vissa är som schablonbilden du målar upp andra inte... Visst existerar det som du beskriver... ängsliga individer som har järnkoll på grannens inkomst och tillgångar samt är mycket engagerade i hur det sur på grannarnas tomter.

Men sådana är helt enkelt inte så kul att umgås med, en avslappnad attityd fungerar bra i alla kretsar.
Citera
2019-01-06, 15:49
  #4
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför åker så många övre medelklassare skidor i alperna, spelar tennis, golf, hästsport eller segling? Dom flesta övre medelklassare ser man på bilder när dom sitter på däck och ler på en båt i linneskjorta för 799 :-.
Är alla övre medelklassare kloner eller är det någon mall dom försöker passa in i? Jag misstänker dom försöker va fiiiina.

För det är ju inte direkt dyra hobbies i mina ögon som tjänar medellön.
Golf är svinbilligt att köpa klubbor, greenfee och klubbmedlemskap även i Stockholm.
Äga en motorbåt är det billigaste jag gjort, betalar 1600 kr i helförsäkring per år och 2000 för båtplats i a-läge, för jämförelse kostar en boendeparkering för bil i stan över 11 000 kr/år.
Tennis kostar ingenting
Att åka till Chamonix eller alperna kostar inte mycket alls, 400-500 för liftkort per dag, bilresa ner 4 man och stuga 700-800 kr natten.
Det skulle vara äga en häst som är någorlunda dyrt även om jag skulle ha råd äga 3 hästar , men inte många övre medelklassare äger en häst ensam.

Jag vill tillägga jag har ett visst förakt mot den ängsliga pk-medelklassen och folk som försöker passa in i mallar och leva icke-autentiska liv som jag upplever övre medelklass gör.

En seriös motorbåt kostar att tanka!
Citera
2019-01-06, 15:52
  #5
Medlem
Man gör väl ofta ungefär vad andra i ens omgivning gör. Dvs om kollegan snackar segling hela tiden och visar fina bilder på när han är ute med båten så blir det frestande att själv börja med segling. Sedan kan man väl undra varför folk i övre medelklassen sysslar just med ovanstående och inte med till exempel fäktning. Det har jag väl inget svar på förutom att allt ovanstående verkar trevligare än fäktning, man kommer ut i naturen och slipper se lägre medelklass/MENA.
Citera
2019-01-06, 16:03
  #6
Medlem
Sightnesss avatar
Det var en billig båtplats.
Var finns den?

Eller du kanske har en liten jolle?

Köp en riktig båt så ska du se att du också kommer känna njutningen, lugnet och friheten när du är till sjöss.
Då kommer säkert du också att dela en bild av dig själv, där du NJUTER.
Citera
2019-01-06, 16:44
  #7
Medlem
Som sagt, man gör väl lite som de runt omkring en, om det är saker som intresserar en. Sen blir ju alpresor etc lite dyrare när du betalar för en hel familj, tex 5 liftkort, 5 flygbiljetter, boende för 5, istället för som du resonerar att man splittar boende + reskostnad med kompisar.
Citera
2019-01-06, 17:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varför åker så många övre medelklassare skidor i alperna, spelar tennis, golf, hästsport eller segling? Dom flesta övre medelklassare ser man på bilder när dom sitter på däck och ler på en båt i linneskjorta för 799 :-.
Är alla övre medelklassare kloner eller är det någon mall dom försöker passa in i? Jag misstänker dom försöker va fiiiina.

För det är ju inte direkt dyra hobbies i mina ögon som tjänar medellön.
Golf är svinbilligt att köpa klubbor, greenfee och klubbmedlemskap även i Stockholm.
Äga en motorbåt är det billigaste jag gjort, betalar 1600 kr i helförsäkring per år och 2000 för båtplats i a-läge, för jämförelse kostar en boendeparkering för bil i stan över 11 000 kr/år.
Tennis kostar ingenting
Att åka till Chamonix eller alperna kostar inte mycket alls, 400-500 för liftkort per dag, bilresa ner 4 man och stuga 700-800 kr natten.
Det skulle vara äga en häst som är någorlunda dyrt även om jag skulle ha råd äga 3 hästar , men inte många övre medelklassare äger en häst ensam.

Jag vill tillägga jag har ett visst förakt mot den ängsliga pk-medelklassen och folk som försöker passa in i mallar och leva icke-autentiska liv som jag upplever övre medelklass gör.

Det var helt ärligt ett av de ängsligaste inläggen jag har läst. Vad spelar det för roll vad saker kostar eller för den delen vad andra människor gör på fritiden?

Men om du kan gå i god för att ett liftkort i Chamonix kostar 400-500 sek per dag så behöver jag i alla fall inte fundera över var jag ska på nästa skidresa. Halva priset jämfört med Zermatt...
Citera
2019-01-06, 17:49
  #9
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det var helt ärligt ett av de ängsligaste inläggen jag har läst. Vad spelar det för roll vad saker kostar eller för den delen vad andra människor gör på fritiden?

Men om du kan gå i god för att ett liftkort i Chamonix kostar 400-500 sek per dag så behöver jag i alla fall inte fundera över var jag ska på nästa skidresa. Halva priset jämfört med Zermatt...

Det är övre medelklassen som är ängslig, varför kan dom inte spela bowling, biljard som knegare och lyssna något annat än dagens mainstreem musik? Det är ju helt sjukt att anpassa sin till någon mall bara för man tjänar 50 papp när man säkert har andra intressen som inte ses som acceptabla inom övre medelklass.

https://www.chamonix.com/ski-passes,25,en.html

Varsegod!
Citera
2019-01-06, 18:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är övre medelklassen som är ängslig, varför kan dom inte spela bowling, biljard som knegare och lyssna något annat än dagens mainstreem musik? Det är ju helt sjukt att anpassa sin till någon mall bara för man tjänar 50 papp när man säkert har andra intressen som inte ses som acceptabla inom övre medelklass.

https://www.chamonix.com/ski-passes,25,en.html

Varsegod!

Tackar!
Jag har för övrigt bowlat med vad jag antar du menar är "övre medelklass". Det var deras och verkligen inte mitt initiativ.

On a more serious note. När det gäller "samhällsklass" så är det ju en fråga som är minst lika kopplad till uppväxt och "identitet" som till ekonomiska resurser. Det finns ju människor som behåller sin arbetarklassidentitet även sedan de "kommit upp sig" precis som människor som är uppväxta i en övre medelklassmiljö gärna behåller den identiteten även om de själva inte direkt har några statusyrken.
__________________
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2019-01-06 kl. 18:34.
Citera
2019-01-06, 18:29
  #11
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Många 50-papp övre medelklassjobb bygger på sociala kontaktnät. Inom dessa är folk ängsliga över att vara en del det sociala kontaktnätet och därför blir de ofta kloner. De vill väl också känna sig lite över arbetarsvenne. Lite distansierade och finare eller liknande.
Citera
2019-01-10, 22:12
  #12
Medlem
TobiasBeechers avatar
En linneskjorta för 700 kr kan man köpa som student.
Kloningen dock handlar om bekräftelse, utöver en finare segelbåt så kan medel-medelklass göra det andra du beskrev som att åka till Alperna. Sen är all sorts medelklass i Sverige tacky, eller åtminstone 90% av dem. Det råder ett bildningsförakt och allt handlar om materiell och social statusmätning, det är snarare underklassen som läser böcker och skriver dikter. Övre medelklassen skulle kunna benämnas som övre medelinkomsttagare. Traditionell medelklass i det gamla klassamhället hade böcker i bokhyllorna och tavlor med kulturellt värde på väggarna, nu har medelklassen dyrare IKEA-soffa, alternativt en soffa från MIO, och en 60" TV där de kollar Wahlgrens värld. Allt för att visa att man tjänar pengar som man kan bränna. Klass handlar egentligen om stil, och att bara vräka på med märken för att det passar sig i kretsen är smaklöst. Det är inne att vara smaklös, obildad och enbart tänka på kortfristig njutning. Idioter med pengar så att säga, men till skillnad från bratsen så arbetar ändå den övre medelklassen hårt för sina löner och varenda övertidstimme är värd då man kan berätta om hur hårt man sliter i den nya tjänsten men att man får ta ut övertiden i ledig tid så det blir en skidresa till Alperna i vinter i den fullutrustade Volvon som man betalar förmånsvärde på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback