Är det bara mina kinder som börjar blossa röda å Lokkos vägnar när jag läser hans text i SvD med rubriken "Överklasskonst förändrar ingenting"?
Här fokuserar Lokko på artisten James Blunt, som enligt Lokko har haft en alldeles för priviligierad uppväxt för att det skall få gå omärkt förbi.
Citat:
visserligen må vara en överraskande begåvad humorist (Blunt) och hur underhållande som helst på Twitter, men när det kommer till kritan anser han att de som känner sig nödgade att påpeka hans överklassuppväxt ”egentligen bara är avundsjuka”.
Eh, ja?
Jag hade också gärna fötts på det bluntska godset med diamantprydd guldsked i munnen.
Det låter ju jättemysigt.
Citat:
Personligen är jag inte kapabel att låta konst – må det vara dramatik, litteratur, skulpturer, pop eller ens fotboll – bara vara konst, som det då och då efterlyses från – undantagslöst! – ytterst privilegierat håll.
Citat:
Jag vill alltid ta reda på vad konstnärer har för bakgrund, vad deras föräldrar gjorde eller gör, vilka skolor de har gått i och exakt vad de erhöll i veckopeng.
http://unvis.it/www.svd.se/kultur/ov...ng_4312651.svd
Vidare tar karln upp Jim Morrison i The Doors som tydligen alltid hävdade att hans föräldrar var döda, något som senare skulle visa sig vara falskt då hans pappa var en högt uppsatt militär och i allra högsta grad både vid liv och välmående, osv...
Skulle inte lägga märke till den här texten något särskilt, om det inte vore för att den kommer från en person som själv alltid har koketterat att han kommer från
farliga Jakobsberg (trots att han egentligen kommer från det tryggt medelklassiga Viksjö) och framställt sig själv som någon sorts arbetarklassrebell (när hans föräldrar är båda prydliga akademiker). Roligast är ändå när han hånfullt berättar om de privatskoleutbildade medlemmarna i Mumford & Sons (när han själv har gått i privatskolan Estniska Skolan, komplett med skoluniform och tjusig address).
Kan en artikelförfattare bli mer pinsam? Vad krävs för att mannen skall ta tag i sina egna livslögner? Kanske en sådan där "Intervention" - som de gör med alkoholister i amerikanska filmer? –
Lokko, du är inte underdogig arbetarklass! Acceptera och gå vidare – för allas skull!