2018-12-29, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det blir såhär för att våra gamla spisar gick på 400V, då 3-fas i hemmet är standard.
I resten av Europa är det bara en fas per lägenhet, och spisarna går på 230V.

Ni anpassar oss till den stora massan.

Ring en elektriker som fixar en nolla åt dig...

Jag har ju en nolla i vägguttaget
Citera
2018-12-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Så fort du kopplar in två eller mer faser blir det 400 volt. Så din spis ska bara ha en av faserna. Gul? Kopplar du fas på den som är jord strömför du hela spisen. Exakt det som jord ska skydda mot.
Blå borde vara nollan & brun fas. Spisen har ingen Ampere. Den kräver eventuellt Ampere. Ditt uttag är inte 400 volt. Två faser blir 400 volt. En fas + nollan = 230 volt.
Lär dig veta vad du inte vet.

Märkligt att tillverkaren skickar med ett kopplingschema som visar att spisen går att koppla in. Du har självförtroende det ger jag dig 😁

Tack, det är alltid lite roligt att experimentera själv, dessutom lär man sig! Det är ju ingen rocket science direkt...
Citera
2018-12-29, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, du har ingen helt gul kabel.

"Silvriga blyet"???

Vad ska spisen avsäkras med? 16 A är inget för en enfasspis? Du kan ju inte vara osäker. Du måste ju veta vad du köper.

Är spisen omkopplingsbar?

Spisen är omkopplingsbar, har nu lyckats bifoga en bild. 3-fas.
Citera
2018-12-29, 01:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulk3n
Har lite mer kött på benen nu
Har dessutom sökt runt lite på forumet osv. Har varit och köpt en fas 3 5G 2,5 kabel. Har monterat den eligt kopplingsschemat för 400V 3N-.

Någon som kan bekräfta ifall detta stämmer överens men kopplingsschemat? Har kopplat in fas1, fas2, fas3 samt nollan samt jord.

https://imageshack.com/a/img924/6671/fcv5dV.jpg

Mitt vägguttag är perfilex uttag och nollan finns dragen. Tanken är att jag vill kunna använda spisen och ugnen samtidigt såklart.

Bild från vägguttaget.

https://imageshack.com/a/img924/3640/pOJGQH.jpg

Kommer köpa en periflex kontakt och koppla in. Borde inte vara svårare än så?
Oj, sätt för tusan inte i kontakten i uttaget! Det sitter ju en bygel av kopparplåt som förbinder alla fasanslutningarna, alltså anslutning 1, 2 och 3 med varandra. Det blir ju kortslutning så det bara säger gaflitz direkt. Ta bort den bygeln så ser det bra ut i övrigt. Byglingen kanske består av två delar, i så fall ska båda bort, ingen bygling mellan 1, 2 eller 3 får finnas kvar.

Bygeln mellan anslutning 4 och 5 ska sitta kvar där den är. (Tittar du längre upp på kopplingsschemat, det som är utanför bilden nu, så finns det säkert exempel på inkoppling med bygel mellan 1, 2 och 3 men då är det med enbart en ansluten matande fas och du har ju tre faser nu.)

Vad som är anslutet i vägguttaget går inte att se på bilden men det kanske är som det ska vara.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-12-29 kl. 01:22.
Citera
2018-12-29, 01:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag har ju en nolla i vägguttaget
Med tanke på att övrig info ger ett lite osäkert intryck så måste jag fråga hur du vet det.
Citera
2018-12-29, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Oj, sätt för tusan inte i kontakten i uttaget! Det sitter ju en bygel av kopparplåt som förbinder alla fasanslutningarna, alltså anslutning 1, 2 och 3 med varandra. Det blir ju kortslutning så det bara säger gaflitz direkt. Ta bort den bygeln så ser det bra ut i övrigt. Byglingen kanske består av två delar, i så fall ska båda bort, ingen bygling mellan 1, 2 eller 3 får finnas kvar.

Bygeln mellan anslutning 4 och 5 ska sitta kvar där den är. (Tittar du längre upp på kopplingsschemat, det som är utanför bilden nu, så finns det säkert exempel på inkoppling med bygel mellan 1, 2 och 3 men då är det med enbart en ansluten matande fas och du har ju tre faser nu.)

Vad som är anslutet i vägguttaget går inte att se på bilden men det kanske är som det ska vara.

Tack för snabbt svar. Som tur har jag inte gjort något mer...ännu. Oj detta blir lite överkurs för mig känner jag. Vet inte vad en bygel är för något. Och om man skulle ge mig på detta behöver jag dra ut hela uttaget och ta bort något? Jag kanske ändå ska hämta en elektriker.

Jag har ju tagit ut vägguttaget och kollat att den "blåa" sitter på "N".
Citera
2018-12-29, 10:01
Medlem
Bongomans avatar
Du har kommit så långt att du bara behöver en elkunnig vän med mätinstrument. Det börjar se bra ut. Har du jordfelsbrytare kan du testa att lägga en tråd mellan N och PE. Det är livsfarligt att göra om du inte har rätt tråd och rätt verktyg men ganska säkert jämfört med andra metoder.

Jag tvivlar inte på att du har nolla eftersom uttaget är infällt, nytt och det är gul-grön jord. När är huset byggt?
Citera
2018-12-29, 10:05
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Tack, det är alltid lite roligt att experimentera själv, dessutom lär man sig! Det är ju ingen rocket science direkt...

Bygeln = sammankoppling av inkopplingspunkterna. Du ser den mellan skruv 4-5 i kopplingschemat.

Med en multimeter kan du mäta AC(Alternate current) Där har du 230v mellan nolla & fas & 400volt mellan faserna
Citera
2018-12-29, 10:40
Medlem
Colosss avatar
http://imagizer.imageshack.us/a/img924/6671/fcv5dV.jpg

L1,L2,L3 De tre faserna. Brun, Svart & Vit i ditt fall.
fyra&fem är Byglade din blå är in på fem. Vad för blå som går in i spis på fyra&sedan två blåa+vit på fem har väl något med spisen att göra. PE är skyddsjord gul&grön.
Nu ser jag bygeln mellan 1,2,3 faserna ska inte kortsluta varandra direkt.

Ja visst är det roligt att lära sig något nytt. 😁
Citera
2018-12-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du har kommit så långt att du bara behöver en elkunnig vän med mätinstrument. Det börjar se bra ut. Har du jordfelsbrytare kan du testa att lägga en tråd mellan N och PE. Det är livsfarligt att göra om du inte har rätt tråd och rätt verktyg men ganska säkert jämfört med andra metoder.

Jag tvivlar inte på att du har nolla eftersom uttaget är infällt, nytt och det är gul-grön jord. När är huset byggt?

Jag har en vän som har en multimeter. Huset är byggt 2010 så jag antar att det inte är något fusk bygge här...
Citera
2018-12-29, 11:54
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Jag har en vän som har en multimeter. Huset är byggt 2010 så jag antar att det inte är något fusk bygge här...

Bjud honom på en kaffe och koppla in spisen tillsammans. Två huvud är bättre än ett. Glöm inte skruva bort byglarna innan du stänger locket.
Citera
2018-12-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
http://imagizer.imageshack.us/a/img924/6671/fcv5dV.jpg

L1,L2,L3 De tre faserna. Brun, Svart & Vit i ditt fall.
fyra&fem är Byglade din blå är in på fem. Vad för blå som går in i spis på fyra&sedan två blåa+vit på fem har väl något med spisen att göra. PE är skyddsjord gul&grön.
Nu ser jag bygeln mellan 1,2,3 faserna ska inte kortsluta varandra direkt.

Ja visst är det roligt att lära sig något nytt. 😁

Vågar man ta bort bygeln på egen hand? Känns som om jag har gjort 80% av jobbet

Hur tar man bort byglarna rättare sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in