Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-02, 17:45
  #1
Medlem
Finns det möjlighet att ansöka om euthanasia även om man ej är medborgare i Nederländerna?

I sådana fall, hur går man tillväga?

Vet att det finns fall där man fått igenom det på grund av långvarig psykisk ohälsa.

Jag har lidit av psykisk ohälsa sedan 9 års ålder. Är född i början av 1990-talet.

Har ätit mediciner sedan dess för att ens överleva.

Är diagnostiserad med PTSD, ätstörningar, GAD och typ en miljon saker till som extrem paranoia osv.

Senaste åren har min ångesthanterare varit spel och därför sitter jag nu med miljonskulder.

Tanken är att få slut på detta eviga lidande utan att själv behöva ta mitt liv.

Eftersom hela mitt liv mer eller mindre består av en total misär och att jag varken har vänner eller familj längre så är tanken att euthanasia vore ett alternativ där de kan se till att mitt liv inte var allt förgäves utan de faktiskt kan ta vara på mina organ så att jag gjort någon positivt i mitt liv.

Det skulle kännas värdigt för mig.

Någon som har någon insikt i detta?
Citera
2019-01-02, 19:21
  #2
Medlem
Ingen?
Citera
2019-01-02, 19:36
  #3
Avstängd
MyOwnSaviours avatar
Tror du måste vara medborgare för att få somna in alternativt ansöka till dignitas men jag tror inte de accepterar oss som lider psykikst tyvärr. Borde förstås finnas självmordskliniker så folk får möjlighet att välja tycker jag.
__________________
Senast redigerad av MyOwnSaviour 2019-01-02 kl. 19:58.
Citera
2019-01-02, 20:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOwnSaviour
Tror du måste vara medborgare för att få somna in alternativt ansöka till dignitas men jag tror inte de accepterar oss som lider psykikst tyvärr. Borde förstås finnas självmordskliniker så folk får möjlighet att välja tycker jag.

Jag tycker också det. Hur svår kan det vara att få ett medborgarskap i Holland då?

Borde väl inte vara så svårt?
Citera
2019-01-02, 20:06
  #5
Medlem
Dignitas i Schweiz tror jag man kan söka till oavsett medborgarskap men är inte säker. Tyvärr verkar det stört omöjligt att bli beviljad dödshjälp om huvudproblematiken är psykiskt.
Citera
2019-01-02, 20:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOwnSaviour
Borde förstås finnas självmordskliniker så folk får möjlighet att välja tycker jag.

Är också ganska liberal när det kommer till möjligheten att bestämma över sitt eget liv. Dock så måste det givetvis finnas restriktioner när det kommer till psykisk ohälsa såklart. Finns mängder som annars skulle avsluta sina liv så fort de drar på sig skulder eller bryter upp med sin partner.
En lång tids psykisk ohälsa där inget fungerar. Ja då skall man kunna visa journaler och kunna kräva en läkarintyg för detta.
Citera
2019-01-02, 20:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Är också ganska liberal när det kommer till möjligheten att bestämma över sitt eget liv. Dock så måste det givetvis finnas restriktioner när det kommer till psykisk ohälsa såklart. Finns mängder som annars skulle avsluta sina liv så fort de drar på sig skulder eller bryter upp med sin partner.
En lång tids psykisk ohälsa där inget fungerar. Ja då skall man kunna visa journaler och kunna kräva en läkarintyg för detta.

Läste på Dignitas hemsida nu. Verkar svårt, men inte omöjligt att få hjälp via dem.

Jag har provat alla möjliga metoder men för varje år som går blir mitt mående bara sämre.

Skrev ett mejl till dem med lite frågor kring det hela.

Första steget är alltså taget. Känns befriande även om jag förstår att vägen dit skulle bli lång.
Citera
2019-01-02, 23:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sollidatt
Läste på Dignitas hemsida nu. Verkar svårt, men inte omöjligt att få hjälp via dem.

Jag har provat alla möjliga metoder men för varje år som går blir mitt mående bara sämre.

Skrev ett mejl till dem med lite frågor kring det hela.

Första steget är alltså taget. Känns befriande även om jag förstår att vägen dit skulle bli lång.

Jo jag såg också det nu. Verkar faktiskt inte helt omöjligt beroende på diagnoser och om man har en bra historik på vad man provat innan som funkat/inte funkat samt ett läkarutlåtande om att man är frisk nog att förstå vad detta innebär.
Ska försöka skicka in en ansökan jag med faktiskt.
Citera
2019-01-03, 09:34
  #9
Avstängd
MyOwnSaviours avatar
Det är omöjligt om svenska läkare anser att man är psykotisk visst? Jag anser att jag skadats av psykofarmaka. Alla läkare säger att det är vanföreställningar
Citera
2019-01-03, 15:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOwnSaviour
Det är omöjligt om svenska läkare anser att man är psykotisk visst? Jag anser att jag skadats av psykofarmaka. Alla läkare säger att det är vanföreställningar

Högst troligt helt omöjligt ja.
Citera
2019-01-03, 17:43
  #11
Avstängd
MyOwnSaviours avatar
Får bli att hyra ett flygplan för mig då o hoppa. Med lite tur går det fort
Citera
2019-01-03, 23:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOwnSaviour
Får bli att hyra ett flygplan för mig då o hoppa. Med lite tur går det fort

Hade kanske varit ett alternativ. I mitt huvud är det enda som sätter stopp där att man tvingar någon att städa upp efter en.

Hade ju som sagt varit lite mer värdigt om de kunde ta tillvara på våra organ så andra människor kunde få en andra chans till livet...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback