Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-04, 21:37
  #1
Medlem
Vattenspanns avatar
Kära Flashback,

i ett antal år har jag funderat på huruvida man skulle kunna bygga ett fullt fungerande hus av överbyggnaden från ett lastfartyg.

Exempelvis en sådan här:

https://static.azote.se/w850/ipbft_176.jpg

Skulle det fungera rent praktiskt? Alltså inköp, transport, montering och så vidare.

Ungefär hur många kvadrat får man om man räknar med våningarna från däcket och uppåt? Fartyget på bilden är omkring 80 meter för att ge lite perspektiv.

Vilka problem skulle man kunna störa på?

Andra tankar?
__________________
Senast redigerad av Vattenspann 2019-01-04 kl. 21:40.
Citera
2019-01-04, 21:46
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Vilka problem skulle man kunna störa på?

Andra tankar?

Är det ett problem ifall det är olagligt att bo där eller utföra projektet?
Citera
2019-01-04, 21:47
  #3
Medlem
Svea.Folks avatar
Går gör det men problematiken ligger nog i mark och tillstånd. Vrak måste ha tillstånd och inspektion. Men annars bör du kika på container house.
Citera
2019-01-04, 21:52
  #4
Medlem
dacks avatar
Visst går det att skära ner ett gammalt överbygge i mindre sektioner och transportera det och slutligen svetsa ihop det på nytt.
Om du har gått om pengar. Då det tillstöter alltid komplikationer på vägen.
__________________
Senast redigerad av dack 2019-01-04 kl. 21:55.
Citera
2019-01-04, 22:27
  #5
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Är det ett problem ifall det är olagligt att bo där eller utföra projektet?

Naturligtvis är det ett problem men precis som alla normalt funtade människor så ser man till att innan man påbörjar projektet har alla erforderliga tillstånd och rättigheter på sin sida.

Någon som har en aning vad det skulle kunna kosta? Finns det båtkyrkogårdar i Europa ens eller hade man behövt lösa transport från Mellanöstern? Skulle man få betala mer än skrotvärdet för att få köpa loss den?
Citera
2019-01-04, 22:48
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Skulle det fungera rent praktiskt? Alltså inköp, transport, montering och så vidare.
Rent praktiskt går det att lösa men om inte förutsättningarna är dom rätta så tror jag det är mer jobb än det är värt, även om du löser frakten så måste du ha en grund, du måste fixa el o vatten, avlopp, isolering, värme och så vidare.

Skulle inte förvåna mig om det är billigare att bygga ett konventionellt hus med det utseendet.
Citera
2019-01-04, 22:54
  #7
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
...så måste du ha en grund, du måste fixa el o vatten, avlopp, isolering, värme och så vidare.

Nu är jag inte insatt i den exakta uppbyggnaden av överbyggnaderna men torde inte det mesta sånt redan vara ordnat? Naturligtvis måste det kopplas på ett avlopps-/elnät men den interna delen bör vara löst så länge man inte hunnit stycka upp skiten för mycket.

Detsamma bör väl gälla isolering och värme? Har svårt att tänka mig att det är 2-3 cm rent stål i väggarna och inget annat? Även värmesystem bör ju vara installerat även om man naturligtvis behöver en annan värmekälla då jag förmodar att man nyttjar spillvärme och liknande på fartyget.

Någon som är insatt i båtbyggande eller har jobbat på lastfartyg får gärna påpeka om jag har fel.
Citera
2019-01-04, 23:01
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Naturligtvis är det ett problem men precis som alla normalt funtade människor så ser man till att innan man påbörjar projektet har alla erforderliga tillstånd och rättigheter på sin sida.

Någon som har en aning vad det skulle kunna kosta? Finns det båtkyrkogårdar i Europa ens eller hade man behövt lösa transport från Mellanöstern? Skulle man få betala mer än skrotvärdet för att få köpa loss den?

Var det typ såhär du hade tänkt dig? https://io9.gizmodo.com/these-buildi...hips-513082549

Det blir nog problem om du tänkt använda dig av något rostigt vrak ifrån en båtkyrkogård.
Citera
2019-01-04, 23:03
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Detsamma bör väl gälla isolering och värme? Har svårt att tänka mig att det är 2-3 cm rent stål i väggarna och inget annat? Även värmesystem bör ju vara installerat även om man naturligtvis behöver en annan värmekälla då jag förmodar att man nyttjar spillvärme och liknande på fartyget.
Tror inte den typen av fartyg har så överdrivet mycket isolering för motorn genererar enorma mängder värme som måste kylas bort, isoleringen till bostäder kan vara över 30cm tjock.
Citera
2019-01-04, 23:04
  #10
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Var det typ såhär du hade tänkt dig? https://io9.gizmodo.com/these-buildi...hips-513082549

Det blir nog problem om du tänkt använda dig av något rostigt vrak ifrån en båtkyrkogård.

Nja, där har de ju tagit i stort sett hela skepp. Min tanke är bara att man tar en överbyggnad och ställer på backen. Med en riktig grund osv. naturligtvis.

Jag förmodar att man kan hitta skepp i lite olika stadier av nedbrytning på båtskrotarna. Då är det så klart dumt att ta det absolut rostigaste man kan hitta.
Citera
2019-01-04, 23:08
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Jag förmodar att man kan hitta skepp i lite olika stadier av nedbrytning på båtskrotarna. Då är det så klart dumt att ta det absolut rostigaste man kan hitta.
Du skulle kunna titta på senaste säsongen av alaskan frontier, en gammel gubbe som bygger om en gammal träbåt till flytande bostad, nu är det lite grottmänniska över det hela så ingen el eller vatten eller annan lyx däremot isolering och vedeldad kamin.
Citera
2019-01-04, 23:22
  #12
Medlem
dacks avatar
TS åk till Murmansk där kan du köpa billiga skrotskrov.
Sedan efter något år så får du brandgult hår och det knastrar i skotten i din byggnad.
Skämt o sido. Men går du på gamla skrov så är risken att dem är fulla av asbests.
Lite därför som rederier skickar sina fartyg till Indien för upphuggning då saneringen kostar en massa pengar och det är stenhårda miljötillstillstånd här i Europa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback