Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-03, 18:17
  #1
Medlem
I hopp om ett liv i en trevlig miljö utan kedjor har jag försökt komma på en plan hur jag på sikt ska kunna leva självständigt i Japan.

Alltid när när man pratar om att leva och bo i Japan så verkar den gemensamma inställningen vara att det är i princip hur svårt som helst att göra. Arbetsmarknaden stenhård, visumkrav skyhöga (oftast) och långsiktiga visa runs är inte genomförbart.

I dagsläget har jag ingen högre utbildning, och har därför mikroskopisk (om ens någon) chans att få arbetsvisum överhuvudtaget. För att kunna stanna i Japan under en längre tid måste jag därför utbilda mig. För att kunna finansiera detta planerar jag att lära mig ett yrke där jag kan frilansa och arbeta online, i kombination med CSN. De utbildningar jag tänker är först språkresa i 1-2 år, för att sedan ge mig på en BA inom relevant yrkesområde för min frilansverksamhet. Total antal tid i Japan blir då 5-6 år, plus ett extra år som man får efter avklarad högre utbildning för att söka jobb (tror det fungerar så?).

Under denna tiden tänker jag att jag är såpass välintegrerad i samhället att jag bör ha kontakter som kan ordna mig ett arbetsvisum, alternativt kunna stanna genom spouse visa. Båda alternativ kan från min förståelse efter att tag resultera i att man får permanent residency, och kan därefter återuppta min frilansverksamhet och jobba enligt egna regler.

Behöver bolla dessa idéer lite, hoppas ni kan hjälpa mig med detta. För övrigt så tänker jag jobba upp lite kapital innan jag drar, så resan blir inte av än på ett tag. Hoppas att ni Japan veteraner har intressanta synpunkter på denna plan
Citera
2019-01-03, 18:40
  #2
Medlem
Har du varit i japan?
Citera
2019-01-03, 20:21
  #3
Medlem
Pebbiss avatar
Jag tycker att Japan är överskattat. Många kommer att ogilla dig enbart pga ditt ursprung även om du anpassar dig, lär dig språket och gör rätt för dig. Japaner har en knepig kultur och är allmänt konstiga (bl.a svåra att komma nära och samma ”inte tappa ansiktet”-kultur som i övriga stors delar av sydost-asien. Dessutom Dåliga arbetsvillkor med extremt hög arbetsmoral och lite semester/fritid och relativt dåliga löner (jämfört med Aus, USA, CA och andra länder som är ”svåra” att få permanent uppehållstillstånd i). Finns givetvis fördelar med Japan också. Skulle dock hellre satsa på något vettigare, mer västerlänsk-orienterat land.
Citera
2019-01-04, 05:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Har du varit i japan?

Jag har inte varit i Japan innan. Har velat åka dit väääldigt länge och kommer nog besöka landet som turist innan jag påbörjar planen.

Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Jag tycker att Japan är överskattat. Många kommer att ogilla dig enbart pga ditt ursprung även om du anpassar dig, lär dig språket och gör rätt för dig. Japaner har en knepig kultur och är allmänt konstiga (bl.a svåra att komma nära och samma ”inte tappa ansiktet”-kultur som i övriga stors delar av sydost-asien. Dessutom Dåliga arbetsvillkor med extremt hög arbetsmoral och lite semester/fritid och relativt dåliga löner (jämfört med Aus, USA, CA och andra länder som är ”svåra” att få permanent uppehållstillstånd i). Finns givetvis fördelar med Japan också. Skulle dock hellre satsa på något vettigare, mer västerlänsk-orienterat land.

Med anledning av de arbetsvillkor du beskriver så kommer jag se till att jag har möjlighet att frilansa och jobba online efter egna villkor. Efter studierna så kommer jag ev. (beroende på situation) att behöva jobba under en japansk arbetsgivare, dock endast fram tills jag får permanent residency. Vad jag har förstått så håller dessa japanska arbetsvillkor att lätta upp och anpassas efter västerländsk standard, då det numera förekommer oftare att folk kommer och jobbar från väst. Sedan vill man ju även prova och se hur det japanska arbetslivet är

Jag tror generellt sett att man inte kan få det goda utan det onda. Frågan är, hade Japan varit det samma om man inte haft den inställningen man har? Att aldrig kunna vara 100% japan förstår jag och håller med om att jag aldrig kommer bli, men att det skulle finnas en fientlighet tror jag inte är så vanligt förekommande. Skepsisen mot västerlänningar är nog sund ur deras perspektiv.

Bra synpunkter, tack för inlägget
Citera
2019-01-04, 08:24
  #5
Medlem
Kumabjorns avatar
Du vet att de håller på att införa en ny visumskategori för vanliga knegare? Finns en tråd om det här.
Citera
2019-01-04, 09:59
  #6
Medlem
Domyojis avatar
Hmm, fragan e val vad du vill fa ut av det. Dumt o planera vad du ska gora om 5, 10 ar nar du har mindre koll vad som hander nu.

Du e inte intresserad av pengar uppenbarligen, utan upplevelsen?

Da ar det bara o hoppa pa en sprakskola o forsoka bli bast i varlden pa nagot o sedan frilansa elr what not som du namner.

Du kan alltid gifta dig redan nu o skippa hundra steg o hoppa pa svarigheterna direkt oxa...

Men tror att vara student e det som vore roligast for dig.
Citera
2019-01-04, 10:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loading..
I hopp om ett liv i en trevlig miljö utan kedjor har jag försökt komma på en plan hur jag på sikt ska kunna leva självständigt i Japan.

Alltid när när man pratar om att leva och bo i Japan så verkar den gemensamma inställningen vara att det är i princip hur svårt som helst att göra. Arbetsmarknaden stenhård, visumkrav skyhöga (oftast) och långsiktiga visa runs är inte genomförbart.

I dagsläget har jag ingen högre utbildning, och har därför mikroskopisk (om ens någon) chans att få arbetsvisum överhuvudtaget. För att kunna stanna i Japan under en längre tid måste jag därför utbilda mig. För att kunna finansiera detta planerar jag att lära mig ett yrke där jag kan frilansa och arbeta online, i kombination med CSN. De utbildningar jag tänker är först språkresa i 1-2 år, för att sedan ge mig på en BA inom relevant yrkesområde för min frilansverksamhet. Total antal tid i Japan blir då 5-6 år, plus ett extra år som man får efter avklarad högre utbildning för att söka jobb (tror det fungerar så?).

Under denna tiden tänker jag att jag är såpass välintegrerad i samhället att jag bör ha kontakter som kan ordna mig ett arbetsvisum, alternativt kunna stanna genom spouse visa. Båda alternativ kan från min förståelse efter att tag resultera i att man får permanent residency, och kan därefter återuppta min frilansverksamhet och jobba enligt egna regler.

Behöver bolla dessa idéer lite, hoppas ni kan hjälpa mig med detta. För övrigt så tänker jag jobba upp lite kapital innan jag drar, så resan blir inte av än på ett tag. Hoppas att ni Japan veteraner har intressanta synpunkter på denna plan
Spännande! Lycka till med en sund utmaning!
Citera
2019-01-04, 17:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Du vet att de håller på att införa en ny visumskategori för vanliga knegare? Finns en tråd om det här.

Har hört talas om detta men inte haft större insyn i det hela. Läste din tråd, verkar inte som att det är aktuellt för mig ändå tyvärr. Att få arbetsvisum som frilans och jobba mot en marknad utanför Japan är nog rätt omöjligt, utan utbildning dessutom. Spännande dock!

Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Hmm, fragan e val vad du vill fa ut av det. Dumt o planera vad du ska gora om 5, 10 ar nar du har mindre koll vad som hander nu.

Du e inte intresserad av pengar uppenbarligen, utan upplevelsen?

Da ar det bara o hoppa pa en sprakskola o forsoka bli bast i varlden pa nagot o sedan frilansa elr what not som du namner.

Du kan alltid gifta dig redan nu o skippa hundra steg o hoppa pa svarigheterna direkt oxa...

Men tror att vara student e det som vore roligast for dig.

Tror man kan beskriva syftet med resan som upplevelse, men viktigt för resan är att även skapa en möjlighet att kunna leva i landet efter studietiden. Sedan att gifta sig tror jag att jag behöver lite tid i landet för att kunna göra, annars blir det nog svårt att hitta någon, om du inte har en bra sida för det kanske

Känns som att plocka ut ett betyg från ett japanskt universitet inom ett arbetsområde jag kan samla erfarenhet under studietiden är det säkraste kortet att spela egentligen. Genom en japansk arbetsgivare bör jag då kunna få arbetsvisum fram tills dess att jag får permanent residency.

Sedan blir det väl kul förmodar jag att känna på det japanska arbetslivet

Citat:
Ursprungligen postat av Hope18
Spännande! Lycka till med en sund utmaning!

Tackar!
Citera
2019-01-05, 08:47
  #9
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loading..
Tror man kan beskriva syftet med resan som upplevelse, men viktigt för resan är att även skapa en möjlighet att kunna leva i landet efter studietiden. Sedan att gifta sig tror jag att jag behöver lite tid i landet för att kunna göra, annars blir det nog svårt att hitta någon, om du inte har en bra sida för det kanske

Känns som att plocka ut ett betyg från ett japanskt universitet inom ett arbetsområde jag kan samla erfarenhet under studietiden är det säkraste kortet att spela egentligen. Genom en japansk arbetsgivare bör jag då kunna få arbetsvisum fram tills dess att jag får permanent residency.

Sedan blir det väl kul förmodar jag att känna på det japanska arbetslivet

Forstar fortf. inte.

Jag gillar japan kanske 5% av vad jag gjorde nar jag kom hit for 12 ar sen o har fortf inte PR heller... hade jag varit i din sits hade jag inte setat o funderat pa sant utan se till o ha kul istallet.

Ser inte poangen i att betala utbildning i Japan nar den e gratis i Sverige - om det inte e for just upplevelsen.

Men om du vill tanka flera steg fore sa fake-gift dig med nagon japanska som vill vara i Sverige, plugga i Sverige i 2 ar, o flytta till Japan pa sppuse visum o fa PR ett ar senare... da vet du att de inte kmr fucka over dig... for det e val oftast det som hander nagon av oss forr eller senare, vi har tagit for mkt stryk psykiskt av allt som har med Japan att gora...och tbh, den psykiska delen e fan den jobbigaste... det finns anledningar till varfor folk hoppar framfor tag liksom.

Sa om du igen inte kan ge mig en ordentlig redovisning sager jag som nagon annan, skaffa en utbildning o sikta pa usa istallet... da blir du bade frisk o rik... i japan blir du oftast ingendera.
Citera
2019-01-05, 09:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Forstar fortf. inte.

Jag gillar japan kanske 5% av vad jag gjorde nar jag kom hit for 12 ar sen o har fortf inte PR heller... hade jag varit i din sits hade jag inte setat o funderat pa sant utan se till o ha kul istallet.

Ser inte poangen i att betala utbildning i Japan nar den e gratis i Sverige - om det inte e for just upplevelsen.

Men om du vill tanka flera steg fore sa fake-gift dig med nagon japanska som vill vara i Sverige, plugga i Sverige i 2 ar, o flytta till Japan pa sppuse visum o fa PR ett ar senare... da vet du att de inte kmr fucka over dig... for det e val oftast det som hander nagon av oss forr eller senare, vi har tagit for mkt stryk psykiskt av allt som har med Japan att gora...och tbh, den psykiska delen e fan den jobbigaste... det finns anledningar till varfor folk hoppar framfor tag liksom.

Sa om du igen inte kan ge mig en ordentlig redovisning sager jag som nagon annan, skaffa en utbildning o sikta pa usa istallet... da blir du bade frisk o rik... i japan blir du oftast ingendera.

Ska försöka göra mitt bästa att förklara syftet med en utbildning i Japan. Sorry om jag inte lyckas vara tydlig

Först och främst så tillåter det mig att stanna i landet under en längre tid. Jag får en chans att uppleva Japan, samtidigt som jag får en utbildning som är gångbar för en framtid i Japan om jag nu väljer att gå den vägen. Utöver detta, så ger utbildningen mig möjlighet att arbeta genom frilans 27,5h i veckan, vilket annars inte är möjligt genom en annan typ av visum. Det jobb jag då kan utföra i kombination med CSN finansierar hela upplevelsen/utbildningen. Har räknat på det hela (om du nu skulle vara intresserad), och efter 2 år språkskola + 4 år uni, så kommer min ekonomi ligga +- 100k kronor beroende på den lön jag lyckas skrapa ihop per månad (kommer ligga precis på den gräns som CSN tillåter i inkomst per halvår), förutsatt att jag spenderar hela mitt CSN bidrag.

En svensk utbildning tillför inte så mycket för mig skulle jag tro. I bästa fall får jag ett väl avlönat jobb i Sverige. Vill inte leva det livet. Kan inte se en framtid för mig i Sverige, om ens Europa. Att kalla svensk utbildning för rolig upplevelse i jämförelse med vad man annars kan göra känns som ett dåligt skämt.

Sedan dessa psykologiska påfrestningar du beskriver genomsyra hela tillvaron i Japan, vill du utveckla detta? Har väl sett en del dokumentärer och läst oändligt med trådar på olika forum, och får väl en vag bild av vad du menar, men är intresserad av att höra dina personliga erfarenheter om det går för sig.

Och såklart tack för dina inlägg so far
Citera
2019-01-05, 12:21
  #11
Medlem
Loading.... Snälla, seriöst. Lyssna nu på Domyoji och framförallt läs den stora samlingstråden om Japan. Vi är några få här inne som har längre erfarenhet av Japan. Själv bodde jag och arbetade bara tre år så jag är väl oskulden.

Det var en omskakande men unik upplevelse som väl satt sina spår. Fast jag skulle inte vilja ha den omgjord. Men när jag kom hem var jag rätt fuckad ett tag. Stressnivå är bara förnamnet. Runt omkring dig i Japan väntar alltid någon med en dolk.

Japan är skitball ett år som TOEFL lärare när du knullar runt hej vilt eller på en affärsresa när mottagaren bjuder, men att varje dag pendla en till två timmar enkel väg och jobba tolv timmar är en annan sak. Jag bor nu i Kina sedan några år och trivs enormt mycket bättre trots miljöförstöring, hierarki, kass mat, kassa vägar, katastrofal luft och "långsamt internet".

Satsa på Utbildning i Sverige eller EU på ett bra uni för västerländsk examen smäller högt i Asien. Kommer du in på Todai på ett scholarship så ok då.
Citera
2019-01-05, 12:50
  #12
Medlem

Ye, har läst tråden ca 2-3 gånger (lmao), men kanske bör ge den ett försök till om du tror jag missat något vettigt. Går den stressen ni skriver om att koppla till arbetslivet eller är det helt enkelt omöjligt att undvika stressen i Japan? Om jag väljer att stanna så är det långsiktiga målet att jobba enligt egna regler och inte under japanska förhållanden, för det förstår jag att man blir helt trasig av tillslut.

Känns rätt synd att ni som faktiskt har lång erfarenhet av landet ändå inte rekommenderar det (maybe I should take the hint). Men lyssna som du säger, det gör jag absolut. Uppskattar feedback som fan
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3007371

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback