Jag har en bilgenerator jag vill använda för att generera ström i ett litet kraftsystem jag har (som inte involverar en bil). Kanske låter enkelt. "Snurra på skiten så kommer det ström". Men så är det inte. Det är i själva verket en
alternator som inte har några permanentmagneter. Ingen ström till elektromagneterna och man har bara en klump med koppartråd som inte gör nånting. Så jag kan inte få ut någon ström från den.
Jag har ett kopplingsschema och jag har kopplat in ett bilbatteri och annat helt enligt schemat men det har inte heller gett något. Jag har fått ut ström men den har kommit från batteriet. Hur fort jag än snurrar på generatorn så kommer ingen ström. Det blir inget "mothugg" där generatorn faktiskt börjar generera ström. (Jag kommer med lätthet upp i generatorn aktiveringshastighet.)
Till råga på allt så har generatorn en massa inbyggd elektronik. Den har batteriladdare, spänningsregulator, likriktarbrygga mm i sig. Jag tror att problemet ligger här. Någon komponent fungerar inte och därför fungerar ingenting. Jag behöver veta hur man bypassar de inbyggda komponenterna och dra ström direkt från statorerna. Jag kan se var de är men jag vet inte var jag ska pumpa in ström och var jag ska ta ut ström. Jag skulle vilja driva generatorn med ett litet 12V batteripack och sedan ta ut den producerade strömmen där jag vill och använda den till vad jag vill. Men hur?
Kopplingsschemat
https://imgur.com/a/UqzucDM