Citat:
Ursprungligen postat av
Kungadolf
En byggnad i Eskilstuna som är relativt nära munktellarenan så sägs det finnas ett hus frimurare samlas varje år.
Högt uppsatta i det ekonomiska, sitter dom där och sprider planer bakom ryggarna på folk.
Har även hört av en bekant att hans flickvän har fått inbjudan till att träffas bland kommunens "elit".
Detta verkar försigå rakt framför näsan på oss vanligt folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gamle-Ole
Det där snacket finns i alla städer, liksom att kungen och regeringen ska sitta i något av ortens bergrum i händelse av krig. Fjortonåringar i alla åldrar älskar att sprida detta trams.
Vi har haft och har sannolikt bergrum dit statsledning och riksmedier kan/ska förflyttas i händelse av krig. Att vi (åtminstone) har haft det är väl helt allmänt känt?
Det finns frimurarsällskap, och andra sorters mer eller mindre slutna ordenssällskap i de flesta Svenska städer. Och ja, de har möten. Ofta i en byggnad som ägs eller disponeras av själva sällskapet. Det är inte heller någon hemlighet, i alla fall inte vad gäller frimurarna, de har t.om. öppet hus eller visningar för media ibland.
Och ja, både inom frimurarna och en del andra sällskap är det vanligt att företagsledare och politiskt aktiva personer är medlemmar.
"Kommunens elit" skulle man väl kunna kalla kommunstyrelsen för, om man så vill. Eller kanske nåt gäng (frimurare eller andra) bestående av inflytelserika personer i hemkommunen.
Sedan huruvida de "smider planer" eller inte, är ju en annan fråga. Jag kan tänka mig att det handlar mycket om att framföra sina synpunkter och önskemål (strategiska sådana, kanske), och en del om ren gemenskap och tillhörighet.
Angående diskussionsämnet, så kommer jag främst att tänka på tråden "
Kalla krigets krigsplacerade underligheter", med alla byggnader, fordon m.m. som skulle fylla andra slags funktioner i händelse av krig.
... Ett mycket intressant ämne, det här!