Citat:
Ursprungligen postat av
xituno
Berätta hur du har kopplat. (jo, jag ser schemat, men det betyder inte att du och jag tolkar schemat på samma sätt. Så skriv ner exakt hur du kopplat)
Jag har kopplat ihop B och S till en kabel. Mellan IG och L sitter en liten 12V lampa. Glödis. Från IG går även en kabel till en vippströmbrytare (borde vara tryckströmbrytare?). Den går sedan samman med B/S. Från den punkten går 2 kablar. En till batteriets pluspol och en går till ena polen till "vehicle loads". Det är ett cigguttag där jag har även har ytterligare en 12V lampa med lite större effekt än "laddlampan". Jag har även en växelriktare som inte har någon belastning. Men den har en strömindikator och en underspänningindikator. Jag har
inte den strömbrytare innan "vehicle loads" som indikeras i schemat. Viktig?
Sen har jag bara kopplat ihop minus från "vehicle loads" och batteri och kopplat den kabeln till generatorns chassi som jord.
I början, med den här kopplingen, så kunde jag höra ett svagt surr från generatorn som om det blivit liv i elektromagneterna. Minns inte när surret uppstod exakt, om det var när jag kopplat ihop allt före jag slagit på "tändningen" eller efter. Men när jag körde systemet, med "tändningen" konstant på, så drogs det ingen märkbar belastning från generatorn. Dock högg det sporadiskt till då och då när laddlampan tändes. Denna slocknade dock alltid efter någon sekund.
Det kom alltid ström till "vehicle loads" vilket indikerades av växelriktaren. Men underspänningsvarningen drog så gott som alltid igång ganska omgående. Och det blev ingen skillnad hur fort jag än körde systemet. Jag borde kunnat få 45 ampere vid den farten med den här generatorn men får uppenbarligen långt ifrån det.
Citat:
Ursprungligen postat av
xituno
Snurrar du den på rätt håll?
Jäpp. Generatorn har en klar och tydligt markering för hur den ska snurra så den snurrar definitivt åt rätt håll.