2018-12-29, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag spekulerar med min frågeställning om vad som skulle hända med tekniska framsteg som gör att vi lever exponentiellt längre, mer händelserika liv och om de i slutändan blir mättade innan vi någonsin skulle hinna betrakta oss som odödliga.
Jaha, ok. Jag tolkade det som att du menade mer rimliga förlängningar, till kanske 200 år eller så. Då var det ju en annan sak.
Citera
2018-12-29, 15:21
Medlem
Citat:
Om allt redan har hittats på då? Vad gör man då?

Allt som redan har hittats på har alltid hittats på. Det går inte att veta om det går att hitta på något nytt förrän det har hittats på. Så se till att fortsätta att hitta på nya saker.
Citera
2018-12-29, 15:28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Allt som redan har hittats på har alltid hittats på. Det går inte att veta om det går att hitta på något nytt förrän det har hittats på. Så se till att fortsätta att hitta på nya saker.
Är inte fantasin begränsad av logik eller termodynamikens lagar i din värld eller vadå?
Citera
2018-12-29, 15:30
Medlem
Citat:
Är inte fantasin begränsad av logik eller termodynamikens lagar i din värld eller vadå?

Logiken kan generera allt fler utfall även om indatan är begränsad. Och om det inträffar en värmedöd (vilket är oklart då det är möjligt att nya universa kan uppstå genom att positiva och negativa vakuumenergier skiljs åt och inte träffas så att de kan utplåna varandra) så slutar livet ändå.
Citera
2018-12-29, 15:32
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Logiken kan generera allt fler utfall även om indatan är begränsad. Och om det inträffar en värmedöd (vilket är oklart då det är möjligt att nya universa kan uppstå genom att positiva och negativa vakuumenergier skiljs åt och inte träffas så att de kan utplåna varandra) så slutar livet ändå.
Om vi i en accelererad takt förbrukar logikens utfall snabbare än de uppstår nej.
Citera
2018-12-29, 15:34
Medlem
Citat:
Om vi i en accelererad takt förbrukar logikens utfall snabbare än de uppstår nej.

Det är nya utfall som accelererar och då händer det allt fler nya saker. Alltså inte uttråkning.
Citera
2018-12-29, 15:37
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det är nya utfall som accelererar och då händer det allt fler nya saker. Alltså inte uttråkning.
Men andelen nya logiska delmoment är till slut förbrukade, kolla till exempel https://en.wikipedia.org/wiki/Kruskal%27s_tree_theorem så ser du att det inte är oändligt, när väl den logiken är förbrukad är det ett evigt stagnationsmoment kvar.
Citera
2018-12-29, 15:39
Medlem
Citat:
Men andelen nya logiska delmoment är till slut förbrukade, kolla till exempel https://en.wikipedia.org/wiki/Kruskal%27s_tree_theorem så ser du att det inte är oändligt, när väl den logiken är förbrukad är det ett evigt stagnationsmoment kvar.

Det handlar om fundamentala matematiska funktioner, inte om faktiska händelser som kan utökas.
Citera
2018-12-29, 15:41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Det handlar om fundamentala matematiska funktioner, inte om faktiska händelser som kan utökas.
Så tankar, händelser eller upplevelser är inte bundna till något, rent fundamentalt, eller vadå?
Citera
2018-12-29, 15:57
Medlem
Citat:
Så tankar, händelser eller upplevelser är inte bundna till något, rent fundamentalt, eller vadå?
Ursäkta mitt inpass, men det har en viss bäring på tråden; hur gammal är du?
Citera
2018-12-29, 16:22
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Ursäkta mitt inpass, men det har en viss bäring på tråden; hur gammal är du?
Jag är ung, hurså?
Citera
2018-12-29, 16:25
Medlem
Citat:
Jag är ung, hurså?
Kan försäkra dig att du hinner inte tröttna, åldrandet flyttas hela tiden fram, den kritiska punkten likaså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in