Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-04, 14:51
  #1
Medlem
Hej,

har precis införskaffat ASUS VP247QG https://www.netonnet.se/art/dator/bi...g/249299.8903/ till min ps4 pro och har märkt att in-game så har long distance view minskat eller vad det kallas, dvs att objekt på långt avstånd inte syns men dyker upp när man närmar sig de.

Hade inte det problemet när jag spelade på min TV som är 8 år gammal så tycker att denna skärm borde vara bättre än själva Tv jag hade.

Någon som vet om det är inställningar som detta beror på som man kan justera för att avhjälpa detta?

tacksam för hjälp
Citera
2019-01-04, 15:09
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Kanske kan vara någon gamma korrektions inställning?
Citera
2019-01-04, 15:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kanske kan vara någon gamma korrektions inställning?

vet ej har inte så hemma med att koppla monitorer till konsoler utan bara kört på TV. vet ej om detta kan uppstå beroende på vad det är för skärm om det är sämre eller bättre men i mitt huvud så borde det ju vara något mer skärmen eftersom att konsolen är densamma och på tv var det inte detta problem. trodde att dessa problem endast hörde till grafikkort eller liknande som inte pallade med vissa spel men konsolen är som sagt detsamma, vet ej om hdmi kabel har något med sånt att göra? är detta någon vanligt förekommande vid "sämre" skärmar eller är det endast inställningsfråga?

menar du inställningar på skärmen eller ps4an? vad skulle det kunna vara för inställning i så fall

kan tillägga att hos min kompis som är än ännu äldre och sämre tv på pappre inte heller upplever dessa. kan det vara att generellt alla Tv har någon specifikation alltid bättre än datorskärmar? :P

mycket frågor men är som sagt ej hemma riktigt på detta, vill bara att det ska flyta på fint

tacksam för hjälpen
Citera
2019-01-04, 15:53
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Först skulle jag kolla PS4 video output inställningarna (RGB?) så allt är på "full" (då jag antar att monitorn fixar allt det). Sedan skulle jag kolla på spelet om du kan korrigera gamman på spelet, typ settings/video options (och följ då instruktionerna). Efter detta om det inte hjälper skulle jag kikat på monitorn vilka inställningar det finns och helt enkelt bläddra bland olika standardinställningar (har på min jätte gamla monitor ganska många förinställda inställningar att leka med).

Men som sagt, jag har ju egentligen ingen aning om detta är problemet (det bara låter som detta).
Citera
2019-01-04, 16:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Först skulle jag kolla PS4 video output inställningarna (RGB?) så allt är på "full" (då jag antar att monitorn fixar allt det). Sedan skulle jag kolla på spelet om du kan korrigera gamman på spelet, typ settings/video options (och följ då instruktionerna). Efter detta om det inte hjälper skulle jag kikat på monitorn vilka inställningar det finns och helt enkelt bläddra bland olika standardinställningar (har på min jätte gamla monitor ganska många förinställda inställningar att leka med).

Men som sagt, jag har ju egentligen ingen aning om detta är problemet (det bara låter som detta).

okej tack jag ska testa detta tack!

men vad är din spontana tanka utifrån din erfarenhet, jag menar jag hade inte dessa "problem" med min tv, inte heller har min polare med ännu äldre tv, men när skärmbyte sker upplever jag dessa
Citera
2019-01-04, 16:12
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dueensaga
okej tack jag ska testa detta tack!

men vad är din spontana tanka utifrån din erfarenhet, jag menar jag hade inte dessa "problem" med min tv, inte heller har min polare med ännu äldre tv, men när skärmbyte sker upplever jag dessa

Återigen, vet ju inte om det kan vara problemet (men det finns en "risk").

Säg att din TV har färger/nyanser i mellan 45-100, monitorn du köpte har 15-110.

Och har du inte ändrat något och spelet du prövar har samma gamma inställning som innan så får monitorn (då den har bättre kontrast/gamma osv) ett väldigt litet spelutrymme med nyanser/kontraster/färger fast kan egentligen visa mycket mer (typ) och inställningen du gjort var för din TV när du startade spelet. Jaja svårt att förklara.

Och det är det enda jag kan komma på. Men behöver inte vara problemet.
Citera
2019-01-04, 16:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Återigen, vet ju inte om det kan vara problemet (men det finns en "risk").

Säg att din TV har färger/nyanser i mellan 45-100, monitorn du köpte har 15-110.

Och har du inte ändrat något och spelet du prövar har samma gamma inställning som innan så får monitorn (då den har bättre kontrast/gamma osv) ett väldigt litet spelutrymme med nyanser/kontraster/färger fast kan egentligen visa mycket mer (typ) och inställningen du gjort var för din TV när du startade spelet. Jaja svårt att förklara.

Och det är det enda jag kan komma på. Men behöver inte vara problemet.


yes ok får testa lite inställningar å se, tusen tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback