2018-12-30, 14:21
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Åjo, det finns ganska så mycket "kvar."

Egentligen är det helt sinnessjukt, med dessa stora - jättestora - oljefälten typ "Mitt i Stan."

Ja, seriöst - mitt i stan.

Svårt att föreställa sig att tex Stockholm, eller Malmö, eller så, hade haft ett område lika stort som en normal stadsdel som var fylld av oljepumpar.
Helt förorenad, giftig, mark också - och runt omkring bor folk.

---

För att bidra till TS uppräkning av "hemliga hus," så kan jag peka på ett sådant hus i Malmö.
På Själlandstorg närmare bestämt, det höga huset.
Det har "alltid" funnits väldigt många, väldigt konstiga, antenner uppe på taket.
Och alla fönster och balkongdörrar på översta våningen är igenmurade och övermålade.
Men balkongerna är kvar ... bara det att fönstren och dörrarna är igenmurade och övermålade ... =)
Balkonger som alltså ingen någonsin varit ute och stått på.

Ja, det är ju så man börjar ... undra ... eller hur ? =)

Jag har iaf alltid undrat.
Det är kanske någon gammal rest från det gamla Kalla kriget, men någon slags "hemlig övervaknings- och/eller ledningscentral" uppe på översta våningen.

Kan du länka till Google streetview eller andra bilder på huset?
Citera
2018-12-30, 14:27
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kan du länka till Google streetview eller andra bilder på huset?
Du läste att jag skrev "Själlandstorg" va ?

I Malmö alltså.

Så, seså nu och kopiera ordet och sätt in i Googles sökmotor.
Voila så kommer du att hamn på ... Själlandstorg i Malmö.
Väl där så tittar du tig omkring efter det - enda - höghuset på just ... Själlandstorg.
Ljusrött och "vitt" är färgerna.
Citera
2018-12-30, 14:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

I Malmö alltså.

Väl där så tittar du tig omkring efter det - enda - höghuset på just ... Själlandstorg.

Det verkar vara ett helt vanligt bostadshus med förråd för hyresgästerna - en kvalificerad gissning är alltså att det är vinden som saknar fönster..

https://www.hyrabostad.se/malmo/kopenhamnsvagen-347253/
Senast redigerad av SnakePlisssken 2018-12-30 kl. 14:50.
Citera
2018-12-30, 14:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
I Midsommarkransen (Stockholm), finns ett "förklätt" bostadshus.

Vet inte exakt vad det innehåller, men vill minnas att det ska vara någon transformatorstation, eller liknande.

Vattenledningsvägen 43-45, verkar adressen vara.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-12-30 kl. 14:59.
Citera
2018-12-30, 14:50
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det verkar vara ett helt vanligt bostadshus med förråd för hyresgästerna - en kvalificerad gissning är alltså att det är vinden som saknar fönster..
Kan naturligtvis vara.
Men samtidigt så brukar det ändå vara vanligt med ljusinsläpp även på en vind.
Finns inte många anledningar att mura in allt och måla över, helt enkelt.
Och till det hör ju den betydande antennskogen.
Antennerna har varit fler förr, är inte lika påtagligt många och uppseendeväckande numera.
Citera
2018-12-30, 14:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Kan naturligtvis vara.
Men samtidigt så brukar det ändå vara vanligt med ljusinsläpp även på en vind.
Finns inte många anledningar att mura in allt och måla över, helt enkelt.
Och till det hör ju den betydande antennskogen.
Antennerna har varit fler förr, är inte lika påtagligt många och uppseendeväckande numera.

Ja det är ju onekligen lite "arkitektoniskt" avvikande att maskera vindsvåningen med låtsasbalkonger. Men det ser ju åtminstone trevligare ut än tegelmuren upptill på den röda delen av byggnaden.

Angående låtsashus vet jag av egen erfarenhet att det finns (har funnits) minst en liten stuga långt ute i svenska skogar som döljer en underjordisk lokal för signalspaning. Tänker inte avslöja position mer noggrant än så eftersom det är en militär hemlighet.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2018-12-30 kl. 14:54.
Citera
2018-12-31, 13:21
Medlem
fittas avatar
Citat:

I Malmö alltså.

Jag hittade huset och det var helt klart intressant! Högsta våningen är ju annars attraktiv, så något speciellt måste den användas för som överväger förlusten. Även kul att den verkar blivit omgjord i efterhand, annars hade man ju inte byggt balkonger som du säger... även lufthålen på kortsidan är igenmurade till det planet. Man börjar undra...

Vem äger fastigheten?
Citera
2018-12-31, 14:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Jag hittade huset och det var helt klart intressant! Högsta våningen är ju annars attraktiv, så något speciellt måste den användas för som överväger förlusten. Även kul att den verkar blivit omgjord i efterhand, annars hade man ju inte byggt balkonger som du säger... även lufthålen på kortsidan är igenmurade till det planet. Man börjar undra...

Vem äger fastigheten?

MKB - Malmö Konmmunala Aktiebolag.
Och enligt tidigare länkad info är det vindsförråd där uppe..
Citera
2018-12-31, 16:13
Medlem
fittas avatar
Citat:
MKB - Malmö Konmmunala Aktiebolag.
Och enligt tidigare länkad info är det vindsförråd där uppe..

Ja, självklart är det "vindsförråd" hahaha, för det STÅR ju att det ÄR vindsförråd... då MÅSTE det vara VINDSFÖRRÅD där.

Snälla, lämna tråden kompis... orkar ändå inte läsa dina inlägg.

Vindsförråd med balkong, jag tror då jag smäller av
Citera
2018-12-31, 16:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Ja, självklart är det "vindsförråd" hahaha, för det STÅR ju att det ÄR vindsförråd... då MÅSTE det vara VINDSFÖRRÅD där.

Snälla, lämna tråden kompis... orkar ändå inte läsa dina inlägg.

Vindsförråd med balkong, jag tror då jag smäller av

Du tror inte hyresgästerna som svarar på annonserna blir besvikna om det inte finns något vindsförråd när uthyraren lovat det? Hade det inte varit bättre att inte skriva att det ingår vindsförråd om det är "hemlisar" där uppe?
Citera
2019-01-01, 05:01
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ja det är ju onekligen lite "arkitektoniskt" avvikande att maskera vindsvåningen med låtsasbalkonger. Men det ser ju åtminstone trevligare ut än tegelmuren upptill på den röda delen av byggnaden.

Angående låtsashus vet jag av egen erfarenhet att det finns (har funnits) minst en liten stuga långt ute i svenska skogar som döljer en underjordisk lokal för signalspaning. Tänker inte avslöja position mer noggrant än så eftersom det är en militär hemlighet.
Haha!
Älskade den tråden! Minns inte vilken det var nu, men intressant hela vägen in i kaklet om man så säger.

Klart det finns maskerade anläggningar. Har en på tungspetsen men lite sent nu så jag återkommer.
Citera
2019-01-01, 11:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Haha!
Älskade den tråden! Minns inte vilken det var nu, men intressant hela vägen in i kaklet om man så säger.

Klart det finns maskerade anläggningar. Har en på tungspetsen men lite sent nu så jag återkommer.
Det finns, eller kanske snarare "fanns" ett annat litet hemligt "torp" ute i skogarna.
Grannarna brukade ringa snuten och klaga när det rörde sig för många "konstiga kufar" som strök omkring knuten vid alla möjliga, och omöjliga tider på dygnet och spanade och hade sig, iklädda trenchcoat och och vidbrättad hatt, med förstoringsglas i handen ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in