• 1
  • 2
2018-12-29, 14:14
Medlem
Denoms avatar
Ja om man lever längre och längre liv, någonstans uppnås väl en punkt där det inte längre är kul att leva oavsett hur frisk man är? När allt som går att göra är gjort och utnött sedan länge är det då möjligt att känslan av livet som något meningsfullt för alltid är över eller går det att uppskatta ytterligare dagar bortom det på något sätt?
Citera
2018-12-29, 14:37
Bannlyst
Varför pluggar du inte till psykolog?

Mitt liv har alltid varit utan mening oavsett ålder. Det är dock inte kul att bli gammal jag längtar inte dit.

Folk behöver nånting att tro på men vad skall man tro på i denna tokiga värld? Jag hittar inget.
Citera
2018-12-29, 14:42
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssmakarskitbra
Varför pluggar du inte till psykolog?

Mitt liv har alltid varit utan mening oavsett ålder. Det är dock inte kul att bli gammal jag längtar inte dit.

Folk behöver nånting att tro på men vad skall man tro på i denna tokiga värld? Jag hittar inget.
Ursäkta om jag var otydlig, under de mest idealiska förutsättningarna för att ha någon slags ständig livslust att utgå ifrån är givet i det här fallet då alltså menade jag.

Fast visst, såklart frågan gäller även dig redan idag i så fall skulle väl gå att föreställa sig likaså även om jag inte vet ifall du känner igen dig i att ha tröttnat på exakt allting som finns att tillgå i livet som det är.
Citera
2018-12-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja om man lever längre och längre liv, någonstans uppnås väl en punkt där det inte längre är kul att leva oavsett hur frisk man är? När allt som går att göra är gjort och utnött sedan länge är det då möjligt att känslan av livet som något meningsfullt för alltid är över eller går det att uppskatta ytterligare dagar bortom det på något sätt?

Fantasilöst. Det går alltid att komma på nya saker att göra.
Citera
2018-12-29, 15:00
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Fantasilöst. Det går alltid att komma på nya saker att göra.
Vad menar du? Tids nog har man gjort även de sakerna, det finns ingen oändlig frihet av gränslösa möjligheter att flyga omkring joddlandes i utan tids nog har man räknat klart helt enkelt.
Citera
2018-12-29, 15:05
Medlem
Citat:
Vad menar du? Tids nog har man gjort även de sakerna, det finns ingen oändlig frihet av gränslösa möjligheter att flyga omkring joddlandes i utan tids nog har man räknat klart helt enkelt.
Ditt resonemang hade fungerat om vi var odödliga, men på en livstid hinner man inte uttömma möjligheterna.
Citera
2018-12-29, 15:08
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Ditt resonemang hade fungerat om vi var odödliga, men på en livstid hinner man inte uttömma möjligheterna.
Jag spekulerar med min frågeställning om vad som skulle hända med tekniska framsteg som gör att vi lever exponentiellt längre, mer händelserika liv och om de i slutändan blir mättade innan vi någonsin skulle hinna betrakta oss som odödliga.
Citera
2018-12-29, 15:09
Medlem
Citat:
Det som återstår då är att finna mening i att njuta av meningslösheten. Där har du en utmaning att bita i.
Citera
2018-12-29, 15:13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det som återstår då är att finna mening i att njuta av meningslösheten. Där har du en utmaning att bita i.
Måste jag finna en mening i det? Räcker det inte att jag redan njuter av meningslösheten?
Citera
2018-12-29, 15:14
Medlem
Citat:
Måste jag finna en mening i det? Räcker det inte att jag redan njuter av meningslösheten?
Äh semantiska skillnader.
Citera
2018-12-29, 15:18
Medlem
Citat:

Varför just flyga och joddla? Hitta på något annat då!
Citera
2018-12-29, 15:19
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Varför just flyga och joddla? Hitta på något annat då!
Om allt redan har hittats på då, vad gör man då?

Vad är någonsin ett nöje som är i det närmsta evigt att unna sig upplevelsen av i din värld om det är så mycket som går att hitta på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in