• 1
  • 2
2006-02-20, 03:43
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Vad kan det egentligen vara som gör skillnad på damerna och herrarna i curlingen? Varför kan de inte lira tillsamans, för den sporten hänger ju inte på styrka utan känsla, taktist sinne och nerver. Vart ligger egentligen problemet, för det borde vara väldigt lika för båda sidor? Detta bygger jag på Tv bilder och hur det såg ut när vi lirade curling med plugget.

Är det damernas överlägsenhet i hanterandet av sopkvasten som det hänger på?
Citera
2006-02-20, 03:54
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Vad kan det egentligen vara som gör skillnad på damerna och herrarna i curlingen? Varför kan de inte lira tillsamans, för den sporten hänger ju inte på styrka utan känsla, taktist sinne och nerver. Vart ligger egentligen problemet, för det borde vara väldigt lika för båda sidor? Detta bygger jag på Tv bilder och hur det såg ut när vi lirade curling med plugget.

Är det damernas överlägsenhet i hanterandet av sopkvasten som det hänger på?

Faktiskt en bra fråga, nu när du säger det.
Skulle väl tro att det handlar om gammal vana mest, för curling är ju en av de få (?) sporter där könen utan problem borde kunna slåss på lika villkor.

Alternativt könsmaktsordning/manschauvinism/feminism.
Citera
2006-02-20, 09:49
Medlem
Tänkte på exakt samma sak för några dagar sen

Sveriges damlandslag skulle säkert spöa skiten ur herrarna.
Citera
2006-02-20, 10:02
Medlem
joperzas avatar
Som vanligt är det pengarna som styr. Herrarna är damerna överlägsna, mest troligt för att de kan träna mer.
Citera
2006-02-20, 10:14
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joperza
Som vanligt är det pengarna som styr. Herrarna är damerna överlägsna, mest troligt för att de kan träna mer.

Menar du att män är överlägsna kvinnor inom alla tänkbara idrotter enbart på grund av större ekonomiska resurser?

OT

Självklart är männen överlägsna även inom denna avart av idrott och skulle dominera så stort att inga kvinnor alls skulle få curla i OS om de tävlade tillsammans.
Citera
2006-02-20, 10:26
Medlem
frankensteins avatar
Tror snarare det beror på att alla curlare är frikyrkliga. Kolla på curlarna, inte en chans i helvete att de inte är med i Lifvets Ord eller Jehovas Vittnen. Och eftersom de följer det som de gudomliga mosaiska lagarna påbjuder kan de inte tänka sig att arbete sida vid sida med någon från det täckta könet.
Citera
2006-02-20, 10:32
Medlem
jaha jovissts avatar
Skytte är ju en annan sån sport där man tävlar på lika villkor mellan könen.
Annars är det väl bara inom ridsporten och motoersport som kilar och tjejer möts på hög nivå. Jag tycker absolut att alla tävlingar ska tillåta tjejer att delta om de vill, tex curling. Jag har svårt att se att någon (ickemuslim) skulle ta illa upp av det.
Citera
2006-02-20, 11:04
Medlem
contrerass avatar
I bågskytte vill jag minnas att någon klass var helt öppen förut,men när en kinesiska gick och vann VM så ändrades reglerna.
Citera
2006-02-20, 11:06
Medlem
H.E.L.s avatar
Väger curlarna(eller vad det heter) lika mycket för damer som för herrar?
Citera
2006-02-20, 11:22
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Väger curlarna(eller vad det heter) lika mycket för damer som för herrar?
Enligt www.susning.nu så är curlingstenen ett redskap som används i sporten curling. En curlingsten skall vara cirkelrund och vara minst 114 mm hög samt väga maximalt 19,96 kg och en största omkrets om 914 mm. Curlingstenar tillverkas av skotsk granit, eftersom den har rätt hårdhetsgrad? för att klara de påfrestningar som den utsätts för i curling. Den svenska graniten är för hård och spricker för lätt och kan därför inte användas till curlingstenar.

Verkar som att de själva får bestämma hur stora stenar de vill ha och det betyder väl att män och kvinnor kan möta varandra?
Citera
2006-02-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezit
Tänkte på exakt samma sak för några dagar sen

Sveriges damlandslag skulle säkert spöa skiten ur herrarna.
Nä det tror jag inte. Herrarnas spel håller högre kvalitet såvitt jag kan se.
Citera
2006-02-20, 11:28
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Tror snarare det beror på att alla curlare är frikyrkliga. Kolla på curlarna, inte en chans i helvete att de inte är med i Lifvets Ord eller Jehovas Vittnen. Och eftersom de följer det som de gudomliga mosaiska lagarna påbjuder kan de inte tänka sig att arbete sida vid sida med någon från det täckta könet.

Klockrent! Det är min terori också. Bara se på dem!
http://www.curling.se/Resultat/2006/OS/IMG_8887.jpg Två av dem är iaf rätt fräscha :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in