• 1
  • 2
2019-01-03, 18:17
Medlem
I hopp om ett liv i en trevlig milj utan kedjor har jag frskt komma p en plan hur jag p sikt ska kunna leva sjlvstndigt i Japan.

Alltid nr nr man pratar om att leva och bo i Japan s verkar den gemensamma instllningen vara att det r i princip hur svrt som helst att gra. Arbetsmarknaden stenhrd, visumkrav skyhga (oftast) och lngsiktiga visa runs r inte genomfrbart.

I dagslget har jag ingen hgre utbildning, och har drfr mikroskopisk (om ens ngon) chans att f arbetsvisum verhuvudtaget. Fr att kunna stanna i Japan under en lngre tid mste jag drfr utbilda mig. Fr att kunna finansiera detta planerar jag att lra mig ett yrke dr jag kan frilansa och arbeta online, i kombination med CSN. De utbildningar jag tnker r frst sprkresa i 1-2 r, fr att sedan ge mig p en BA inom relevant yrkesomrde fr min frilansverksamhet. Total antal tid i Japan blir d 5-6 r, plus ett extra r som man fr efter avklarad hgre utbildning fr att ska jobb (tror det fungerar s?).

Under denna tiden tnker jag att jag r spass vlintegrerad i samhllet att jag br ha kontakter som kan ordna mig ett arbetsvisum, alternativt kunna stanna genom spouse visa. Bda alternativ kan frn min frstelse efter att tag resultera i att man fr permanent residency, och kan drefter teruppta min frilansverksamhet och jobba enligt egna regler.

Behver bolla dessa ider lite, hoppas ni kan hjlpa mig med detta. Fr vrigt s tnker jag jobba upp lite kapital innan jag drar, s resan blir inte av n p ett tag. Hoppas att ni Japan veteraner har intressanta synpunkter p denna plan
Citera
2019-01-03, 18:40
Medlem
Har du varit i japan?
Citera
2019-01-03, 20:21
Medlem
Pebbiss avatar
Jag tycker att Japan r verskattat. Mnga kommer att ogilla dig enbart pga ditt ursprung ven om du anpassar dig, lr dig sprket och gr rtt fr dig. Japaner har en knepig kultur och r allmnt konstiga (bl.a svra att komma nra och samma inte tappa ansiktet-kultur som i vriga stors delar av sydost-asien. Dessutom Dliga arbetsvillkor med extremt hg arbetsmoral och lite semester/fritid och relativt dliga lner (jmfrt med Aus, USA, CA och andra lnder som r svra att f permanent uppehllstillstnd i). Finns givetvis frdelar med Japan ocks. Skulle dock hellre satsa p ngot vettigare, mer vsterlnsk-orienterat land.
Citera
2019-01-04, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Har du varit i japan?

Jag har inte varit i Japan innan. Har velat ka dit vldigt lnge och kommer nog beska landet som turist innan jag pbrjar planen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Jag tycker att Japan r verskattat. Mnga kommer att ogilla dig enbart pga ditt ursprung ven om du anpassar dig, lr dig sprket och gr rtt fr dig. Japaner har en knepig kultur och r allmnt konstiga (bl.a svra att komma nra och samma inte tappa ansiktet-kultur som i vriga stors delar av sydost-asien. Dessutom Dliga arbetsvillkor med extremt hg arbetsmoral och lite semester/fritid och relativt dliga lner (jmfrt med Aus, USA, CA och andra lnder som r svra att f permanent uppehllstillstnd i). Finns givetvis frdelar med Japan ocks. Skulle dock hellre satsa p ngot vettigare, mer vsterlnsk-orienterat land.

Med anledning av de arbetsvillkor du beskriver s kommer jag se till att jag har mjlighet att frilansa och jobba online efter egna villkor. Efter studierna s kommer jag ev. (beroende p situation) att behva jobba under en japansk arbetsgivare, dock endast fram tills jag fr permanent residency. Vad jag har frsttt s hller dessa japanska arbetsvillkor att ltta upp och anpassas efter vsterlndsk standard, d det numera frekommer oftare att folk kommer och jobbar frn vst. Sedan vill man ju ven prova och se hur det japanska arbetslivet r

Jag tror generellt sett att man inte kan f det goda utan det onda. Frgan r, hade Japan varit det samma om man inte haft den instllningen man har? Att aldrig kunna vara 100% japan frstr jag och hller med om att jag aldrig kommer bli, men att det skulle finnas en fientlighet tror jag inte r s vanligt frekommande. Skepsisen mot vsterlnningar r nog sund ur deras perspektiv.

Bra synpunkter, tack fr inlgget
Citera
2019-01-04, 08:24
Medlem
Kumabjorns avatar
Du vet att de hller p att infra en ny visumskategori fr vanliga knegare? Finns en trd om det hr.
Citera
2019-01-04, 09:59
Medlem
Domyojis avatar
Hmm, fragan e val vad du vill fa ut av det. Dumt o planera vad du ska gora om 5, 10 ar nar du har mindre koll vad som hander nu.

Du e inte intresserad av pengar uppenbarligen, utan upplevelsen?

Da ar det bara o hoppa pa en sprakskola o forsoka bli bast i varlden pa nagot o sedan frilansa elr what not som du namner.

Du kan alltid gifta dig redan nu o skippa hundra steg o hoppa pa svarigheterna direkt oxa...

Men tror att vara student e det som vore roligast for dig.
Citera
2019-01-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loading..
I hopp om ett liv i en trevlig milj utan kedjor har jag frskt komma p en plan hur jag p sikt ska kunna leva sjlvstndigt i Japan.

Alltid nr nr man pratar om att leva och bo i Japan s verkar den gemensamma instllningen vara att det r i princip hur svrt som helst att gra. Arbetsmarknaden stenhrd, visumkrav skyhga (oftast) och lngsiktiga visa runs r inte genomfrbart.

I dagslget har jag ingen hgre utbildning, och har drfr mikroskopisk (om ens ngon) chans att f arbetsvisum verhuvudtaget. Fr att kunna stanna i Japan under en lngre tid mste jag drfr utbilda mig. Fr att kunna finansiera detta planerar jag att lra mig ett yrke dr jag kan frilansa och arbeta online, i kombination med CSN. De utbildningar jag tnker r frst sprkresa i 1-2 r, fr att sedan ge mig p en BA inom relevant yrkesomrde fr min frilansverksamhet. Total antal tid i Japan blir d 5-6 r, plus ett extra r som man fr efter avklarad hgre utbildning fr att ska jobb (tror det fungerar s?).

Under denna tiden tnker jag att jag r spass vlintegrerad i samhllet att jag br ha kontakter som kan ordna mig ett arbetsvisum, alternativt kunna stanna genom spouse visa. Bda alternativ kan frn min frstelse efter att tag resultera i att man fr permanent residency, och kan drefter teruppta min frilansverksamhet och jobba enligt egna regler.

Behver bolla dessa ider lite, hoppas ni kan hjlpa mig med detta. Fr vrigt s tnker jag jobba upp lite kapital innan jag drar, s resan blir inte av n p ett tag. Hoppas att ni Japan veteraner har intressanta synpunkter p denna plan
Spnnande! Lycka till med en sund utmaning!
Citera
2019-01-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Du vet att de hller p att infra en ny visumskategori fr vanliga knegare? Finns en trd om det hr.

Har hrt talas om detta men inte haft strre insyn i det hela. Lste din trd, verkar inte som att det r aktuellt fr mig nd tyvrr. Att f arbetsvisum som frilans och jobba mot en marknad utanfr Japan r nog rtt omjligt, utan utbildning dessutom. Spnnande dock!

Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Hmm, fragan e val vad du vill fa ut av det. Dumt o planera vad du ska gora om 5, 10 ar nar du har mindre koll vad som hander nu.

Du e inte intresserad av pengar uppenbarligen, utan upplevelsen?

Da ar det bara o hoppa pa en sprakskola o forsoka bli bast i varlden pa nagot o sedan frilansa elr what not som du namner.

Du kan alltid gifta dig redan nu o skippa hundra steg o hoppa pa svarigheterna direkt oxa...

Men tror att vara student e det som vore roligast for dig.

Tror man kan beskriva syftet med resan som upplevelse, men viktigt fr resan r att ven skapa en mjlighet att kunna leva i landet efter studietiden. Sedan att gifta sig tror jag att jag behver lite tid i landet fr att kunna gra, annars blir det nog svrt att hitta ngon, om du inte har en bra sida fr det kanske

Knns som att plocka ut ett betyg frn ett japanskt universitet inom ett arbetsomrde jag kan samla erfarenhet under studietiden r det skraste kortet att spela egentligen. Genom en japansk arbetsgivare br jag d kunna f arbetsvisum fram tills dess att jag fr permanent residency.

Sedan blir det vl kul frmodar jag att knna p det japanska arbetslivet

Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Spnnande! Lycka till med en sund utmaning!

Tackar!
Citera
2019-01-05, 08:47
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loading..
Tror man kan beskriva syftet med resan som upplevelse, men viktigt fr resan r att ven skapa en mjlighet att kunna leva i landet efter studietiden. Sedan att gifta sig tror jag att jag behver lite tid i landet fr att kunna gra, annars blir det nog svrt att hitta ngon, om du inte har en bra sida fr det kanske

Knns som att plocka ut ett betyg frn ett japanskt universitet inom ett arbetsomrde jag kan samla erfarenhet under studietiden r det skraste kortet att spela egentligen. Genom en japansk arbetsgivare br jag d kunna f arbetsvisum fram tills dess att jag fr permanent residency.

Sedan blir det vl kul frmodar jag att knna p det japanska arbetslivet

Forstar fortf. inte.

Jag gillar japan kanske 5% av vad jag gjorde nar jag kom hit for 12 ar sen o har fortf inte PR heller... hade jag varit i din sits hade jag inte setat o funderat pa sant utan se till o ha kul istallet.

Ser inte poangen i att betala utbildning i Japan nar den e gratis i Sverige - om det inte e for just upplevelsen.

Men om du vill tanka flera steg fore sa fake-gift dig med nagon japanska som vill vara i Sverige, plugga i Sverige i 2 ar, o flytta till Japan pa sppuse visum o fa PR ett ar senare... da vet du att de inte kmr fucka over dig... for det e val oftast det som hander nagon av oss forr eller senare, vi har tagit for mkt stryk psykiskt av allt som har med Japan att gora...och tbh, den psykiska delen e fan den jobbigaste... det finns anledningar till varfor folk hoppar framfor tag liksom.

Sa om du igen inte kan ge mig en ordentlig redovisning sager jag som nagon annan, skaffa en utbildning o sikta pa usa istallet... da blir du bade frisk o rik... i japan blir du oftast ingendera.
Citera
2019-01-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Forstar fortf. inte.

Jag gillar japan kanske 5% av vad jag gjorde nar jag kom hit for 12 ar sen o har fortf inte PR heller... hade jag varit i din sits hade jag inte setat o funderat pa sant utan se till o ha kul istallet.

Ser inte poangen i att betala utbildning i Japan nar den e gratis i Sverige - om det inte e for just upplevelsen.

Men om du vill tanka flera steg fore sa fake-gift dig med nagon japanska som vill vara i Sverige, plugga i Sverige i 2 ar, o flytta till Japan pa sppuse visum o fa PR ett ar senare... da vet du att de inte kmr fucka over dig... for det e val oftast det som hander nagon av oss forr eller senare, vi har tagit for mkt stryk psykiskt av allt som har med Japan att gora...och tbh, den psykiska delen e fan den jobbigaste... det finns anledningar till varfor folk hoppar framfor tag liksom.

Sa om du igen inte kan ge mig en ordentlig redovisning sager jag som nagon annan, skaffa en utbildning o sikta pa usa istallet... da blir du bade frisk o rik... i japan blir du oftast ingendera.

Ska frska gra mitt bsta att frklara syftet med en utbildning i Japan. Sorry om jag inte lyckas vara tydlig

Frst och frmst s tillter det mig att stanna i landet under en lngre tid. Jag fr en chans att uppleva Japan, samtidigt som jag fr en utbildning som r gngbar fr en framtid i Japan om jag nu vljer att g den vgen. Utver detta, s ger utbildningen mig mjlighet att arbeta genom frilans 27,5h i veckan, vilket annars inte r mjligt genom en annan typ av visum. Det jobb jag d kan utfra i kombination med CSN finansierar hela upplevelsen/utbildningen. Har rknat p det hela (om du nu skulle vara intresserad), och efter 2 r sprkskola + 4 r uni, s kommer min ekonomi ligga +- 100k kronor beroende p den ln jag lyckas skrapa ihop per mnad (kommer ligga precis p den grns som CSN tillter i inkomst per halvr), frutsatt att jag spenderar hela mitt CSN bidrag.

En svensk utbildning tillfr inte s mycket fr mig skulle jag tro. I bsta fall fr jag ett vl avlnat jobb i Sverige. Vill inte leva det livet. Kan inte se en framtid fr mig i Sverige, om ens Europa. Att kalla svensk utbildning fr rolig upplevelse i jmfrelse med vad man annars kan gra knns som ett dligt skmt.

Sedan dessa psykologiska pfrestningar du beskriver genomsyra hela tillvaron i Japan, vill du utveckla detta? Har vl sett en del dokumentrer och lst ondligt med trdar p olika forum, och fr vl en vag bild av vad du menar, men r intresserad av att hra dina personliga erfarenheter om det gr fr sig.

Och sklart tack fr dina inlgg so far
Citera
2019-01-05, 12:21
Medlem
Loading.... Snlla, serist. Lyssna nu p Domyoji och framfrallt ls den stora samlingstrden om Japan. Vi r ngra f hr inne som har lngre erfarenhet av Japan. Sjlv bodde jag och arbetade bara tre r s jag r vl oskulden.

Det var en omskakande men unik upplevelse som vl satt sina spr. Fast jag skulle inte vilja ha den omgjord. Men nr jag kom hem var jag rtt fuckad ett tag. Stressniv r bara frnamnet. Runt omkring dig i Japan vntar alltid ngon med en dolk.

Japan r skitball ett r som TOEFL lrare nr du knullar runt hej vilt eller p en affrsresa nr mottagaren bjuder, men att varje dag pendla en till tv timmar enkel vg och jobba tolv timmar r en annan sak. Jag bor nu i Kina sedan ngra r och trivs enormt mycket bttre trots miljfrstring, hierarki, kass mat, kassa vgar, katastrofal luft och "lngsamt internet".

Satsa p Utbildning i Sverige eller EU p ett bra uni fr vsterlndsk examen smller hgt i Asien. Kommer du in p Todai p ett scholarship s ok d.
Citera
2019-01-05, 12:50
Medlem

Ye, har lst trden ca 2-3 gnger (lmao), men kanske br ge den ett frsk till om du tror jag missat ngot vettigt. Gr den stressen ni skriver om att koppla till arbetslivet eller r det helt enkelt omjligt att undvika stressen i Japan? Om jag vljer att stanna s r det lngsiktiga mlet att jobba enligt egna regler och inte under japanska frhllanden, fr det frstr jag att man blir helt trasig av tillslut.

Knns rtt synd att ni som faktiskt har lng erfarenhet av landet nd inte rekommenderar det (maybe I should take the hint). Men lyssna som du sger, det gr jag absolut. Uppskattar feedback som fan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in