2019-01-01, 12:39
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
I Midsommarkransen (Stockholm), finns ett "förklätt" bostadshus.

Vet inte exakt vad det innehåller, men vill minnas att det ska vara någon transformatorstation, eller liknande.

Vattenledningsvägen 43-45, verkar adressen vara.

Är det huset med pinnsmala fönster? Så smala att man varken kan ta sig in eller ut? Även här ser man att det är igenmurat i efterhand. Undra varför man inte murat igen helt utan lämnat en 20cm glipa?

Oavsett vad byggnaden innehåller så känns den väldigt malplacerad bland alla hyresrätter och bostadsrätter som kvarteren i övrigt verkar bestå av.
Citera
2019-01-01, 12:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Är det huset med pinnsmala fönster? Så smala att man varken kan ta sig in eller ut? Även här ser man att det är igenmurat i efterhand. Undra varför man inte murat igen helt utan lämnat en 20cm glipa?

Oavsett vad byggnaden innehåller så känns den väldigt malplacerad bland alla hyresrätter och bostadsrätter som kvarteren i övrigt verkar bestå av.
Svar, Ja.
Citera
2019-01-01, 12:42
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du tror inte hyresgästerna som svarar på annonserna blir besvikna om det inte finns något vindsförråd när uthyraren lovat det? Hade det inte varit bättre att inte skriva att det ingår vindsförråd om det är "hemlisar" där uppe?

Haha ok you got me, men berätta istället mer om torpet i skogen!

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns, eller kanske snarare "fanns" ett annat litet hemligt "torp" ute i skogarna.
Grannarna brukade ringa snuten och klaga när det rörde sig för många "konstiga kufar" som strök omkring knuten vid alla möjliga, och omöjliga tider på dygnet och spanade och hade sig, iklädda trenchcoat och och vidbrättad hatt, med förstoringsglas i handen ...

Om detta nu inte ens finns längre kan du väl berätta? Vad var det för något och vilka strök runt där?
Citera
2019-01-01, 13:02
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Haha ok you got me, men berätta istället mer om torpet i skogen!

Om detta nu inte ens finns längre kan du väl berätta? Vad var det för något och vilka strök runt där?
Men det skrev jag ju ... du såg väl inom citationstecknen att det stod - "torp."

Du har säkert härt talas om den amerikanska motsvarigheten, i CIAs regi - "The Farm," eller hur?
Ja, detta - "Torpet" var den svenska motsvarigheten.
Det var den svenska hemliga underrättelsetjänstens spionskola med andra ord. Där fick de lära sig James Bond-aktiga trix såsom hur man överlämnar hemliga dokument utan att bli upptäckta, hur man ritar ett vitt kritstreck på ett hörn, osv. Ja, typiska spionsaker alltså. Hur man håller igång en hemlig brevlåda., hur man utför "livsfarliga karateslag," hur man stjäl bilar.
Du kan leta på internet efter det lilla som finns där.
Citera
2019-01-01, 13:25
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Men det skrev jag ju ... du såg väl inom citationstecknen att det stod - "torp."

Du har säkert härt talas om den amerikanska motsvarigheten, i CIAs regi - "The Farm," eller hur?
Ja, detta - "Torpet" var den svenska motsvarigheten.
Det var den svenska hemliga underrättelsetjänstens spionskola med andra ord. Där fick de lära sig James Bond-aktiga trix såsom hur man överlämnar hemliga dokument utan att bli upptäckta, hur man ritar ett vitt kritstreck på ett hörn, osv. Ja, typiska spionsaker alltså. Hur man håller igång en hemlig brevlåda., hur man utför "livsfarliga karateslag," hur man stjäl bilar.
Du kan leta på internet efter det lilla som finns där.
Vi talar om de "torp" som var hemliga så till vida att de inte var omgärdade av stängsel och avspärrningar. Låg helt öppet och ensamt, dock bevakade i det tysta.
Vissa användes sporadiskt, när behov fanns. Andra regelbundet eller kontinuerligt.
Citera
2019-01-01, 13:37
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Vi talar om de "torp" som var hemliga så till vida att de inte var omgärdade av stängsel och avspärrningar. Låg helt öppet och ensamt, dock bevakade i det tysta.
Vissa användes sporadiskt, när behov fanns. Andra regelbundet eller kontinuerligt.
Jaså gör ni det ???

Jag talar om Det "Torpet."
I singularis.
Men, den som vet vet. De andra förstår inte utan missförstår totalt.
Citera
2019-01-01, 14:14
Medlem
SoCos avatar
Pyramiderna var täckta i Marmor innan som har snotts över årens gång, kan också ha haft ett syfte, det fick pyramiderna att lysa i ett vit ljus.
Citera
2019-01-01, 14:22
Medlem
madtops avatar
Citat:

Varför skulle en telefonstation vara malplacerad i en tätort?
Mig veterligt brukar de ligga där det finns kunder.

(FB) Mysko hus. Vattenledningsvägen 36, Hägersten

Edit:
http://www.bebyggelseregistret.raa.se/bbr2/byggnad/visaBeskrivning.raa;jsessionid=ED8A58B49FA71C1C412 5A4C827E6142A?byggnadId=21400000305250&page=beskri vning&visaBeskrivningar=true
Senast redigerad av madtop 2019-01-01 kl. 14:25.
Citera
2019-01-01, 14:23
Medlem
Baalzamons avatar
I Råcksta i Stockholm finns ett hemligt lasarett, det skulle väl användas i krigstider tror jag men alla i närheten visste vad det var. Stor betongbyggnad som ser ut som ett lasarett med officiellt inte var det. Nu tror jag dock det byggts om till lägenheter.
Citera
2019-01-01, 14:30
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
MKB - Malmö Konmmunala Aktiebolag.
Och enligt tidigare länkad info är det vindsförråd där uppe..

Citat:
Ja, självklart är det "vindsförråd" hahaha, för det STÅR ju att det ÄR vindsförråd... då MÅSTE det vara VINDSFÖRRÅD där.

Snälla, lämna tråden kompis... orkar ändå inte läsa dina inlägg.

Vindsförråd med balkong, jag tror då jag smäller av
Jag bodde i den fastigheten mellan 2000-2008. Och det är inget hemligt alls. Du kan åka hissen högst upp sedan går du en halvtrapp till och du är då uppe i vindsförråd.
Citera
2019-01-01, 14:39
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
I Råcksta i Stockholm finns ett hemligt lasarett, det skulle väl användas i krigstider tror jag men alla i närheten visste vad det var. Stor betongbyggnad som ser ut som ett lasarett med officiellt inte var det. Nu tror jag dock det byggts om till lägenheter.

Menar du Vattenfalls gamla huvudkontor?
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vattenfall_office_building_20060913_001.jpg

Om inte, har du en adress?

Edit:
Menar du Råcksta sjukhem?
https://www.fokus.se/2012/03/vagen-till-koppargarden/
Inte heller det är något mysko...
Senast redigerad av madtop 2019-01-01 kl. 14:44.
Citera
2019-01-01, 14:57
Medlem
Citat:
Kan naturligtvis vara.
Men samtidigt så brukar det ändå vara vanligt med ljusinsläpp även på en vind.
Finns inte många anledningar att mura in allt och måla över, helt enkelt.
Och till det hör ju den betydande antennskogen.
Antennerna har varit fler förr, är inte lika påtagligt många och uppseendeväckande numera.

De kanske har stoppat in kärnkraftverket in i det huset i hemlighet och det är därifrån elen kommer. Antennerna är störsändare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in