Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-04, 14:08
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Många som lever från lön till lön. Snittet folk har sparat på ett separat konto är skrämmande lågt, de klarar knappt av om ljuddämparen på bilen pajar. Men det är klart, den reparationen kan man ju dela upp via Klarna.
Ja inget förvånar. Långsiktighet och konsekvenstänk verkar inte vara svenska folkets starkaste sida ändå...
Citera
2019-01-04, 14:49
Medlem
Började handla julklappar i slutet av september. Så nej, jag blev inte drabbad.
Förstår inte folk som blir skuldsatta i december, julen är alltid 24:e och det borde inte komma som någon överraskning.
Citera
2019-01-04, 15:09
Medlem
Man lever bara en gång, lika bra att sätta sprätt på cashen!
Citera
2019-01-04, 15:39
Medlem
Gavins-Friends avatar
Köpte de flesta julklappar under black week. Ingen på faktura. Betalade allt direkt. Visste vad jag skulle köpa sen innan men väntade in lägre pris på grejerna. Trots dyra julbord osv. har jag inte slösat alltför mycket.
Får alltid nån tusenlapp i julklapp också. Men även utan pengar i julklapp hade jag haft det bra.

Jag är fattig, men nu i "fattiga januari" har jag mer pengar än jag haft på 2-3år.

Har tidigare haft lite större skuld till klarna men levt lite billigare och betalat av allt. Lätt värt det. Kör klarna direktbetalning då och då för det är rätt smidigt eller om det är t.ex. två dagar till lön (det dras efter två dagar i normala fall)

Edit: kan tänka mig att väldigt många hamnar i denna fälla, särskilt vid jul när man vill ge bort något fint. Tråkigt Jag har också varit där "äh 200kr i månaden är ju inte mycket" så tänker man så inför nåt annat och till slut är det 3000kr i mån t.ex. Tycker Klarna är rätt bra om man kan hantera det, t.ex. betala av något på 3mån men man måste tänka ordentligt och inte hamna i en fälla där man skuldsätter sig på flera prylar. Tänk ett steg framåt.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2019-01-04 kl. 15:48.
Citera
2019-01-04, 16:52
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realityyy
Håller med. Har aldrig köpt dyra julklappar. Är duktig på att hitta grejer som personerna jag handlar till behöver. Blev 4 klappar i år och gick på ~900 ungefär, alla blev skitnöjda.
Lätt när man själv är ung....

Det duger dåligt när man själv är vuxen med arbete & lön, har ungar att handla till med den "snålningen" som ~250kr's klappar innebär.
...även om man är fyndig i sitt handlande.

Sen att alla blev "skitnöjda".... oftast visar man tacksamhet, ..oavsett. Nu vet jag ju klart inte målgruppen för ditt julhandlande men ska man köpa till tonåringar (tex) så är det ju oftast DYRA prylar som står på önskelistan.
Senast redigerad av Tuvtramp 2019-01-04 kl. 16:56.
Citera
2019-01-04, 17:30
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Nej.
-Tack för du delade med dig!

Nu kan tråden träda till vila när vi fått detta helt otroligt uttömmande svar/inlägg med finesser som fetstil & allt.
Citera
2019-01-04, 17:59
Medlem
bullet^s avatar
Nej, jag koll på min ekonomi.
Citera
2019-01-04, 18:52
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Skulle aldrig i mitt liv skuldsätta mig bara för att det är jul. Pengar finns kvar på kontot och kommer även göra det när nästa lön kommer.

Skulder får man när man köper sitt boende och i värsta fall en bil om det är kris men allt annat betalas för sparade pengar.
Citera
2019-01-04, 19:25
Medlem
santos_devilles avatar
Köper ALDRIG på krita, gjorde det misstaget en gång som ung!

Köpte en iPhone X till sonen och butiken försökte att trycka på att jag borde köpa den med abonnemang för att det var billigare i längden bla bla bla. Aldrig mer!
Senast redigerad av santos_deville 2019-01-04 kl. 19:28.
Citera
2019-01-04, 21:06
Medlem
Onanikrems avatar
Handlar alltid allt med kreditkort och betalar i slutet av månaden, skulle lönen av någon oklar anledning inte räcka till i slutet av månaden så har jag ett sparkonto med fria uttag på Marginalen med 0,6%ränta på innestående belopp. ca 50k där men har än inte plockat därifrån annat än en gång när toppen for på bilen för en herrans massa år sedan.
Avidafinance har 0,9% ränta på innestående kapital, har en slant där också (bankgaranti)

Kreditkorten är Prem Mk. och Okq8 Visa, brukade vara 1% cashback på de men nu är det 0,50% sist jag tittade.

Överskottet när allt är betalt åker in på isk /aktier eller tre årigt bundet sparande. Inte alla ägg i samma korg.
Citera
2019-01-04, 21:08
Medlem
Haloperidols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalas911
Snåljåp

Så om man väljer att inte köpa några julklappar så är man en snåljåp? Varför köpte du då inga julklappar till mig? Snåljåp.
Citera
2019-01-04, 21:19
Medlem
Gasparos avatar
Julen kommer som bekant varje år och jag lägger undan en slant månadsvis några månader innan till alla julklappar som ska inhandlas. Den extra matkostnaden ersätter bara någon annan egentligen onödig nöjesutgift så det är inget bekymmer. Däremot lever jag alltid i skuld i form av bolån och ett kreditkort som en ansenlig del av köpen görs på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in