2026-02-25, 00:19
  #3721
Medlem
Fridas VC-karriär har inte blivit som jag trodde men hon har smått osannolika 17 VM- och OS-medaljer vid 26 års ålder, på 22 starter.

Nu finns ganska lite som talar för att Frida kommer harva på mycket längre än till 30-strecket om ens det, men jämförelsevis vid 26 års ålder (totala medaljer i parentes):
Johaug: 14 medaljer (29)
Björgen: 11 (41)
Kalla: 10 (22)
Ebba: 10 (17)

Medaljfångsten per lopp fram till 26 års ålder:
Frida: 17/22, 77.2%
Johaug: 14/24, 58.3%
Ebba, 10/21, 47.6%
Björgen, 11/25, 44%
Kalla, 10/28, 35.7%

(Välbe med 18 medaljer på 26 lopp)
__________________
Senast redigerad av frankkk 2026-02-25 kl. 00:22.
Citera
2026-02-25, 08:36
  #3722
Medlem
Min egensnickrade teori Frida Karlsson är att det finns alla förutsättningar för ytterligare ett OS.
Hon synes ha knäckt koden till såväl fysiskt som psykiskt välbefinnande samtidigt som detta gjort henne bättre än någonsin.
Hon befann sig därmed på rätt plats i livet i Val di Fiemme..och den tillfredsställelsen hon gav uttryck för under OS kan hon inte hitta utanför tävlingsspåret på samma sätt.

Därför så tror jag att Frida håller på minst fyra år till.
I skrivande stund finns ingenting som talar emot att de kommer att bli hennes bästa.
Citera
2026-02-25, 10:44
  #3723
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Fan, det där borde vara preskriberat. Jaja, jag hade väl fel än en gång. Fast lika glad för det är jag, men gladast är nog Frida.
Det var rätt många i den tråden som var negativt inställda till Frida Karlsson då hon inte presterat väl på OS 2022. Vad man kan ta med sig av det är att det kan ta lite tid för idrottare av Fridas kaliber att verkligen komma till sin rätt, då var hon 22 år och bar svenska folkets skyhöga förväntningar på axlarna, nu är hon 26 år och mår och presterar mycket bättre. Så man kan ta det lugnt innan man dömer ut yngre talanger som initialt inte lever upp till ens förväntningar. Det tar tid innan saker och ting faller på plats. Det samma gäller nog en åkare som Myhlback, man bör nog ha tålamod med honom innan man börjar "kräva" att han ska prestera väl/bättre. Han kanske fortfarande inte är på topp om tre år när han är 22 år, men om 6-7 år kanske om allt vill sig väl.
Citera
2026-02-25, 10:53
  #3724
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Min egensnickrade teori Frida Karlsson är att det finns alla förutsättningar för ytterligare ett OS.
Hon synes ha knäckt koden till såväl fysiskt som psykiskt välbefinnande samtidigt som detta gjort henne bättre än någonsin.
Hon befann sig därmed på rätt plats i livet i Val di Fiemme..och den tillfredsställelsen hon gav uttryck för under OS kan hon inte hitta utanför tävlingsspåret på samma sätt.

Därför så tror jag att Frida håller på minst fyra år till.
I skrivande stund finns ingenting som talar emot att de kommer att bli hennes bästa.
Jag hoppas att det är som du säger, men blir inte heller förvånad om hon avslutar karriären efter Falun 27. Risken finns att hon känner sig klar då hon tagit sina guldmedaljer i OS (spelets slutboss som hon kallar det). Hur hungrig kommer hon att vara efter fler mästerskapsguld efter Falun? Svårt att säga ändå tycker jag. När man så tidigt säger att man ska avsluta karriären så borde det finns någon form av trötthet på skidåkning och en rätt stark lust att göra något annat.
Citera
2026-02-25, 11:45
  #3725
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Min egensnickrade teori Frida Karlsson är att det finns alla förutsättningar för ytterligare ett OS.
Hon synes ha knäckt koden till såväl fysiskt som psykiskt välbefinnande samtidigt som detta gjort henne bättre än någonsin.
Hon befann sig därmed på rätt plats i livet i Val di Fiemme..och den tillfredsställelsen hon gav uttryck för under OS kan hon inte hitta utanför tävlingsspåret på samma sätt.

Därför så tror jag att Frida håller på minst fyra år till.
I skrivande stund finns ingenting som talar emot att de kommer att bli hennes bästa.

Allt, eller åtminstone stor del, kommer handla om att slippa skador framöver. OS 2026 är det första mästerskapet på väldigt länge hon körde helt skadefri. Inte undra på att glädjen och kärleken till skidåkningen finns där då på ett helt annat sätt än tidigare.
__________________
Senast redigerad av katw 2026-02-25 kl. 11:47.
Citera
2026-02-25, 13:01
  #3726
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fridas VC-karriär har inte blivit som jag trodde men hon har smått osannolika 17 VM- och OS-medaljer vid 26 års ålder, på 22 starter.

Nu finns ganska lite som talar för att Frida kommer harva på mycket längre än till 30-strecket om ens det, men jämförelsevis vid 26 års ålder (totala medaljer i parentes):
Johaug: 14 medaljer (29)
Björgen: 11 (41)
Kalla: 10 (22)
Ebba: 10 (17)

Medaljfångsten per lopp fram till 26 års ålder:
Frida: 17/22, 77.2%
Johaug: 14/24, 58.3%
Ebba, 10/21, 47.6%
Björgen, 11/25, 44%
Kalla, 10/28, 35.7%

(Välbe med 18 medaljer på 26 lopp)

Ett helt vansinnigt facit.

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Min egensnickrade teori Frida Karlsson är att det finns alla förutsättningar för ytterligare ett OS.
Hon synes ha knäckt koden till såväl fysiskt som psykiskt välbefinnande samtidigt som detta gjort henne bättre än någonsin.
Hon befann sig därmed på rätt plats i livet i Val di Fiemme..och den tillfredsställelsen hon gav uttryck för under OS kan hon inte hitta utanför tävlingsspåret på samma sätt.

Därför så tror jag att Frida håller på minst fyra år till.
I skrivande stund finns ingenting som talar emot att de kommer att bli hennes bästa.


Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Jag hoppas att det är som du säger, men blir inte heller förvånad om hon avslutar karriären efter Falun 27. Risken finns att hon känner sig klar då hon tagit sina guldmedaljer i OS (spelets slutboss som hon kallar det). Hur hungrig kommer hon att vara efter fler mästerskapsguld efter Falun? Svårt att säga ändå tycker jag. När man så tidigt säger att man ska avsluta karriären så borde det finns någon form av trötthet på skidåkning och en rätt stark lust att göra något annat.

Jag har alltid menat att ”Frida lägger ner efter Falun -27” har varit kraftigt överdrivet som nåt 100% fastslagen fakta. Istället för att lyssna till det hon faktiskt sa i intervjuerna om att hennes dåvarande långsiktiga plan kring träning och annat sträckte sig fram till mästerskapet -27 så har man istället vänt på det som att ”då lägger jag av” bara för att hon uppriktigt svarade att det kunde vara en möjlighet att sluta, för hon har inte tänkt längre än så där och då vilket var 3-4 år sen.
När sen perioden för hennes satsning närmar sig sitt slut är det ju såklart dags att komma fram till en ny plan, och hur långt den då sträcker sig.

Sen tror jag som katw att förutsättningen till stor del är om hon lyckas hålla sig skadefri, kombinerat med motivation och vad hon har för ytterligare mål. Hon har ju tidigare haft en ambition att bli bättre i sprint, men om den möjligheten försvinner för att hon måste lägga om träningen som hon fått göra med sin fot i åtanke så kanske karriären kortas ner med nåt år.
Citera
2026-02-25, 13:03
  #3727
Medlem
vackertsvin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Min egensnickrade teori Frida Karlsson är att det finns alla förutsättningar för ytterligare ett OS.
Hon synes ha knäckt koden till såväl fysiskt som psykiskt välbefinnande samtidigt som detta gjort henne bättre än någonsin.
Hon befann sig därmed på rätt plats i livet i Val di Fiemme..och den tillfredsställelsen hon gav uttryck för under OS kan hon inte hitta utanför tävlingsspåret på samma sätt.

Därför så tror jag att Frida håller på minst fyra år till.
I skrivande stund finns ingenting som talar emot att de kommer att bli hennes bästa.

Jag har sagt det förr. Frida kommer att köra över OS 2034.
Citera
2026-02-25, 13:14
  #3728
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Ett helt vansinnigt facit.






Jag har alltid menat att ”Frida lägger ner efter Falun -27” har varit kraftigt överdrivet som nåt 100% fastslagen fakta. Istället för att lyssna till det hon faktiskt sa i intervjuerna om att hennes dåvarande långsiktiga plan kring träning och annat sträckte sig fram till mästerskapet -27 så har man istället vänt på det som att ”då lägger jag av” bara för att hon uppriktigt svarade att det kunde vara en möjlighet att sluta, för hon har inte tänkt längre än så där och då vilket var 3-4 år sen.
När sen perioden för hennes satsning närmar sig sitt slut är det ju såklart dags att komma fram till en ny plan, och hur långt den då sträcker sig.

Sen tror jag som katw att förutsättningen till stor del är om hon lyckas hålla sig skadefri, kombinerat med motivation och vad hon har för ytterligare mål. Hon har ju tidigare haft en ambition att bli bättre i sprint, men om den möjligheten försvinner för att hon måste lägga om träningen som hon fått göra med sin fot i åtanke så kanske karriären kortas ner med nåt år.

Fast hon har sagt att hon ville lägga av därför att hon gillar att ha en deadline:


Citat:
”Inte är för evigt”
– Jag gillar att ha deadlines. Det är då jag jobbar bäst. Så har det alltid varit, ända sedan jag gick i skolan. Det är lite för den egna motivationen. Att känna att det jag håller på med inte är för evigt, att ta tillvara på det fullt ut. Att jag kommer att göra allt jag kan de här tre åren, säger Frida Karlsson.

Även om planen är att lägga av efter VM i Falun 2027 och SM hemma i Sollefteå, ett arrangemang man sökt, senare under vårvintern är inget hugget i sten. Men visst kittlar tanken på att lägga av efter Falun 2027.

– Det motiverar mig sjukt mycket att få skriva den sagan i Falun. Men det kan ju ändras, säger Karlsson.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-kan-sluta-om-tre-ar-det-ar-sa-jag-sagt-till-mig-sjalv

Kanske onödigt att spekulera om detta då det blir som det blir. Håller hon sig skadefri och ser pengarna strömma in så blir jag inte förvånad om hon kör några år till. Det beror nog till viss del på laget också, vilka som kommer vara kvar och vilka som lämnar.
Citera
2026-02-25, 16:07
  #3729
Medlem
Mohaves avatar
Om Frida hade varit frisk och åkt femmilen på OS, tror ni hon hade slagit Ebba då?
Citera
2026-02-25, 16:35
  #3730
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Om Frida hade varit frisk och åkt femmilen på OS, tror ni hon hade slagit Ebba då?
ja.
Citera
2026-02-25, 16:53
  #3731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Om Frida hade varit frisk och åkt femmilen på OS, tror ni hon hade slagit Ebba då?

Ren spekulation, men nej det tror inte jag att hon hade gjort. Frida vann femmilen i Trondheim under VM mycket pga av föret. När repet var på väg att gå ganska tidigt tog hon ut sig för att gå ikapp och kort därefter lägga sig i tät och kontrollera fältet. Dom övriga var säkert tacksamma men samtidigt var det också nästintill omöjligt att gå förbi samtidigt som Frida kunde få ner tempot och spara krafter.
Mot slutet fällde hon Ebba och sen ringde hon Linn först av alla och tackade för skidorna som gick som spjut.
Johaug visade åter upp rätta takter på Holmenkollen strax därefter när snön låg bättre på marken.

Efter att Karlsson var delaktig tillsammans med Sundling att slarva bort senaste stafettguldet genom att spränga sig när allt hon behövde va att göra likadant som på dom tidigare loppen är det högst sannolikt att hon inte hade orkat med Ebbas ihållande tempo på OS-banan under fem mil. Det kan ju tänkas att dom hade växeldragit för att bli av med Weng, men Ebba vill nog inte ha med sig Frida in på ett upplopp av flera anledningar och hade gått loss i nån av stigningarna.

Vi får väl se om båda kommer till start på Holmenkollen. Men det är en annan typ av bana så där är det möjligt för Frida att vinna över Ebba.
Citera
2026-02-25, 17:01
  #3732
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Om Frida hade varit frisk och åkt femmilen på OS, tror ni hon hade slagit Ebba då?

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in