Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-04, 15:50
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Så är det säkert.

Du menar egentligen att bristen på pengar gör dig otrygg och skapar mental stress.

Men MED pengar så blir inte det direkt det motsatta, men du slipper huvudvärk för ekonomisk stress helt klart.

Om du sen går till kategorin multimiljonärer så betyder det att det är hårt arbetande och drivna människor som har en annan sorts huvudvärk, men det ekonomiska är nog sällan i fokus.
Det finns så många saker i vår underbara värld, och ett ekonomiskt välstånd ger dig tiden och resurserna för att få tillgång till dem.
Har sagt det flera ggr, som multimiljonär är det inget som hindar dig att flytta ut i ett tält i vildmarken och leva på havregrynsgröt.. när du tröttnat beställer du en taxi till närmaste flygplats och köper dig en biljett hem till villan.. den som däremot inga pengar har kan inte plötsligt stanna hemma från 7 till 16 kneget och dra en månad till Karibien... utan att det får väldigt negativa konsekvenser.
Man är skyldig sig själv ett lyckligt liv och i ett lyckligt liv ingår gid ekonomi.
Citera
2019-01-04, 17:20
  #170
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du låter ju nästan upprörd. Han säger ju bara sanningen.

Ja, jag är faktiskt väldigt upprörd, varför är inte du? Mer och mer folk idag vill glida igenom arbetet, det låter väl gött i sig, men saker och ting blir inte längre strukturerat, organiserat eller effektivt. Jag ser det överallt, inte alla, men de blir bara mer och mer. Vill inte ställa upp, vara flexibel och smidig vid tillfällen, övertid, ansvar eller engagera sig i saker ex.p.vis. Inte ens minutrar, fastän det kan läggas i tidbank eller tas ut på fredagen, eller hjälpa andra - som kan komma tillbaka, det är i alla fall det rätta sättet. Folk går hem långt tidigare ( eller stänger av hjärnan ) än rasterna eller slutet av dagen, vilket sänker effektiv arbetstid enormt, timme om inte mer. Det kan också i vissa fall skada tiderna i flera led, göra det dyrt och omständigt, t o m risk för konkurs för mindre aktörer. Sverige är redan nog vedervärdigt överbeskattat och många branscher vi har lång och stolt arbetarkultur ifrån slaktas/byts ut mot utlänningar. En enorm och kanske oersättlig skatt förlorad i denna takt.

Samtidigt har Sverige en gammal och stolt arbetskultur, en som gjort att våra äldre ( vissa lever än idag, men inte länge till.. ) kunde stå rakryggade mot världen ( utlänningar ville spegla sig i Sverige förr ). De visste mer än väl att de var en del av något större och gjorde ett bra jobb ( vissa är, och kommer alltid vara idioter, men det var långt ovanligare - då man hade större förväntningar på sig ).

Citat:
Medans vissa sliter på lager och tjänar 25k per månad sitter andra i kostym och slipar på företagets mission, vision och values (som ingen läser) och drar in 400k per månad.

Vart har jag sagt något om att att jag har emot detta, eller på något sätt nämnt detta? Folk som driver in 400 tkr i månader, gör troligtvis ett förjävla bra jobb också, eller har någon kunskap som är högt värderad. Jag har inget emot de, och de har säkert också ledigt mycket. Men 1 timme effektivt på 35 fysiska timmar på jobbet? Tror du det själv för de pengarna?

Det finns inga lätta sätt att tjäna stora pengar ( det är alltid mer än vad man tror, och speciellt om det ska bibehållas ), om man inte har ett jobb som måste existera eller är något politiskt dravel. Som vissa myndigheter..

Du har missförstått mitt inlägg.

Citat:
Du förutsätter att man måste jobba mer, för att få mer pengar. I vissa fall är det sant, men jag ser det mer som att man ska jobba smart. ( VIVARUS: vet inte ens vad han dillar om, jag talar om folks behov av artiklar från världens alla håll och kanter, och det eviga utbytande, förändrande och tilläggande så många har. Oftast för att visa sig vara något de inte är, en ytlig fasad. )
Investerar du rätt i dig själv och även utan utbildning, genom att se till att ta vara på din tid och få rätt kompetens, så tjänar man utan några problem 35-40k i månaden genom att ett slappt tjänstemannajobb där man kanske arbetar effektiv något timma om dagen och spenderar kanske 35h i veckan fysiskt på jobbet, innan man än 35 år.

Här har du mitt problem. Tjänstemannajobb, någon betalar de pengarna plus avgifter och skatter ( kostnader ) för slutkonsument/skattebetalarna ( 70 - 80 tkr? ). 1 timme effektiv timme per vecka, ja, den människan går inte i många knop. Vissa av oss sliter röven av oss, och vill vara stolta över ett gott jobb ( för vi vill själva ha ett bra jobb, varför ska man förvänta sig ett bra jobb om man själv inte lämnar ett? ).
___

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tur att inte alla är obildade industriarbetare som dig för då vore Sverige ett U-land

Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Jag jobbar hellre 60 timmar i ett smutsigt industrijobb, än att sitta på ett kontor och leka allan ballan.

Du är så jävla dum, jag hoppas du är "högutbildad", det vore grädden på moset. Så jävla dum att du inte ens är värd fler tecken än dessa.

Tillägg:

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja och du är så jävla smart som jobbar 60 timmar i veckan på ett industrijobb bland gifter och smuts.. behöver inte lägga fler tecken på dig,, du har redan fått ditt straff.. tusenfalt.


___

Citat:
Ursprungligen postat av summerof59
pRoDuKtiOn kanske ?.

Ja, för en som jobbar effektivt 1 timme per vecka, d.v.s 35 närvarande timmar. Ja, då producerar man verkligen..

Citat:
Det är högst personligt vad du tror på, men pengar är inget essenss, det är ett styrmedel.


Nej, det är ett verktyg. Ett otroligt finurligt sådant, men inte ett livsavgörande för vare sig människa eller lycka. I dagens samhälle, visst, men det är människans egna idioti.

Sen heter det inte "essenss", det heter nödvändigt. Lär dig ditt egna språk, skäms du inte ens? Vem fan ska vara svensk, om inte svensken själv? Inte fan undra på att detta jävla land är vansinnigt..

Citat:
Det är bättre att inte ligga till last för någon, låna inte var hellre den som lånar ut, utbilda dig gärna inom något vetenskapligt om du inte har fallenhet för det eller inte rätt skolgrund, utbilda dig inom samhällsvetenskapliga ämnen som ekonomi,finans,psykologi.
OM du inte är intresserad av det, kan du specialiersa dig på Konst,musik,språk.
Lär dig Ryska,kinesiska,hindu,arbabiska,
Beroende på vilken branch du vill verka.

Ex om du vill verka inom kontraterrorism, lär dig persiska,ryska,arabiska
Inom ekonomi, export,import, Portugisiska,affärsengelska,kinesiska.
Vill du bli vetenskapsman kör på kemi/programmering, doktorera i kemi och läs 1,5 år systemvetenskap sedan ,5 år programmering, Lär dig hur man söker i databaser, ex Linux.
Vill du vara kvar i sverige, vilket många nationalekonomer, användare på flashback med mera anser är dåligt, bör du
utbilda dig i internationellt gångbara utbildningar men stanna kvar.
OM du inte har fallenhet för studier eller av någon anledning inte vill.
Kan du alltid bli rörmokare, jobba 2 år, starta sedan eget för att sedan försöka driva eget.

Vad dillar du om? Du känner inte till mina kunskaper, intressen, eller vad jag förstår och där slutar vi det kapitlet. Men du kan få denna länk, jag har större drömmar och idéer än så.


Citat:
Att driva eget i småskalig produktion är inte den bästa miljön ur skattsynvinkel.

Precis så de styr oss. Du verkar i alla fall leva efter det, vissa av oss vägrar. Det har varit gynnsamt och fördelaktigt att vara liten som stor, och ju fler som har företag - desto fler delar på den ekonomiska makten och "friheten" ( tydligen är att köpa vem och vad som helst frihet, inte att kunna bygga eller överleva med egna händer och vilja, tvärtemot, en ägs och ens nyfödda blir direkt statens - pröva att vägra skolan åt barn p.g.a propaganda och indoktrinering, polisen knackar på rätt fort och du kommer behöva bli bästa vän med socialen, med eviga ögon på dig ).

Citat:
Sedan om du ska förstå lite av världen, försök att läsa några av världsrelgionerna, sätt dig in i problematiken.
Pengar är som sagt antingen ett styrmedel,nödvändigt ont,akumulerad tid, försprång, Men det är döda ting.
Använd dina pengar för att kultivera dig, hitta ett intresse du tycker är kul.

Tror du den koreanska risodlaren ställer samma fråga, eller den japanska bankmannen,den amerikanska it snubben, the show must go on.

Eller så tar du ledigt i några år, försöker lösa meningen med livet, sedan kan du återkomma här på flashback =D när du kommit på den.
Tid och pengar är alltid bra att ha på sin sida iaf. kanske finns något bättre ?

Vad fan dillar du om egentligen?
__________________
Senast redigerad av Vivarus 2019-01-04 kl. 17:39.
Citera
2019-01-04, 17:28
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Du är så jävla dum, jag hoppas du är "högutbildad", det vore grädden på moset. Så jävla dum att du inte ens är värd fler tecken än dessa.
Ja och du är så jävla smart som jobbar 60 timmar i veckan på ett industrijobb bland gifter och smuts.. behöver inte lägga fler tecken på dig,, du har redan fått ditt straff.. tusenfalt.
Citera
2019-01-04, 18:09
  #172
Medlem
Scapulas avatar
För vissa är pengar lycka, för andra olycka. Vissa kan säkert känna sig befriade utan att ha massa pengar medan någon annan verkligen uppskattar tryggheten pengar ger. Någon kan tillfredsställa alla sina behov genom att betala för det (hobbys, god mat osv) medan andra blir lika lyckliga av att gå en promenad i skogen och käka en ostmacka på en stubbe.

Det är väl ganska vanligt förekommande att man talar om att lyckan pengar ger avtar efter x antal tusenlappar. Ingen blir lycklig av att riskera att bli vräkt eller att elen stryps i ens lägenhet för att man inte har råd att betala räkningarna, men det behöver inte betyda att steget därifrån till lycka är tio miljoner på ett konto, en ny bil och ett hus utan lån i sin ägo. Så huruvida lycka kan genereras utifrån pengar är högst individuellt. Jag tillhör skaran som värderar tryggheten pengar kan ge.
Citera
2019-01-04, 20:24
  #173
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
För vissa är pengar lycka, för andra olycka. Vissa kan säkert känna sig befriade utan att ha massa pengar medan någon annan verkligen uppskattar tryggheten pengar ger. Någon kan tillfredsställa alla sina behov genom att betala för det (hobbys, god mat osv) medan andra blir lika lyckliga av att gå en promenad i skogen och käka en ostmacka på en stubbe.

Det är väl ganska vanligt förekommande att man talar om att lyckan pengar ger avtar efter x antal tusenlappar. Ingen blir lycklig av att riskera att bli vräkt eller att elen stryps i ens lägenhet för att man inte har råd att betala räkningarna, men det behöver inte betyda att steget därifrån till lycka är tio miljoner på ett konto, en ny bil och ett hus utan lån i sin ägo. Så huruvida lycka kan genereras utifrån pengar är högst individuellt. Jag tillhör skaran som värderar tryggheten pengar kan ge.
Du skriver som jag känner & tycker (här i detta fall).

Har själv gått från fattig till "rik" (relativt), slarvat upp/bort allt och sen blivit ekonomiskt trygg igen och min upplevelse/erfarenhet/åsikt är att pengar kan ge en trygghet vilket gör det enklare att vara lycklig men det är långt ifrån nödvändigt.

Min sambo är en vandrande ekonomisk katastrof men hon är lycklig ändå, sen om det beror på enfald eller inte(?), hon behöver inte pengar på kontot för att ha den känslan iaf....
__________________
Senast redigerad av Tuvtramp 2019-01-04 kl. 20:30.
Citera
2019-01-04, 21:25
  #174
Medlem
Diskussionen är egentligen ganska onödig. En polare som är 28 år sparar ca 70% av sin lön och blir lycklig av att planera de närmsta 30 åren i detalj. En annan polare knegar för en skitlön men är lycklig ändå för att han lever på ett sätt som enligt hans föreställningar är det rätta sättet att leva, dvs jobba mån-fre, träna regelbundet och supa skallen av sig på helger, kombinerat med en resa någon gång per år.
Att vara lycklig är en sinnesstämning. Vi är alla olika och vi definierar lycka på olika sätt. Det viktiga är att du själv försöker göra mindre av det som gör dig olycklig och mer av det som gör dig lycklig.
Jag själv strävar efter att samla på mig en stor mängd pengar eftersom jag är övertygad om att det är något jag behöver.
Edit: Jag är lycklig ändå även fast jag inte ännu har en stor mängd pengar. Jag väljer helt enkelt att vara tacksam för hur bra jag har det samtidigt som jag alltid strävar efter mer.
Citera
2019-01-04, 21:59
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Ja, jag är faktiskt väldigt upprörd, varför är inte du? Mer och mer folk idag vill glida igenom arbetet, det låter väl gött i sig, men saker och ting blir inte längre strukturerat, organiserat eller effektivt. Jag ser det överallt, inte alla, men de blir bara mer och mer. Vill inte ställa upp, vara flexibel och smidig vid tillfällen, övertid, ansvar eller engagera sig i saker ex.p.vis. Inte ens minutrar, fastän det kan läggas i tidbank eller tas ut på fredagen, eller hjälpa andra - som kan komma tillbaka, det är i alla fall det rätta sättet. Folk går hem långt tidigare ( eller stänger av hjärnan ) än rasterna eller slutet av dagen, vilket sänker effektiv arbetstid enormt, timme om inte mer. Det kan också i vissa fall skada tiderna i flera led, göra det dyrt och omständigt, t o m risk för konkurs för mindre aktörer. Sverige är redan nog vedervärdigt överbeskattat och många branscher vi har lång och stolt arbetarkultur ifrån slaktas/byts ut mot utlänningar. En enorm och kanske oersättlig skatt förlorad i denna takt.

Samtidigt har Sverige en gammal och stolt arbetskultur, en som gjort att våra äldre ( vissa lever än idag, men inte länge till.. ) kunde stå rakryggade mot världen ( utlänningar ville spegla sig i Sverige förr ). De visste mer än väl att de var en del av något större och gjorde ett bra jobb ( vissa är, och kommer alltid vara idioter, men det var långt ovanligare - då man hade större förväntningar på sig ).



Vart har jag sagt något om att att jag har emot detta, eller på något sätt nämnt detta? Folk som driver in 400 tkr i månader, gör troligtvis ett förjävla bra jobb också, eller har någon kunskap som är högt värderad. Jag har inget emot de, och de har säkert också ledigt mycket. Men 1 timme effektivt på 35 fysiska timmar på jobbet? Tror du det själv för de pengarna?

Det finns inga lätta sätt att tjäna stora pengar ( det är alltid mer än vad man tror, och speciellt om det ska bibehållas ), om man inte har ett jobb som måste existera eller är något politiskt dravel. Som vissa myndigheter..

Du har missförstått mitt inlägg.



Här har du mitt problem. Tjänstemannajobb, någon betalar de pengarna plus avgifter och skatter ( kostnader ) för slutkonsument/skattebetalarna ( 70 - 80 tkr? ). 1 timme effektiv timme per vecka, ja, den människan går inte i många knop. Vissa av oss sliter röven av oss, och vill vara stolta över ett gott jobb ( för vi vill själva ha ett bra jobb, varför ska man förvänta sig ett bra jobb om man själv inte lämnar ett? ).
___





Du är så jävla dum, jag hoppas du är "högutbildad", det vore grädden på moset. Så jävla dum att du inte ens är värd fler tecken än dessa.

Tillägg:




___



Ja, för en som jobbar effektivt 1 timme per vecka, d.v.s 35 närvarande timmar. Ja, då producerar man verkligen..



Nej, det är ett verktyg. Ett otroligt finurligt sådant, men inte ett livsavgörande för vare sig människa eller lycka. I dagens samhälle, visst, men det är människans egna idioti.

Sen heter det inte "essenss", det heter nödvändigt. Lär dig ditt egna språk, skäms du inte ens? Vem fan ska vara svensk, om inte svensken själv? Inte fan undra på att detta jävla land är vansinnigt..



Vad dillar du om? Du känner inte till mina kunskaper, intressen, eller vad jag förstår och där slutar vi det kapitlet. Men du kan få denna länk, jag har större drömmar och idéer än så.




Precis så de styr oss. Du verkar i alla fall leva efter det, vissa av oss vägrar. Det har varit gynnsamt och fördelaktigt att vara liten som stor, och ju fler som har företag - desto fler delar på den ekonomiska makten och "friheten" ( tydligen är att köpa vem och vad som helst frihet, inte att kunna bygga eller överleva med egna händer och vilja, tvärtemot, en ägs och ens nyfödda blir direkt statens - pröva att vägra skolan åt barn p.g.a propaganda och indoktrinering, polisen knackar på rätt fort och du kommer behöva bli bästa vän med socialen, med eviga ögon på dig ).



Vad fan dillar du om egentligen?

Ok, jag missförstod nog. Håller med om att det sitter för många slöfockar på myndigheter och rullar tummarna och får betalt med skattemedel. Privat sektor är väl mer de enskilda företagens problem. Jag läste nyligen en hyllningsartikel om något amerikanskt progressivt företag som införde 4-dagars arbetsvecka för sina kontorsråttor. De påstod att arbetet rent av blev bättre utfört efter detta och hela media-vänstern öste hyllningsartiklar, det delades på Facebook osv.

Min omedelbara tanke var då. Varför kan de inte sparka 20% av personalen i så fall och låta resterande personal återgå till 5-dagars arbetsvecka.. det sitter en väldig massa folk på kontor som knappt gör någon nytta utan mest går på meningslösa möten etc. Men det är väl kanske ok så länge de inte drar in fantasilöner. Bättre än att de går hemma på a-kassa.
Citera
2019-01-04, 22:53
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ok, jag missförstod nog. Håller med om att det sitter för många slöfockar på myndigheter och rullar tummarna och får betalt med skattemedel. Privat sektor är väl mer de enskilda företagens problem. Jag läste nyligen en hyllningsartikel om något amerikanskt progressivt företag som införde 4-dagars arbetsvecka för sina kontorsråttor. De påstod att arbetet rent av blev bättre utfört efter detta och hela media-vänstern öste hyllningsartiklar, det delades på Facebook osv.

Min omedelbara tanke var då. Varför kan de inte sparka 20% av personalen i så fall och låta resterande personal återgå till 5-dagars arbetsvecka.. det sitter en väldig massa folk på kontor som knappt gör någon nytta utan mest går på meningslösa möten etc. Men det är väl kanske ok så länge de inte drar in fantasilöner. Bättre än att de går hemma på a-kassa.

Jag tror att ett införande av 36h/4dgr arbetsvecka snabbt skulle visa en positiv påverkan på hälsan hos svenska folket.
Citera
2019-01-04, 22:54
  #177
Medlem
Det är ganska väl vetenskapligt bevisat att man inte blir lycklig av pengar, men däremot blir olycklig av att:

- Ha så lite pengar att man oroar sig.
- Känna sig orättvist kompenserad relativt andra i sin omgivning.

Tillhör man nån av de två kategorierna så kan mer pengar definitivt hjälpa. Här är en rolig sammanfattning: https://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc
Citera
2019-01-08, 23:31
  #178
Medlem
Svar nej
Bara en trygghet
Citera
2019-01-09, 15:15
  #179
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M811
Svar nej
Bara en trygghet

Pengar nej, men utdelning

"Do you know the only thing that gives me pleasure? It's to see my dividends coming in. "
- John D. Rockefeller
Citera
2019-01-12, 19:23
  #180
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det finns så många saker i vår underbara värld, och ett ekonomiskt välstånd ger dig tiden och resurserna för att få tillgång till dem.
Har sagt det flera ggr, som multimiljonär är det inget som hindar dig att flytta ut i ett tält i vildmarken och leva på havregrynsgröt.. när du tröttnat beställer du en taxi till närmaste flygplats och köper dig en biljett hem till villan.. den som däremot inga pengar har kan inte plötsligt stanna hemma från 7 till 16 kneget och dra en månad till Karibien... utan att det får väldigt negativa konsekvenser.
Man är skyldig sig själv ett lyckligt liv och i ett lyckligt liv ingår gid ekonomi.

Helt rätt Bajs-bosse, så är det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback