• 1
  • 2
2018-12-24, 18:32
Medlem
Jag kommer våren år 2023 ha en kandidatexamen i datateknik och en masterexamen i datalogi vardera från Chalmers. Jag kommer att ha 550 000 ~ 700 000 SEK till mitt namn beroende på hur mina aktier presterar under de kommande fyra åren.

Hur såg det ut för er andra studenter? Jobbade ni mycket? Vart ni belånade? Hur mycket vart ni värda?
Citera
2018-12-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeisenHertz
Jag kommer våren år 2023 ha en kandidatexamen i datateknik och en masterexamen i datalogi vardera från Chalmers. Jag kommer att ha 550 000 ~ 700 000 SEK till mitt namn beroende på hur mina aktier presterar under de kommande fyra åren.

Hur såg det ut för er andra studenter? Jobbade ni mycket? Vart ni belånade? Hur mycket vart ni värda?

Grymt bra jobbat! Många har en fet skuld när dem tar examen.
Citera
2018-12-24, 20:17
Medlem
tnems avatar
Citat:

Vanligen ligger man minus.
Hur gammal är du, har man jobbat ett antal år innan man börjar utbildningen så kan man ha en slant kvar.
Citera
2018-12-24, 20:32
Medlem
0ldMans avatar
Hur kan du veta så precis hur dina aktier kommer vara värda?
Citera
2018-12-24, 20:40
Har bara ca 100.000 sparat i buffert, men har jobbat och studerat samtidigt sista året.
Förhoppningsvis får man ett bättre jobb efter studierna. Tänker satsa på Cisco, nätverk och webbutveckling. Mina studier är förhoppningsvis klar ca 2020 och då har jag 25 år kvar att jobba.
Kommer ärva mångmiljonbelopp efter föräldrarna så jag har inte tagit mitt sparande så där jätteseriöst.
Senast redigerad av BerraSWE 2018-12-24 kl. 20:42.
Citera
2018-12-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Hur kan du veta så precis hur dina aktier kommer vara värda?

Det gör jag inte, jag har räknat med en procentuell ökning på 2% per år vilket är väldigt realistiskt. Intervallet mellan 550 000 ~ 700 000 SEK beror helt och hållet på om jag har orken att öka min arbetstid på jobbet parallellt med mina studier.
Senast redigerad av HeisenHertz 2018-12-24 kl. 21:50.
Citera
2018-12-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vanligen ligger man minus.
Hur gammal är du, har man jobbat ett antal år innan man börjar utbildningen så kan man ha en slant kvar.

Jag fyllde precis 21, jag tog ett sabbatsår där jag jobbade sen har jag hoppat på och av utbildningar fram till i höstas.
Senast redigerad av HeisenHertz 2018-12-24 kl. 21:50.
Citera
2018-12-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Har bara ca 100.000 sparat i buffert, men har jobbat och studerat samtidigt sista året.
Förhoppningsvis får man ett bättre jobb efter studierna. Tänker satsa på Cisco, nätverk och webbutveckling. Mina studier är förhoppningsvis klar ca 2020 och då har jag 25 år kvar att jobba.
Kommer ärva mångmiljonbelopp efter föräldrarna så jag har inte tagit mitt sparande så där jätteseriöst.

Härligt! Vad går du för utbildning?
Citera
2018-12-24, 22:01
Medlem
Citat:

Riktigt imponerande! Jag kommer nog ligga runt 300 000kr. Dock så började jag direkt efter studenten, hade väl haft 100k mer om jag tog ett sabbatsår. Jag planerar även (just nu) att bara läsa en kandidat vilket jag gör vid Handels i GBG.

Tror de flest ligger runt -300 000kr
Citera
2018-12-24, 23:19
Medlem
Citat:
Det gör jag inte, jag har räknat med en procentuell ökning på 2% per år vilket är väldigt realistiskt. Intervallet mellan 550 000 ~ 700 000 SEK beror helt och hållet på om jag har orken att öka min arbetstid på jobbet parallellt med mina studier.
Du bör nog räkna med att du kanske inte orkar jobba alls. Det är möjligt att du orkar, men inte garanterat. Sen, orkar du jobba och plugget samtidigt så slösar du nog bort din talang på det. Är nog bättre att ta lån, satsa hårt på plugget och sen enkelt få ett toppjobb, ger mycket bättre pengar i längden.
Citera
2018-12-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herodion
Du bör nog räkna med att du kanske inte orkar jobba alls. Det är möjligt att du orkar, men inte garanterat. Sen, orkar du jobba och plugget samtidigt så slösar du nog bort din talang på det. Är nog bättre att ta lån, satsa hårt på plugget och sen enkelt få ett toppjobb, ger mycket bättre pengar i längden.

Utgår från att TS kommer maxa lånen, allt annat är dumt.

Sen tror jag att nästan alla arbetsgivare hade uppskattat 5 års arbetslivserfarenhet mer än bättre betyg.
Citera
2018-12-24, 23:32
Medlem
Citat:

Önskar dig lycka till men sätt lite mer realistiska mål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in