2018-12-27, 19:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är väl snarare som så att ett "dött bilbatteri" inte har 0 volt, utan några volt kvar som räcker till magnetiseringen.

Faktiskt, ska du få höra, har jag en gång försökt ladda ur ett batteri på min opel rekord. Jag ville ladda ur batteriet för att prova polvända det.

Jag körde till verkstaden där jag skulle koppla i en lampa över natten så att batteriet skulle laddas ur helt, men för att ladda ur batteriet även under färden till verkstaden kopplade jag ur D+

Efter ett tag hoppade spänningsmätaren på instrumentpanelen till och så började generatorn ladda. Det måste ju ha berott på elektromagnetisk remanens.
Citera
2018-12-27, 20:27
Medlem
koppla lampan på batterispänning o d+ ,när generatorn börjar ladda så går d+ upp mot b+ i spänning - då slocknar lampan, d+ bör kopplas på lampan för att inducera en startstöm o ladda upp magdioderna
(så att laddningen startar ordentligt, det har hänt att lampan har gått sönder under körning o att man då har tappat laddningen) sedan är det absolut förbjudet att bryta laddkretsen när generatorn laddar då stor risk finns att man bränner diodern, har själv brännt en generator på en gammal saab då jag drog åt batteripolen når motorn gick o polenskon sprack ,
Citera
2018-12-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Faktiskt, ska du få höra, har jag en gång försökt ladda ur ett batteri på min opel rekord. Jag ville ladda ur batteriet för att prova polvända det.

Jag körde till verkstaden där jag skulle koppla i en lampa över natten så att batteriet skulle laddas ur helt, men för att ladda ur batteriet även under färden till verkstaden kopplade jag ur D+

Efter ett tag hoppade spänningsmätaren på instrumentpanelen till och så började generatorn ladda. Det måste ju ha berott på elektromagnetisk remanens.

om man varvar( högre) så kan man inducera fram ett fält som drar igång laddningen - inte alltid dock
Citera
2018-12-27, 22:29
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Då tror jag att svaret är så enkelt att du trampar för långsamt. Du behöver komma upp till cirka 1000 RPM för att generatorn ska börja ladda. Kan du trampa så fort?

Faktiskt så kan jag det. Jag har en god utväxling och kommer upp i de varvtal som generatorn kräver för att aktiveras. Men jag kan inte trampa så fort länge. Eftersom det inte finns något mothugg från generatorn så är det som att trampa med cykeln på ettan i nedförsbacke. Det är svårt liksom.

Citat:
Kom osökt att tänka på Soylent Green där Charlton Heston driver sin TV och belysning i sin lägenhet med "din metod"..

Citera
2018-12-27, 22:38
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Lyser lampan när ignswitch är tillslagen?

Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Jag tror du borde kolla detta. Jag tolkar schemat som att brytaren kopplar bort generatorn när startmotorn ska gå.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Om den inte lyser när spänningen är på innan du börjar snurra generatorn, så är det något fel som är trasigt.

När jag testar nu så tänds inte laddningslampan alls. Jag kopplar in batteriet först med tändningen av. Då börjar lilla lampan som är inkopplad i "vehicle load" att lysa. Det händer inget annat. Ingen laddlampa, inget surr från generatorn. Jag har min multimeter inkopplad i "vehicle load". Den mäter 7,65 volt över lampan. När jag börjar trampa med tändningen av så händer inget med spänningen förutom att den, som tidigare, börjar ticka neråt då lampan dränerar batteriet. Jag slog på tändningen och det blev absolut ingen skillnad. Inget hopp ner i spänningen, ingen laddindikation, ingen respons från generatorn. Jag stängde av tändningen, ingen skillnad. Voltmätaren drog bara ner till 7,61 volt under testet.
Citera
2018-12-27, 23:18
Medlem
Vad har du för batt?, 12v gen kräver 12v ...
Inte 7.nånting utan 12.
Skaffa bättre batt
Citera
2018-12-27, 23:30
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
[...]

I början, med den här kopplingen, så kunde jag höra ett svagt surr från generatorn som om det blivit liv i elektromagneterna. Minns inte när surret uppstod exakt, om det var när jag kopplat ihop allt före jag slagit på "tändningen" eller efter. Men när jag körde systemet, med "tändningen" konstant på, så drogs det ingen märkbar belastning från generatorn. Dock högg det sporadiskt till då och då när laddlampan tändes. Denna slocknade dock alltid efter någon sekund.
Det kom alltid ström till "vehicle loads" vilket indikerades av växelriktaren. Men underspänningsvarningen drog så gott som alltid igång ganska omgående. Och det blev ingen skillnad hur fort jag än körde systemet. Jag borde kunnat få 45 ampere vid den farten med den här generatorn men får uppenbarligen långt ifrån det.
Är det en jultradition att meka med trampgeneratorn? Drygt två år sedan tråden (FB) Elmotor som generator

Det låter lite konstigt det du skriver om laddningslampan här. Det är ju en varningslampa som tänds när generatorn inte laddar (lampan får då ström från batteriet) och den ska slockna när generatorn laddar. Av din beskrivning låter det som det var tvärtom.

Bekymra dig inte om det där med att du kört med "tändningen på hela tiden". Du har ju ingen startmotor. Att den där brytaren är till längre tid gör att generatorn laddar batteriet precis som det normalt gör i en bil. Suger batteriet i sig mycket (eller kanske inte är laddningsbart) så kan det kanske störa systemet men normalt är ju den kontakten sluten hela tiden när motorn är igång och generatorn sitter i en bil. Det är med andra ord inte strömställaren till startmotorn.
Citera
2018-12-27, 23:46
Medlem
Laddlampan ska lysa när tändningen är på och generatorn står stilla, för strömmen som passerar laddlampan går också genom rotorns magnetiseringslindning och kommer inte den strömmen fram dit så har vi ett problem. Utan magnetiseringsström går generatorn lätt och laddar inget.

Du kan mäta spänningen över laddlampan med din voltmeter med tändningen påslagen. Får du en spänning där så får du kolla upp om lampan verkligen lyser/funkar som den ska(glappfri?)…
Du kan också koppla bort laddlampan tillfälligt och sedan mäta spänningen mellan batteriets pluspol och D+(eller L på schemat).
https://sutars.com/support/laddning-generatorer/hur-fungerar-laddningslampan/
Citera
2018-12-28, 00:21
Medlem
Glöm att trampa igång en generator,max 300 W ur dig
Citera
2018-12-28, 00:41
Medlem
Conams avatar
Lyser laddlampan när du jordar sladden med bokstaven L mot generatorn, alltså jordar mellan generator och laddlampan?
Citera
2018-12-28, 10:55
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Glöm att trampa igång en generator,max 300 W ur dig
Tror du att Sadoman är en tant på 80 år eller? 300 W är inga problem att producera på cykel för vilken frisk vuxen som helst, i alla fall ett antal minuter och särskilt för män som jag misstänker att Sadoman är. Snackar vi timmar så krävs det dock att man är rätt vältränad för att orka upprätthålla den effekten även om det inte är i närheten av vad en tävlingscyklist klarar.
Citera
2018-12-28, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Tror du att Sadoman är en tant på 80 år eller? 300 W är inga problem att producera på cykel för vilken frisk vuxen som helst, i alla fall ett antal minuter och särskilt för män som jag misstänker att Sadoman är. Snackar vi timmar så krävs det dock att man är rätt vältränad för att orka upprätthålla den effekten även om det inte är i närheten av vad en tävlingscyklist klarar.

gissa starteffekten på en 55 eller 70 amp generator när den drar igång på ett tomt batteri, det är därför generatorer slits ut snabbare med ett dåligt/tomt batteri som dock fungerar skapligt - regulator tror att batteriet är tomt o drar på max - kol o släpring slits ut i förtid, har varit med om att starta många bilar o lastbilar med tomma batterier o när strömmen rusar så knorrar det till i generatorerna, kan tom gå så tungt att motorn på det som startas rån nästan stannar om det sker en rejäl strömrustning till ett tomt batteri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in