• 1
  • 2
2018-12-28, 16:23
Medlem
Hej,

Jag har precis inköpt en induktionspis som är då 230v.

Mitt uttag jag har hemma är 400V, med perilex uttag, dbs jag har fas 1, fas 2, fas 3, nollan samt jord.

I min box så har jag 3 säkringar vardera på 16 A.

Nu till min stoora fråga. Hur kopplar jag detta?

Kabeln från den nya spisen är 3 trådar, en gul, en brun och en blå. Jag har köpt en perilex kontakt men själva silvriga blyet som håller samman kardelerna är för stor för att föra in i kontakten. Räcker det med att jag bara skalar av de så är det löst? Behöver jag byta uttag? Kommer det ens fungera?
Jag är osäker om den nya spisen har 20A lr 16A, troligen 20A. Men enligt kopplingsschemat på lappen så skall det gå att koppla in.

Tacksam för all hjälp
Citera
2018-12-28, 16:28
Medlem
Börja inte skala och trixa. Gör ingenting.

Ring en elektriker. Det tar inte lång tid och kostar inte så många hundralappar att få det där gjort.
Citera
2018-12-28, 16:29
Medlem
Bongomans avatar
Ingen kan hjälpa dig utan foto på typskylten och inkopplingsanvisningarna. Troligen har du köpt fel spis dessutom.
Citera
2018-12-28, 17:02
Medlem
Colosss avatar
Så fort du kopplar in två eller mer faser blir det 400 volt. Så din spis ska bara ha en av faserna. Gul? Kopplar du fas på den som är jord strömför du hela spisen. Exakt det som jord ska skydda mot.
Blå borde vara nollan & brun fas. Spisen har ingen Ampere. Den kräver eventuellt Ampere. Ditt uttag är inte 400 volt. Två faser blir 400 volt. En fas + nollan = 230 volt.
Lär dig veta vad du inte vet.

Märkligt att tillverkaren skickar med ett kopplingschema som visar att spisen går att koppla in. Du har självförtroende det ger jag dig 😁
Citera
2018-12-28, 17:18
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulk3n
Hej,

Mitt uttag jag har hemma är 400V, med perilex uttag, dbs jag har fas 1, fas 2, fas 3, nollan samt jord.

Kabeln från den nya spisen är 3 trådar, en gul, en brun och en blå. Jag har köpt en perilex kontakt men själva silvriga blyet som håller samman kardelerna är för stor för att föra in i kontakten. Räcker det med att jag bara skalar av de så är det löst? Behöver jag byta uttag? Kommer det ens fungera?
Jag är osäker om den nya spisen har 20A lr 16A, troligen 20A. Men enligt kopplingsschemat på lappen så skall det gå att koppla in.

Tacksam för all hjälp

Låter som om du köpt fel spis utefter de förutsättningar du har.
Står det att spisen "drar" 20A så betyder det att du skall ha 20A säkringar i din elcentral inget lägre.
Det betyder i sin tur att det inte räcker med 2,5mm2 ledare utan att du skall ha 4mm2 mellan centralen och spisen.

Det kan "Möjligen" vara så att du kan koppla spisen som 2x16A 240V invändigt, numera säljs spisar med olika inkopplings möjligheter men kräver då att man ansluter på vissa plintar eller flyttar olika "bleck" inuti spisen. Så för att inte få en livsfarlig inkoppling så skall du kontakta en Elektriker som vet vad som behöver göras. Tyvärr så säljs dessutom många spisar UTAN kabel.. den får man köpa extra i många fall.

Du måste även kolla om ditt spisuttag verkligen HAR en nolledare långt ifrån alla spisuttag har nolledare framdragen då äldre spisar var 3-fas utan något behov av en nolledare. Då fanns det enbart tre faser och jord. Detta går att mäta upp om man vet vad man sysslar med..
Citera
2018-12-28, 17:51
Medlem
godboys avatar
Sånt där ska man inte pilla med själv, f f a om man inte vet vad man håller på med, och det vet TS garanterat inte då han frågar som han gör. Precis som nämnts så finns risk att han gör hela spisen strömförande och då det kan bli mycket farligt! Dessutom riskerar ju spisen att förstöras. Så ring en elektriker!
Citera
2018-12-28, 17:52
Medlem
Citat:
Kabeln från den nya spisen är 3 trådar, en gul, en brun och en blå.

Verkar inte bra. Är den gula snarare både gul och grön, är det väldigt tydligt att du uppenbarligen köpt en enfasspis, vilket inte matchar din elinstallation jättebra. Troligen kan du bara använda en platta åt gången.

Citat:
Jag har köpt en perilex kontakt men själva silvriga blyet som håller samman kardelerna är för stor för att föra in i kontakten.

Det där låter inte bra.
Citera
2018-12-28, 18:02
Medlem
Skulle den här kanske kunna hjälpa dig?

https://verktygsboden.se/grenuttag/g...kaAvkuEALw_wcB
Citera
2018-12-28, 18:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,

Tacksam för all hjälp

Nej, du har ingen helt gul kabel.

"Silvriga blyet"???

Vad ska spisen avsäkras med? 16 A är inget för en enfasspis? Du kan ju inte vara osäker. Du måste ju veta vad du köper.

Är spisen omkopplingsbar?
Citera
2018-12-28, 20:50
Medlem
sommarlovs avatar
Det blir såhär för att våra gamla spisar gick på 400V, då 3-fas i hemmet är standard.
I resten av Europa är det bara en fas per lägenhet, och spisarna går på 230V.

Ni anpassar oss till den stora massan.

Ring en elektriker som fixar en nolla åt dig...
Citera
2018-12-28, 23:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag hjälpte en polare med ett liknande problem nyligen. Hans gamla Perilex-uttag hade inte nollan ansluten så det fick vi dra fram en ny tråd för och ansluta i det gamla uttaget.

Nu var det en s.k. spishäll (utan ugn) och jag har för mig märkströmmen var på 13 A. De gamla säkringarna var på 10 A så de kommer inte att klara fullt flås så länge. Kablarna var på 2,5 mm² så man skulle väl kunna sätta större säkringar men jag gjorde inte det, grabbhalvan lagar ändå aldrig mat så han behöver egentligen ingen spis Förmodligen räcker 10 A för att koka pasta med en platta på maxeffekt i 10 minuter och de andra plattorna avstängda.
Citera
2018-12-29, 00:10
Medlem
Har lite mer kött på benen nu
Har dessutom sökt runt lite på forumet osv. Har varit och köpt en fas 3 5G 2,5 kabel. Har monterat den eligt kopplingsschemat för 400V 3N-.

Någon som kan bekräfta ifall detta stämmer överens men kopplingsschemat? Har kopplat in fas1, fas2, fas3 samt nollan samt jord.

https://imageshack.com/a/img924/6671/fcv5dV.jpg

Mitt vägguttag är perfilex uttag och nollan finns dragen. Tanken är att jag vill kunna använda spisen och ugnen samtidigt såklart.

Bild från vägguttaget.

https://imageshack.com/a/img924/3640/pOJGQH.jpg

Kommer köpa en periflex kontakt och koppla in. Borde inte vara svårare än så?
Senast redigerad av hulk3n 2018-12-29 kl. 00:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in