2018-12-27, 18:08
Medlem
Sadomans avatar
Jag har en bilgenerator jag vill använda för att generera ström i ett litet kraftsystem jag har (som inte involverar en bil). Kanske låter enkelt. "Snurra på skiten så kommer det ström". Men så är det inte. Det är i själva verket en alternator som inte har några permanentmagneter. Ingen ström till elektromagneterna och man har bara en klump med koppartråd som inte gör nånting. Så jag kan inte få ut någon ström från den.

Jag har ett kopplingsschema och jag har kopplat in ett bilbatteri och annat helt enligt schemat men det har inte heller gett något. Jag har fått ut ström men den har kommit från batteriet. Hur fort jag än snurrar på generatorn så kommer ingen ström. Det blir inget "mothugg" där generatorn faktiskt börjar generera ström. (Jag kommer med lätthet upp i generatorn aktiveringshastighet.)

Till råga på allt så har generatorn en massa inbyggd elektronik. Den har batteriladdare, spänningsregulator, likriktarbrygga mm i sig. Jag tror att problemet ligger här. Någon komponent fungerar inte och därför fungerar ingenting. Jag behöver veta hur man bypassar de inbyggda komponenterna och dra ström direkt från statorerna. Jag kan se var de är men jag vet inte var jag ska pumpa in ström och var jag ska ta ut ström. Jag skulle vilja driva generatorn med ett litet 12V batteripack och sedan ta ut den producerade strömmen där jag vill och använda den till vad jag vill. Men hur?

Kopplingsschemat
https://imgur.com/a/UqzucDM
Senast redigerad av Sadoman 2018-12-27 kl. 18:25.
Citera
2018-12-27, 18:11
Bannlyst
har du kopplat + på D+ på generatorn , jordat ordentligt till batteriets - pol och har kabel mellan utgång generator till batteri +
Citera
2018-12-27, 18:16
Medlem
En generator måste FÖRST få lite ström på d+ för att fungera.
I en bil så går det en spänning från batteriet via låset till generatorlampan och vidare till generatorn som lyser tills generatorn laddar.
M a o , man måste först giva , för att sedan kunna taga..
Citera
2018-12-27, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
En generator måste FÖRST få lite ström på d+ för att fungera.
I en bil så går det en spänning från batteriet via låset till generatorlampan och vidare till generatorn som lyser tills generatorn laddar.
M a o , man måste först giva , för att sedan kunna taga..

exakt , från D+ till + batteri behövs bara en tryckknapp för att dutta på ström när generator snurrar ,
då kommer den ladda om den är hel
Citera
2018-12-27, 18:27
Medlem
sommarlovs avatar
Håller med andra, koppla in lilla lampan som ska sitta i panelen, som indikerar om generatorn inte laddar...
Citera
2018-12-27, 18:29
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
har du kopplat + på D+ på generatorn , jordat ordentligt till batteriets - pol och har kabel mellan utgång generator till batteri +

Jag tror att D+ på min generator är polen som heter D. Har lagt en länk till kopplingsschemat i mitt första inlägg. Och jord till minus. Vilken exakt som är utgång generator är vet jag dock inte. Jag har tre utgångar...
Citera
2018-12-27, 18:32
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Håller med andra, koppla in lilla lampan som ska sitta i panelen, som indikerar om generatorn inte laddar...

Gjorde det. Såg att den blinkade till lite grann, helt slumpmässigt. Batteriet blev dock ändå urladdat till slut så laddningen fungerar inte som den ska. Jag kan ju ha kopplat fel, schemat är ett totalt virrvarr. Men hur ska man veta?
Citera
2018-12-27, 18:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Jag tror att D+ på min generator är polen som heter D. Har lagt en länk till kopplingsschemat i mitt första inlägg. Och jord till minus. Vilken exakt som är utgång generator är vet jag dock inte. Jag har tre utgångar...

Har du kört generatorn obelastad? Dvs. kopplat bort batteriet medan allt snurrat?
-I så fall har du bränt likriktarbryggan och elektroniken.
Citera
2018-12-27, 18:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:

Nä, D+ är den som på bilden heter L.

Alltså stiftet som matas via charge lamp.
Citera
2018-12-27, 18:39
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har du kört generatorn obelastad? Dvs. kopplat bort batteriet medan allt snurrat?
-I så fall har du bränt likriktarbryggan och elektroniken.

Hm. Tror inte det. Kan inte minnas att något trillat loss av misstag. Jag har inte gjort det med flit i alla fall. Om batteriet är kass, och blir allt mer urladdat medan allt snurrar, kan det ge samma effekt?
Citera
2018-12-27, 18:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hm. Tror inte det. Kan inte minnas att något trillat loss av misstag. Jag har inte gjort det med flit i alla fall. Om batteriet är kass, och blir allt mer urladdat medan allt snurrar, kan det ge samma effekt?

Nej, det ger inte samma effekt, för då är det belastning på generatorn. (Annars skulle alla som "rullar igång" sina bilar vid dött batteri bränna sina generatorer..)
Citera
2018-12-27, 18:42
Medlem
Citat:

Du får ut strömmen på B. Lyser laddlampan? Det ska den göra innan generatorn börjar ladda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in