2007-02-17, 23:52
Medlem
Rick Astleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Låter som John Byström, han dog tyvärr i en bilolycka i USA... Andres Lokko och hans bög-polare hade signat Byström och dennes tidning Sound Affects för ett "samarbete" när POP startade, men när Byström upptäckte att såväl anglofili som homofili stod på POP-agendan så hoppade han av, redan efter första POP-numret. Full cred för det, liksom för JB:s coola garage-look.

- F.G
Hmm, John L., så mycket visdom i en sådan liten kropp!
Hade en del kontakt med honom under Sound Affects första år, en mycket påläst man. Han verkade dock bitter över hur Pop manövrerat ut honom och övriga gamla SA-gänget (förutom Terry som förmodligen skulle sålt sin morsa för att får hänga med de "hippa" i Stockholm).

Synd att hans liv skulle ta slut så fort
Citera
2007-02-17, 23:54
Medlem
Rick Astleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Ursprungligen postat av erlg
O.T. Vem från pop-bibel-modernista-gänget var det som torskade i barnporrhistorien för nått år sedan?
Citat:
Ursprungligen postat av Enkopres
Te**y Er***son
Berätta mer, detta måste jag ha missat!
Citera
2008-03-23, 12:19
Bannlyst
Citat:
Andres Lokko har samma problem som Linda Skugge, dvs han var betydligt intressantare som 23-åring än som 40-åring. Att han stack från Stockholm är förståeligt, innerstans musik- och klubb-scener befolkas av yngre generationer som inte vet vem han är och skiter fullständigt i The Smiths och Oasis (för att inte tala om Dexy's Midnight Runners ).

Name-droppandet påminner om när Fats Olsson bodde i New York, men på något vis kändes det mer substantiellt med Olsson, kanske för att han låg mer i takt med sin tid. London är dessutom aldrig lika coolt som NYC.

Andres Lokko har skrivit om "yacht rock" vid flera tillfällen. Ett skoj begrepp, förvisso. Synd bara att det skapades av okända skribenter på hippa amerikanska musik-forum på nätet, typ Soulstrut, snarare än av Lokko. Han skrev en hel krönika om detta, a 10.000:- eller så, och det var alltså bara gammal skåpmat.

Till skillnad från t ex kokainisten Fredrik Strage blir det dessutom bara pajjigt när Lokko ska leka intellektuell, han har helt enkelt inte de förutsättningarna.

Svårt att åldras med värdighet. Jan Gradvall och Strage är dessutom betydligt bättre skribenter rent stilistiskt.

:thumbsdow

- F.G
haha, bra inlägg även om det var längesen det skrevs. nån som lyssnar på "yacht rock" idag elle?
nåt nytt skvaller om lokko annars. jag brukar inte reta mig på folk, men den här killen njuter jag av att reta mig på på nåt bisarrt sätt.
Citera
2008-03-23, 18:15
Medlem
barnets avatar
Lokko skyr Oasis som pesten numera.
Citera
2008-03-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Astley
Berätta mer, detta måste jag ha missat!

Har också missat det här. Någon som har lust att berätta? Alt. om det finns någon länk där man kan läsa om det.
Citera
2008-03-23, 23:48
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Så jävla svårt är det inte att ta sig från Jakan. Klipp håret, släng thinner-trasan, skriv in dig på universitetet (ekonomi eller IT) så har du ett hederligt och hyggligt betalt jobb efter några år.

Du är då ett bra mycket bättre tillskott till samhället än någon som sitter och name-droppar "rockstjärnor" i London.

- F.G

PS visst är brat o stekar-kulturen tvivelaktig. Men för just Andres Lokko är den ett direkt hot mot hans "status" som anglofil trendsättare och tyckar-bög. Vilket är glädjande. Hela det fjantiga Englands-smörandet verkar vara på väg bort. Engelsmän har sina poänger, men inte är det något att beundra som någon jävla Marc Bolan-fan på 14 år?

Tack för bumpen av denna gamla tråd, Fula Gubben var riktigt taggad i flera inlägg här. Och Lokko sitter fortfarande i London och skriver krönikor som låter som Kristina Adolfsson 1987 ("...och vet ni vad jag hörde en DJ säga till Alexander McQueen i VIP-rummet på Faggot Club sent igår natt?!!"), och Stureplan är kallare än någonsin för gamla mods från Jakan.
Citera
2008-03-24, 02:20
Medlem
Satan’s Skulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkopres
Te**y Er***son
Ha ha, när jag var liten var Terry ihop med min kompis tjejkompis ... hon var bara hälften så gammal som honom, men över 15. Det enda vi fick ur henne var dock att han hade svårt att få upp den.
Citera
2008-03-24, 11:36
Bannlyst
"Det började som ännu en antologi men slutade i revision. En uppgörelse med författarens självbild och den destruktiva drivkraften att vägra låta sig bli definierad. Kampen mot stagnering, mot kulturell åderförkalkning. "Revisionism" är en bok om en vuxen man som observerar hur hans övertygelser långsamt sprängs i småbitar rakt framför hans egna ögon."

Beskrivningen är från Lokkos bok "Revisionism".
hans kamp mot stagnering och kulturell åderförkalkning låter aningen mossigt i mina öron. va fan, lokko har väl stagnerat för längesen, och jag har svårt att se någon annan svensk kulturpersonlighet som skulle vara mer kulturellt åderförkalkad än just Lokko idag. det är lite sorgligt att läsa beskrivningen. tragikomiskt kanske.
Citera
2008-03-24, 13:09
Medlem
Citat:
Tack för bumpen av denna gamla tråd, Fula Gubben var riktigt taggad i flera inlägg här. Och Lokko sitter fortfarande i London och skriver krönikor som låter som Kristina Adolfsson 1987 ("...och vet ni vad jag hörde en DJ säga till Alexander McQueen i VIP-rummet på Faggot Club sent igår natt?!!"), och Stureplan är kallare än någonsin för gamla mods från Jakan.
Själv vågar/orkar jag inte kasta mig ut i den stora världen utan för tullarna.Hade jag gjort det kanske jag skulle ha förstått ditt lilla agg mot Jakan....För visst har du det..??
Citera
2009-02-10, 22:17
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allmänmänsklig
"Det började som ännu en antologi men slutade i revision. En uppgörelse med författarens självbild och den destruktiva drivkraften att vägra låta sig bli definierad. Kampen mot stagnering, mot kulturell åderförkalkning. "Revisionism" är en bok om en vuxen man som observerar hur hans övertygelser långsamt sprängs i småbitar rakt framför hans egna ögon."

Beskrivningen är från Lokkos bok "Revisionism".
hans kamp mot stagnering och kulturell åderförkalkning låter aningen mossigt i mina öron. va fan, lokko har väl stagnerat för längesen, och jag har svårt att se någon annan svensk kulturpersonlighet som skulle vara mer kulturellt åderförkalkad än just Lokko idag. det är lite sorgligt att läsa beskrivningen. tragikomiskt kanske.
Bumpar upp med att säga att det låter modernistiskt som bara fan. Vad är det för fel med att finna sin form? Jag menar, jag har lyssnat på Devo till och från sedan julen-94.
Citera
2009-02-10, 22:25
Medlem
Citat:
Till skillnad från t ex kokainisten Fredrik Strage blir det dessutom bara pajjigt när Lokko ska leka intellektuell, han har helt enkelt inte de förutsättningarna.
Helt rätt! (Anser personligen Strage vara snudd på briljant!)

Lokko är bara ett undermåligt intellekt som lyssnar på undermålig musik!
Anledningen till att han lyssnar på undermålig musik är att han är helt omusikalisk!
Citera
2009-02-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Han föraktar alla som inte lyssnar på samma musik som han själv. Och han avskyr alla som lyssnar på samma musik som han själv.

Spiken i kistan för min redan döende uppfattning av Lokko som en rationell, resonabel och sympatisk människa var denna SvD-kolumnÄr detta humor? Är detta roligt? Kan någon förklara för mig? Med krönikor som denna blir skvaller om honom obsolet.

MVH
/Herr Lindholm

Jag sitter och skrattar åt Lokkos formuleringar…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in