Citat:
Ursprungligen postat av
hulk3n
Hej,
Jag har precis inköpt en induktionspis som är då 230v.
Mitt uttag jag har hemma är 400V, med perilex uttag, dbs jag har fas 1, fas 2, fas 3, nollan samt jord.
I min box så har jag 3 säkringar vardera på 16 A.
Nu till min stoora fråga. Hur kopplar jag detta?
Kabeln från den nya spisen är 3 trådar, en gul, en brun och en blå. Jag har köpt en perilex kontakt men själva silvriga blyet som håller samman kardelerna är för stor för att föra in i kontakten. Räcker det med att jag bara skalar av de så är det löst? Behöver jag byta uttag? Kommer det ens fungera?
Jag är osäker om den nya spisen har 20A lr 16A, troligen 20A. Men enligt kopplingsschemat på lappen så skall det gå att koppla in.
Tacksam för all hjälp
Låter som om du köpt fel spis utefter de förutsättningar du har.
Står det att spisen "drar" 20A så betyder det att du skall ha 20A säkringar i din elcentral inget lägre.
Det betyder i sin tur att det inte räcker med 2,5mm2 ledare utan att du skall ha 4mm2 mellan centralen och spisen.
Det kan "Möjligen" vara så att du kan koppla spisen som 2x16A 240V invändigt, numera säljs spisar med olika inkopplings möjligheter men kräver då att man ansluter på vissa plintar eller flyttar olika "bleck" inuti spisen. Så för att inte få en livsfarlig inkoppling så skall du kontakta en Elektriker som vet vad som behöver göras. Tyvärr så säljs dessutom många spisar UTAN kabel.. den får man köpa extra i många fall.
Du måste även kolla om ditt spisuttag verkligen HAR en nolledare långt ifrån alla spisuttag har nolledare framdragen då äldre spisar var 3-fas utan något behov av en nolledare. Då fanns det enbart tre faser och jord. Detta går att mäta upp om man vet vad man sysslar med..