• 1
  • 2
2019-01-01, 05:09
Medlem
Hej. Jag och min partner håller på att titta på ett stort hus eller rättare sagt tre hus. Bo arean är på över 400 kvadrat och tomten på 1500 kvadrat. Det har legat till salu i ett halvår. Det har tidigare varit wärdshus i ett av husen så det finns mycket att fixa där som vanligt kök, tvättstuga, ta bort toalettbås och ta bort handfat i flera sovrum. Vi kommer också att måste bygga garage, tapetsera om och sätta upp staket. Samt fli bort nästan allt som hade med den gamla verksamheten dvs industrikök m.m. Det ligger också på landet så det blir en bit att köra samt att det ligger alldeles bredvid en väg. Nu till frågan: säljarna vill ha
1 200 000 kr för stället. Är det för skamligt om vi lägger ett bud på 500 000 kr?
Citera
2019-01-01, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silije
Hej. Jag och min partner håller på att titta på ett stort hus eller rättare sagt tre hus. Bo arean är på över 400 kvadrat och tomten på 1500 kvadrat. Det har legat till salu i ett halvår. Det har tidigare varit wärdshus i ett av husen så det finns mycket att fixa där som vanligt kök, tvättstuga, ta bort toalettbås och ta bort handfat i flera sovrum. Vi kommer också att måste bygga garage, tapetsera om och sätta upp staket. Samt fli bort nästan allt som hade med den gamla verksamheten dvs industrikök m.m. Det ligger också på landet så det blir en bit att köra samt att det ligger alldeles bredvid en väg. Nu till frågan: säljarna vill ha
1 200 000 kr för stället. Är det för skamligt om vi lägger ett bud på 500 000 kr?

Om dom inte har fått något bud på 6 månader så kan du skambuda hur lågt du vill. Sen så är ju chansen ganska liten att dom skulle nappa på det men vem vet, dom kanske är i stort behov av att sälja nu.
Citera
2019-01-01, 06:46
Medlem
Vad menar du att du skulle förlora på att testa?
Citera
2019-01-01, 07:05
Medlem
Alla bud beaktas ju men troligen säger de nej.
Min erfarenhet är att säljarna sällan är benägna att gå ner särskilt mycket trots att objekten är osålda länge. Kanske särskilt ett sånt här ställe där försäljningen inte påverkar säljarens nästa boende eller så.

Jag gissar att de lägger ut en ny annons till våren med samma summa eller aningens lägre, men fortfarande över en miljon. Det är knappast högsäsong på försäljningar nu så de är nog rätt lugna med att vänta ett tag.
Citera
2019-01-01, 07:47
Medlem
Det är inget problem att lägga vilket bud du vill. Sen kan du ju fundera på det där med timing, gjorde en sådan affär för ganska många år sen fick syn på ett hus som var prisänk från 1.4 till 1.2 vi hade sett det men tyckte priset var lite högt(de är några år sen) så vi åkte på visning huset hade då varit ute på försäljning i 6 mån och burr mäklare.
Vi på då ett bud på 850 000 sen kom vi överens om 925 000. Detta var i februari i maj kom ett av grannhuset ut likadant med liknande standard det gick för 1.5.
Så gör ett försök men var inte för optimistisk 500 000 är billigt för en tomt idag i de flesta kommuner.
Citera
2019-01-01, 09:32
Medlem
När jag köpte hus så låg de aldrig ute utan fick reda på de via en bekant så jag pröjsa 1.4 miljoner för en 140 kvm 2 plans villa med stor mark i norra Stockholm. Sålde för 3.1 miljoner men sen hade jag väl lagt ner ca 1 miljon på renovering men det är en annan sak

När något har legat ute längre än 1 månad vare sig hus eller bil så börjar folk undra men rent allmänt så kollar man vad hus har blivit sålda för i närområdet upp till ett år tillbaka och lägger ett bud därefter
Citera
2019-01-01, 11:05
Medlem
Som sagt, buda är ju tillåtet.
Sen får ni se om säljaren vill diskutera. Om det blir helt tyst kanske mäklaren inte har fört vidare budet till säljaren (har hänt oss). Eller säljaren blir provocerad och stingslig.
Hen kanske inte sänker priset bara för att ni vill använda huset till nåt annat. Skillnad om det verkligen varit renoveringsbehov. Men era kostnader för att anpassa det är ju inget som självklart ger rabatt.
Citera
2019-01-01, 12:03
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Vad menar du att du skulle förlora på att testa?

Säljaren kan ju bli förbannad och vägra sälja till TS av ren princip. Vill TS då verkligen ha just det här huset är ett skambud något riskabelt.
Citera
2019-01-01, 12:07
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Säljaren kan ju bli förbannad och vägra sälja till TS av ren princip. Vill TS då verkligen ha just det här huset är ett skambud något riskabelt.
Så är det, hände ett par vänner.

De la ett rejält skambud, trots att de hade ekonomin att gå avsevärt mycket högre.

Det blev en lång och utdragen budgivning, som de sedermera vann. Men då ville inte säljarna sälja till dem och tog ett par som stannat tredje högst.

Så vill man verkligen ha huset så får man fundera på om det är värt att gambla för mycket.
Citera
2019-01-01, 12:33
Medlem
Klart man kan testa att ge ett lågt bud. Anledningen till att det har legat ute så länge är nog för att säljarna inte har accepterat hur låga bud som helst.
Ligger det ute för 1,2 så kommer de inte acceptera 500 000 kr.
Testa 900 000 istället.

Sedan kanske TS ska titta upp om huset är klassat som bostad eller butiks/industrifastighet.
Vill man verkligen bo nära en trafikerad väg?

Bygg ett nytt hus en bit från vägen istället.
Med dagens energipriset så kommer det löna sig att ha ett välisolerat hus.
Citera
2019-01-01, 12:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Så är det, hände ett par vänner.

De la ett rejält skambud, trots att de hade ekonomin att gå avsevärt mycket högre.

Det blev en lång och utdragen budgivning, som de sedermera vann. Men då ville inte säljarna sälja till dem och tog ett par som stannat tredje högst.

Så vill man verkligen ha huset så får man fundera på om det är värt att gambla för mycket.

Exakt så och fullt förståeligt. Jag hade agerat likadant.

Även om priset till slut överstiger utgångspriset så hade jag inte sålt till någon som började på skambudsnivå men sedan till slut vann budgivningen.
Citera
2019-01-01, 12:52
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Exakt så och fullt förståeligt. Jag hade agerat likadant.

Även om priset till slut överstiger utgångspriset så hade jag inte sålt till någon som började på skambudsnivå men sedan till slut vann budgivningen.
Jag håller med dig, jag hade blivit skitsur.

Det är ju därför man ska sköta en budgivning snyggt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in