Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-04, 08:33
  #1
Medlem
Varför är röstdist ok inom vissa genrer? Tillexempel industrial så dist extremt vanligt, även inom andra elektroniska stilar.

Men inom pop och rock verkar det vara en synd att dista rösten, varför?
Citera
2019-01-04, 08:44
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Varför är röstdist ok inom vissa genrer? Tillexempel industrial så dist extremt vanligt, även inom andra elektroniska stilar.

Men inom pop och rock verkar det vara en synd att dista rösten, varför?


tror det handlar om att man vill ha ett ärligt sound, har grunden i rock/punk och gillar det genuina bakom uppträdandet.
tror de skulle kännas lite som att om man går från skiva till konsert och hör den markanta skillnaden skulle vara lite som att du snackar med en brud på tinder och ser hennes bilder men när du träffar henne i verkligheten så är hon inte ett dugg lik bilderna.
Citera
2019-01-04, 08:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Varför är röstdist ok inom vissa genrer? Tillexempel industrial så dist extremt vanligt, även inom andra elektroniska stilar.

Men inom pop och rock verkar det vara en synd att dista rösten, varför?

Well, för det låter skit om man inte är en nörd som vill ha robotröst i musiken?

Samma sak med överinställs autotune.

Ofta gör man ju detta just för att man inte har en bra röst/kan inte sjunga rent. Det är inte äkta så att säga.

Samma sak med programmerad musik i helhet för mig, låter inte äkta helt enkelt, kräver ingen talang.
Citera
2019-01-04, 09:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Well, för det låter skit om man inte är en nörd som vill ha robotröst i musiken?

Samma sak med överinställs autotune.

Ofta gör man ju detta just för att man inte har en bra röst/kan inte sjunga rent. Det är inte äkta så att säga.

Samma sak med programmerad musik i helhet för mig, låter inte äkta helt enkelt, kräver ingen talang.

Det finns en del talangfulla elektroniska artister. Kraftwerk, Autechre, Richard D James.
Citera
2019-01-04, 10:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Det finns en del talangfulla elektroniska artister. Kraftwerk, Autechre, Richard D James.

Jag ger sig Kraftwerk. Daft Punk är rätt coola med.
Citera
2019-01-04, 11:10
  #6
Medlem
Millediablos avatar
Programmerad trummaskin Ultravox, Cocteau Twins t.ex är helt ok i mitt tycke. Svårt att hålla ihop +5 mannaband under särskilt lång tid som musikaliskt vill dra åt samma håll.
Citera
2019-01-04, 11:40
  #7
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Well, för det låter skit om man inte är en nörd som vill ha robotröst i musiken?

Samma sak med överinställs autotune.

Ofta gör man ju detta just för att man inte har en bra röst/kan inte sjunga rent. Det är inte äkta så att säga.

Samma sak med programmerad musik i helhet för mig, låter inte äkta helt enkelt, kräver ingen talang.

Vad är programmerad musik?
Även om du håller på med elektronisk musik så kräver det ju att du har nån form av talang.

Det finns ju liksom ingen play-knapp som slumpar ut färdigskrivna låtar.
Citera
2019-01-04, 11:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vad är programmerad musik?
Även om du håller på med elektronisk musik så kräver det ju att du har nån form av talang.

Det finns ju liksom ingen play-knapp som slumpar ut färdigskrivna låtar.

Allt som inte är riktiga instrument. Dvs, skapa musiken på en dator utan fysiska trummor, bas, gitarr, eller vad för instrument som nu ingår.

Nej. Kräver väldigt lite talang.
Citera
2019-01-04, 15:02
  #9
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Allt som inte är riktiga instrument. Dvs, skapa musiken på en dator utan fysiska trummor, bas, gitarr, eller vad för instrument som nu ingår.

Nej. Kräver väldigt lite talang.

Säger du så om producenter som Max Martin också. Han som tjänat hundratals miljoner.
Han är förmodligen ingen instrumentalist.
Han kan kanske inte ens kan sätta sig ner med en gitarr och spela det enklaste solot men talang måste han ju ha.
Annars så hade ju vem som helst gjort samma karriär.
Citera
2019-01-04, 16:57
  #10
Medlem
Geomeisters avatar
Chers låt Believe blev en massiv hit på grund av sin omgjorda röst. Låten hade förmodligen inte bara försvunnit utan allt gällande rösterna, men är ganska säker på att genomslaget var mycket gå grund av rösterna.

Gitarristerna använder sig lite grann utav s.k. "Talk-Box" som förvränger rösten på ett speciellt sätt.

Men att det är accepterat för vissa och andra inte handlar väl mest om att en del gillar den mänskliga faktorn. Se på Bob Dylan t.ex. Inte direkt någon fantastisk sångare, men folk som gillar honom föredrar hans udda röst framför någon mer "perfekt" eller "datagjord" röst ändå.

Jag gissar att många som lyssnar på elektrisk musik inte bryr sig nämnvärt om sångare överhuvudtaget. När jag lyssnar på Daft Punk eller The Prodigy spelar det ingen större roll om det är riktig sång eller något tekniskt, så länge det passar musiken.

Men ja. Går jag och ser en tenor och rösten är tillgjord känns det väl lite som att det är bortkastade pengar. Vem såg på Pavarotti och tyckte det skulle vara okej med autotune och annat?
Citera
2019-01-04, 20:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Säger du så om producenter som Max Martin också. Han som tjänat hundratals miljoner.
Han är förmodligen ingen instrumentalist.
Han kan kanske inte ens kan sätta sig ner med en gitarr och spela det enklaste solot men talang måste han ju ha.
Annars så hade ju vem som helst gjort samma karriär.

Hur mycket pengar man tjänar är inte en måttstock på att musiken är bra. Mozart säljer inte överdrivet bra längre.

Han kan spela piano i övrigt.

Max Martins musik tilltalar idioter. Och ja, de utgör en rätt stor del av befolkningen.
Citera
2019-01-04, 20:22
  #12
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Hur mycket pengar man tjänar är inte en måttstock på att musiken är bra. Mozart säljer inte överdrivet bra längre.

Han kan spela piano i övrigt.

Max Martins musik tilltalar idioter. Och ja, de utgör en rätt stor del av befolkningen.

Där håller jag med dig förvisso. Jag hatar det mesta av den moderna komersiella musiken men tydligen så är det många som gillar den. Men jag hävdar ändå att Max Martin är musikalisk. Det är han. Och han vet vad som säljer.

Vad säger du om Avici då? Må han vila i frid
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback