2018-12-27, 19:07
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Hur fungerar det egentligen då generatorn bara kan generera ström när den får ström från ett batteri?

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då det inte finns permanentmagneter i en generator (AC-generator) utan elektromagneter ("spole") så måste elektromagneten ha ström för att generera ett magnetfält. Utan ett magnetfält så funkar inte generatorn.
Det finns en visst restmagnetism som ska räcka för att allt ska komma igång...
Citera
2018-12-27, 19:11
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Har du kört startmotorn hela tiden?

Om systemet varit en bil så hade jag kört startmotorn hela tiden...

Citat:
En startmotor drar så mycket ström att generatorn ger förvisso ut ström, men allt (mer än allt) förbrukas samtidigt alltså.

Vad kan det ha för effekt på mitt system? Har ju ingen startmotor och har inte ens tänkt på en startmotoranalog/belastning i mitt system. Har någon krets fått för mycket ström som ett resultat? Har jag bränt en krets pga det?

Citat:
Kanske generatorn har slitna kol? Hur ser kolen ut?

Det är en väl inkapslad historia så jag kan inte se borsten eller kol. Vågar inte skruva upp den för mycket då jag troligtvis skulle ha sönder den mer än vad den redan är. Men den är ganska ny och fräsch så slitage borde inte vara problemet.
Citera
2018-12-27, 19:12
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Rotationsriktningen på en AC-generator ska i teorin inte spela någon roll, den bör ge ström ändå.

Jag har varit med om att det som teoretiskt borde fungera inte gjort det i praktiken så många gånger att jag ställde frågan för att eliminera ett potentiellt fel.

Citat:
Jag har kopplat exakt som i schemat men tändningen är en fast brytare och ingen tryckströmbrytare. Tändningskretsen har alltså alltid varit i på läge när jag kört. Och jag har ingen andra brytare där en indikerats vid "vehicle loads".

Jag tror du borde kolla detta. Jag tolkar schemat som att brytaren kopplar bort generatorn när startmotorn ska gå.
Citera
2018-12-27, 19:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Om systemet varit en bil så hade jag kört startmotorn hela tiden...

Vad kan det ha för effekt på mitt system? Har ju ingen startmotor och har inte ens tänkt på en startmotoranalog/belastning i mitt system. Har någon krets fått för mycket ström som ett resultat? Har jag bränt en krets pga det?

Det är en väl inkapslad historia så jag kan inte se borsten eller kol. Vågar inte skruva upp den för mycket då jag troligtvis skulle ha sönder den mer än vad den redan är. Men den är ganska ny och fräsch så slitage borde inte vara problemet.

Hur får du igång motorn då? Vevar du igång den för hand?
Citera
2018-12-27, 19:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Det är väl snarare som så att ett "dött bilbatteri" inte har 0 volt, utan några volt kvar som räcker till magnetiseringen.
Citera
2018-12-27, 19:22
Medlem
Citat:
Jovisst, jag har en liten 12 V lampa där. Och den har blinkat till lite grann när jag kört.

Om den inte lyser när spänningen är på innan du börjar snurra generatorn, så är det något fel som är trasigt.
Citera
2018-12-27, 19:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det står B, S, IG och L. Boshtyp generator. Något generiskt plagiat. Tror vi kommit till slutsatsen är att L på min generator är det som vanligtvis heter D+ på andra generatorer och att strömmen ut kommer från B.
B + är strömtåt till batteri utan några brytare och grejer. B-/D-/GRD är jord inga brytare där heller. Laddnings lampa tas från B+ på generatorn till D+/L får du ingen laddning då är generator eller relä trasigt. Kör man generatorn och bryter kretsen jord eller kretsen pluss går en växelström generator sönder. För kännedom om det står ett W på generatorn är det för varvräknare när generatorn sitter i ett diesel fordon sätter man in ström eller jord där brinner fältlindningen upp. Vad dina andra beteckningar betyder får jag inte fram någon stans, har kollat på mina gamla bilar eller generatorer kopplings schema
Citera
2018-12-27, 19:31
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Berätta hur du har kopplat. (jo, jag ser schemat, men det betyder inte att du och jag tolkar schemat på samma sätt. Så skriv ner exakt hur du kopplat)

Jag har kopplat ihop B och S till en kabel. Mellan IG och L sitter en liten 12V lampa. Glödis. Från IG går även en kabel till en vippströmbrytare (borde vara tryckströmbrytare?). Den går sedan samman med B/S. Från den punkten går 2 kablar. En till batteriets pluspol och en går till ena polen till "vehicle loads". Det är ett cigguttag där jag har även har ytterligare en 12V lampa med lite större effekt än "laddlampan". Jag har även en växelriktare som inte har någon belastning. Men den har en strömindikator och en underspänningindikator. Jag har inte den strömbrytare innan "vehicle loads" som indikeras i schemat. Viktig?
Sen har jag bara kopplat ihop minus från "vehicle loads" och batteri och kopplat den kabeln till generatorns chassi som jord.

I början, med den här kopplingen, så kunde jag höra ett svagt surr från generatorn som om det blivit liv i elektromagneterna. Minns inte när surret uppstod exakt, om det var när jag kopplat ihop allt före jag slagit på "tändningen" eller efter. Men när jag körde systemet, med "tändningen" konstant på, så drogs det ingen märkbar belastning från generatorn. Dock högg det sporadiskt till då och då när laddlampan tändes. Denna slocknade dock alltid efter någon sekund.
Det kom alltid ström till "vehicle loads" vilket indikerades av växelriktaren. Men underspänningsvarningen drog så gott som alltid igång ganska omgående. Och det blev ingen skillnad hur fort jag än körde systemet. Jag borde kunnat få 45 ampere vid den farten med den här generatorn men får uppenbarligen långt ifrån det.

Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Snurrar du den på rätt håll?

Jäpp. Generatorn har en klar och tydligt markering för hur den ska snurra så den snurrar definitivt åt rätt håll.
Citera
2018-12-27, 19:34
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Hur får du igång motorn då? Vevar du igång den för hand?

Jag har byggt ihop den med en motionscykel jag fick. Jag vill alltså inte ha den i en bil eller något. Jag vill bara kunna ladda mobilen genom att bränna mitt eget fläsk...
Citera
2018-12-27, 19:37
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov

Jag kopplade in min voltmeter på de punkter som jag tror är statorutgångarna på generatorn, dvs innan likriktarna i schemat, och till jord. Jag fick aldrig mer än 1 volt hur fort jag än körde oavsett om jag mätte likström eller växelström.
Citera
2018-12-27, 19:51
Medlem
Conams avatar
Lyser lampan när ignswitch är tillslagen?
Citera
2018-12-27, 19:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag har byggt ihop den med en motionscykel jag fick. Jag vill alltså inte ha den i en bil eller något. Jag vill bara kunna ladda mobilen genom att bränna mitt eget fläsk...

Då tror jag att svaret är så enkelt att du trampar för långsamt. Du behöver komma upp till cirka 1000 RPM för att generatorn ska börja ladda. Kan du trampa så fort?

Kom osökt att tänka på Soylent Green där Charlton Heston driver sin TV och belysning i sin lägenhet med "din metod"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in