Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-02, 17:51
  #1
Medlem
Går i planer att starta eget företag som konsult inom sociala medier. Har idag endast min iPhone 7 som tar bra bilder sett till Instagram/Facebook, men ska man kunna arbeta med kunder och bli tagen mer seriös så vill jag kliva på en kamera.

Allting är dock i tankestadiet ännu och jag vill inte lägga en förmögenhet på en kamera så här i början förrän man vet mer om att det finns kunder etc.

Men, går det att hitta en bra kamera för max 5k? Räcker det med en digitalkamera eller behöver man en systemkamera? Och vad är exempelvis en kompaktkamera?

Har kollat på lite olika kameror på NetOnNet men känns som att det är en enda stor djungel. Syftet med företaget är att kunna fotografera åt kunder på sociala medier, men också publicera material på deras hemsidor eller i samband med reklam/kampanjer.

Har ni något tips?
Citera
2019-01-02, 23:14
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Går i planer att starta eget företag som konsult inom sociala medier. Har idag endast min iPhone 7 som tar bra bilder sett till Instagram/Facebook, men ska man kunna arbeta med kunder och bli tagen mer seriös så vill jag kliva på en kamera.

Allting är dock i tankestadiet ännu och jag vill inte lägga en förmögenhet på en kamera så här i början förrän man vet mer om att det finns kunder etc.

Men, går det att hitta en bra kamera för max 5k? Räcker det med en digitalkamera eller behöver man en systemkamera? Och vad är exempelvis en kompaktkamera?

Har ni något tips?
Ja, det går att hitta bra kameror för 5k.

Alla nya systemkameror är digitalkameror idag. På en systemkamera kan du byta objektiv. En kompaktkamera är också en digitalkamera, men du kan inte byta objektiv. Den är därmed mindre och enklare att hantera.

Mitt förslag blir ett mellanting, en kompakt systemkamera: Sony Alpha A5100. För 4 655 kr får du den med ett objektiv som är helt ok för vardagsfotografering och utomhusbilder.
Citera
2019-01-02, 23:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, det går att hitta bra kameror för 5k.

Alla nya systemkameror är digitalkameror idag. På en systemkamera kan du byta objektiv. En kompaktkamera är också en digitalkamera, men du kan inte byta objektiv. Den är därmed mindre och enklare att hantera.

Mitt förslag blir ett mellanting, en kompakt systemkamera: Sony Alpha A5100. För 4 655 kr får du den med ett objektiv som är helt ok för vardagsfotografering och utomhusbilder.

Tack för svar! Hur högt rankar du ”helt ok” bilder? I jämförelse med en iPhone? Min kompis har erbjudit mig att köpa hans Canon EOS 1200D för 3k inklusive objektiv, är den något att ha?
Citera
2019-01-03, 00:48
  #4
Medlem
80066Bs avatar
För en någorlunda ordentlig kamera & objektiv så kan du räkna med 10k+

5k ger dig nybörjarprodukter till stor del
Citera
2019-01-03, 01:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80066B
För en någorlunda ordentlig kamera & objektiv så kan du räkna med 10k+

5k ger dig nybörjarprodukter till stor del

Det förstås. Men när man inte är insatt så säger det mig inte så mycket i kvaliteskillnad när det kommer till bilder tagna med kamera för 5k kontra en för 10k.

Vill givetvis ha en kamera som kan ta bra bilder, men eftersom allting är i början med företaget etc så behöver jag något att starta med som ändå gör jobbet. Så får man uppgradera med tiden!
Citera
2019-01-03, 07:55
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Tack för svar! Hur högt rankar du ”helt ok” bilder? I jämförelse med en iPhone? Min kompis har erbjudit mig att köpa hans Canon EOS 1200D för 3k inklusive objektiv, är den något att ha?
För att jämföra så har iPhone 7 12 megapixlar medans A5100 har 24 megapixlar. Sony tar alltså teoretiskt sett dubbelt så bra bilder. Men sen är det andra faktorer som tillkommer såsom sensorns storlek och olika kvalitet på objektiven.

Jag skulle säga att man kan ta riktigt bra bilder med iPhone 7. Med A5100 blir bilderna snäppet bättre, plus möjligheten till större variation, genom att byta objektiv och ändra inställningar.

En Canon EOS 1200D har 18 megapixlar men som sagt, man kan inte bara titta på pixelantalet. Med ett bra objektiv är det en väldigt bra (nybörjar-) kamera. Den har många inställningar och kräver dock att man har lite intresse av att fotografera om man vill utnyttja dess fulla potential. Den har iofs även ett autoläge.

Jag har inte A5100 själv, men tror att den kan passa en nybörjare som vill gå ett steg upp från mobilens något begränsade möjligheter.
Citera
2019-01-03, 14:38
  #7
Medlem
A5100 låter bra, men tror också att min kompis kamera funkar fint. Däremot så är tanken att jag ska kunna fotografera till folks företag men också i samband med kanske kampanjer och få till fina reklamfoton. Läser man dock recensionerna på dessa kameror så skriver folk att dom främst är till för den som ska ut och resa bla bla.

Just därför man är osäker ifall det duger. Och när man inte är insatt så undrar man såklart vad som skiljer en kamera som A51000 kontra exempelvis D70, som många har. Förstår givetvis att det är fler funktioner, men tänker mer kvalite på de foton man tar.
Citera
2019-01-03, 15:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
A5100 låter bra, men tror också att min kompis kamera funkar fint. Däremot så är tanken att jag ska kunna fotografera till folks företag men också i samband med kanske kampanjer och få till fina reklamfoton. Läser man dock recensionerna på dessa kameror så skriver folk att dom främst är till för den som ska ut och resa bla bla.

Just därför man är osäker ifall det duger. Och när man inte är insatt så undrar man såklart vad som skiljer en kamera som A51000 kontra exempelvis D70, som många har. Förstår givetvis att det är fler funktioner, men tänker mer kvalite på de foton man tar.

Tycker att du ska kolla när de jämför kameror på youtube.

Jag fattar ju vad du menar när du skriver, men en bra fotograf tar bra bilder med en dålig kamera, men tvärtom funkar inte ekvationen.

https://digitalfotoforalla.se/fotogr...dor-med-iphone

Har sett hela fotosession tagna med iPhone 3.

Så köper du en Sony5100 så räcker den mer än väl. Jag har 3kameror och den största utmaningen/begränsningen är jag själv.

Mest prisvärda tycker jag att Panasonics kameror är. Mest tillbehör finns till Nikon och Canon, vilket gör att utbudet på beg-marknaden är nästan obegränsat.

Sen gillar jag fotoböcker och tidningar som ger väldigt mkt tips och trix.
Köp ett år av tex kamera och bild, på myrorna eller facebook/blocket.

Sen testar du dig fram.
Citera
2019-01-03, 16:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Tycker att du ska kolla när de jämför kameror på youtube.

Jag fattar ju vad du menar när du skriver, men en bra fotograf tar bra bilder med en dålig kamera, men tvärtom funkar inte ekvationen.

https://digitalfotoforalla.se/fotogr...dor-med-iphone

Har sett hela fotosession tagna med iPhone 3.

Så köper du en Sony5100 så räcker den mer än väl. Jag har 3kameror och den största utmaningen/begränsningen är jag själv.

Mest prisvärda tycker jag att Panasonics kameror är. Mest tillbehör finns till Nikon och Canon, vilket gör att utbudet på beg-marknaden är nästan obegränsat.

Sen gillar jag fotoböcker och tidningar som ger väldigt mkt tips och trix.
Köp ett år av tex kamera och bild, på myrorna eller facebook/blocket.

Sen testar du dig fram.

Så pass! Jag tar bra bilder idag med telefonen och är duktig på att redigera, men har som sagt velat ha en riktig kamera i handen nu när det vankas företag.

Ska ta till mig av dina tips, tack!
Citera
2019-01-03, 18:53
  #10
Medlem
Hur skulle ni värdera Sony A5100 kontra denna https://www.netonnet.se/art/ljud-och...k/215957.9021/

Och, hur stort hopp är Sony A6000 från ovannämnda A5100?
__________________
Senast redigerad av MZW 2019-01-03 kl. 18:56.
Citera
2019-01-09, 11:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Hur skulle ni värdera Sony A5100 kontra denna https://www.netonnet.se/art/ljud-och...k/215957.9021/

Och, hur stort hopp är Sony A6000 från ovannämnda A5100?

Någon?
Citera
2019-01-09, 12:01
  #12
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Hur skulle ni värdera Sony A5100 kontra denna https://www.netonnet.se/art/ljud-och...k/215957.9021/

Och, hur stort hopp är Sony A6000 från ovannämnda A5100?
Det är nog svårt för privatpersoner att ge utförliga svar.
Jag brukar titta på dpreview. De har ofta bra tester och köpguider. Både A6000 och A5100 är med på listan "best cameras under 500$"
https://www.dpreview.com/reviews/buy...eras-under-500
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback