2019-01-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loading..

Ye, har lst trden ca 2-3 gnger (lmao), men kanske br ge den ett frsk till om du tror jag missat ngot vettigt. Gr den stressen ni skriver om att koppla till arbetslivet eller r det helt enkelt omjligt att undvika stressen i Japan? Om jag vljer att stanna s r det lngsiktiga mlet att jobba enligt egna regler och inte under japanska frhllanden, fr det frstr jag att man blir helt trasig av tillslut.

Knns rtt synd att ni som faktiskt har lng erfarenhet av landet nd inte rekommenderar det (maybe I should take the hint). Men lyssna som du sger, det gr jag absolut. Uppskattar feedback som fan
Waaaaahahahahahahahahahhaaaaaaahahahahaa. Mooahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaahhhhhh!

Ja, du blir fuckad. Kan man sga. Lite som att dom fick bra solbrnna i Hiroshima. Tyck grna att jag r chockerande oknslig men man blir sdan efter ett tag.

Om du inte redan sett filmen s se fr guds skull Apocalypse Now. Den dr otroliga scenen dr Colonel Kurtz filosoferar p radio "I saw a snail crawling along the edge of a straight razor.....without hurting itself. That's when I understood they are stronger" kommer fram ur minnet. En svensk slutar som Col Kurtz om man inte drar sig ur i tid.

ALLA Japaner drmmer om det du skriver och precis lika mnga vet att den r en omjlighet i Japan. Ju frr du inser att ditt liv slutar i bitterhet, desto enklare blir steget att kasta dig frn ett hustak. Kolla bara s det inte str barn nedanfr. Och fr fan, nr du gr ett sdant offer s be kompisar och lokal TV att filma och skrik utav helvete s det blir bra dramatik. En gaijin som hoppar kommer att bli ett talesmne, jag lovar.

I brjan av 70-talet snde SVT ett reportage frn Japan dr man intrevjuade barn i en frort som alla hade sett slutprodukten av en sdan Japan nr polisen kommer fr att moppa upp. De beskrev att deras frldrar hade varnat dom fr att g nra hustaken "fr man kan f dom i huvudet".

Nu kanske en del andra tycker jag verdramatiserar och r negativ. Fine, det kanske stmmer men Japan r ett land jag aldrig glmmer. Dock ker jag grna dit p semester, gillar i princip landet och mnniskorna, men jag fr alltid vibbar nr jag vandrar runt i Tokyo.
Citera
2019-01-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Waaaaahahahahahahahahahhaaaaaaahahahahaa. Mooahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaahhhhhh!

Ja, du blir fuckad. Kan man sga. Lite som att dom fick bra solbrnna i Hiroshima. Tyck grna att jag r chockerande oknslig men man blir sdan efter ett tag.

Om du inte redan sett filmen s se fr guds skull Apocalypse Now. Den dr otroliga scenen dr Colonel Kurtz filosoferar p radio "I saw a snail crawling along the edge of a straight razor.....without hurting itself. That's when I understood they are stronger" kommer fram ur minnet. En svensk slutar som Col Kurtz om man inte drar sig ur i tid.

ALLA Japaner drmmer om det du skriver och precis lika mnga vet att den r en omjlighet i Japan. Ju frr du inser att ditt liv slutar i bitterhet, desto enklare blir steget att kasta dig frn ett hustak. Kolla bara s det inte str barn nedanfr. Och fr fan, nr du gr ett sdant offer s be kompisar och lokal TV att filma och skrik utav helvete s det blir bra dramatik. En gaijin som hoppar kommer att bli ett talesmne, jag lovar.

I brjan av 70-talet snde SVT ett reportage frn Japan dr man intrevjuade barn i en frort som alla hade sett slutprodukten av en sdan Japan nr polisen kommer fr att moppa upp. De beskrev att deras frldrar hade varnat dom fr att g nra hustaken "fr man kan f dom i huvudet".

Nu kanske en del andra tycker jag verdramatiserar och r negativ. Fine, det kanske stmmer men Japan r ett land jag aldrig glmmer. Dock ker jag grna dit p semester, gillar i princip landet och mnniskorna, men jag fr alltid vibbar nr jag vandrar runt i Tokyo.

Det r inte en omjlighet fr mig som det r fr japanerna dock. Jag kan jobba mot en marknad som inte dem kan. Planen r by no means ett 6-rigt paketdeal som sger att jag ska stanna 6 r i strck. Fr nog bektrakta frsta tiden p sprkskolan som testr. Det sista jag markerade i citatet, vad mer kan man begra av ett land egentligen. Och andra sidan, om skiten gr t helvete, kanske jag kan se p det svenska livet ur ett annat perspektiv. Vad vet jag..

Har fr vrigt inte sett filmen, det fr lov att bli kvllens projekt!
Citera
2019-01-05, 23:29
Medlem
Zouxs avatar
Jag har ett stort intresse fr Japan och deras kultur men hller med om att de flesta inte r s frtjusta i icke-japaner. Men det finns mnniskor till allt s man kanske skulle ha tur och trffa p de som r.
Citera
2019-01-05, 23:32
Medlem
Zouxs avatar
Men jo det r ju inte det strsta problemet.
Citera
2019-01-06, 02:01
Medlem
Kumabjorns avatar
Hr lite om konsten att smlta in i Japan.
Kanske inte relevant fr alla, men det finns svenskar som har levt i ver 50 r i Japan. Men de har levt expartliv. Sedan finns det de som varit dr i ver 35 r som levt "japanskt" (ls; trngt).
Citera
2019-01-06, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Hr lite om konsten att smlta in i Japan.
Kanske inte relevant fr alla, men det finns svenskar som har levt i ver 50 r i Japan. Men de har levt expartliv. Sedan finns det de som varit dr i ver 35 r som levt "japanskt" (ls; trngt).

Lste din lnk och brjade nosa p lite andra artiklar p din blogg. Kom ver En Blattes Beknnelser och ass, helvete va bra du skriver. Ska grva vidare p bloggen. Ser p bloggen med samma optimism som nr jag frst utforskade samlingstrden fr Japan. Riktigt msterverk! Tack ska du ha!
Citera
2019-01-06, 06:52
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loading..
Lste din lnk och brjade nosa p lite andra artiklar p din blogg. Kom ver En Blattes Beknnelser och ass, helvete va bra du skriver. Ska grva vidare p bloggen. Ser p bloggen med samma optimism som nr jag frst utforskade samlingstrden fr Japan. Riktigt msterverk! Tack ska du ha!

Tack fr vnliga ord och som du frstr har jag inga tankar p att presentera motargument. Men sanningen r att lsfrekvensen insisterar p motsatsen. FB har sannolikt fler lsare p en timme n bloggen har under en mnad. Men nu finns tveklst mjligheten att ta till sig ngra droppar kunskap fr den Japantrstige.
Citera
2019-01-06, 08:30
Medlem
Citat:
Tack fr vnliga ord och som du frstr har jag inga tankar p att presentera motargument. Men sanningen r att lsfrekvensen insisterar p motsatsen. FB har sannolikt fler lsare p en timme n bloggen har under en mnad. Men nu finns tveklst mjligheten att ta till sig ngra droppar kunskap fr den Japantrstige.
Just ordet motargument fick mig att tnka lite. Vad finns det egentligen fr motargument? Vad r egentligen rtt eller fel?

Tanken slog mig att det r nog bara jag sjlv som kan svara p det. Det r bara jag som vet exakt vilka frutsttningar jag har, och det r bara jag som kan skapa mina egna mjligheter utefter vad jag redan vet.. Borde nog sluta vertnka det hela..

Ska bli kul att terkomma till denna trden om ngra r haha
Citera
2019-01-06, 08:44
Medlem
Citat:
Kommentarerna om svensk industri var ju obetalbara....."-Dom blir ju TCO-medlemmar!". Jo, jobbar sjlv inom tillverkningsindustrin hr i Kina och man hr vl liknande tongngar. Typ dom dr blir aldrig ett hot. Eller viljan att lra sig av ett land som man ser som underutvecklat, vilket Kina i mngt och mycket r. Kina befinner sig lite i samma situation som Japan gjorde under 70-talet, dvs p vg att bryta igenom p vrldsmarknaden ven om inte historien behver utspela sig p samma stt.
Citera
2019-01-11, 06:35
Medlem
DenTrasigaApans avatar
Som ngon skrev, skaffa dig en utbildning i sverige frst. Den kan du anvnda p en massa stllen. En utbildning i Japan har du inte mycket gldje av utan fr Japan.
Om du skall arbeta som frilans (inom vilket omrde?) mot vstvrlden s behver du ju en utbildning som r relevant fr dina kunder. Dessutom br du nog etablera ett kundunderlag innan du ger dig av s att du har lite trygghet.
Lser du de bitarna r det "bara" visumbiten kvar, men allt gr att ordna om du har lite stlar.

Att beska Japan fr att f en knsla av hur det r att bo dr r nst intill meningslst. Om du skall leva "utanfr samhllet" med dina frilansjobb kan det sklart ge dig ngot men det gr inte att frst hur det r att "vara en del av" (om man nu kan bli det som viting dr) det utan att gra det p riktigt. Det r en fantastiskt land att turista i men rtt vrdelst att leva i enligt mig. Har inte s mnga rs erfarenhet av det i och fr sig, men det finns en anledning till det. Passar inte mig med livegenskap.

Men vi r alla olika. Kanske r Japan helt rtt fr dig och det kan du bara ta reda p sjlv.
Lycka till!
Citera
2019-01-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTrasigaApan
Som ngon skrev, skaffa dig en utbildning i sverige frst. Den kan du anvnda p en massa stllen. En utbildning i Japan har du inte mycket gldje av utan fr Japan.
Om du skall arbeta som frilans (inom vilket omrde?) mot vstvrlden s behver du ju en utbildning som r relevant fr dina kunder. Dessutom br du nog etablera ett kundunderlag innan du ger dig av s att du har lite trygghet.
Lser du de bitarna r det "bara" visumbiten kvar, men allt gr att ordna om du har lite stlar.

Att beska Japan fr att f en knsla av hur det r att bo dr r nst intill meningslst. Om du skall leva "utanfr samhllet" med dina frilansjobb kan det sklart ge dig ngot men det gr inte att frst hur det r att "vara en del av" (om man nu kan bli det som viting dr) det utan att gra det p riktigt. Det r en fantastiskt land att turista i men rtt vrdelst att leva i enligt mig. Har inte s mnga rs erfarenhet av det i och fr sig, men det finns en anledning till det. Passar inte mig med livegenskap.

Men vi r alla olika. Kanske r Japan helt rtt fr dig och det kan du bara ta reda p sjlv.
Lycka till!
Yep, detta r ett stort ml fr mig innan jag br mig av som allt bygger p. Precis som du sger s knner jag att visumbiten r orosmolnet i det hela.

Tack!
Citera
2019-01-11, 21:35
Medlem
Japan verkar som ett trevligt land. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in