2018-12-25, 20:31
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Mediamarkt är ett specialfall. De är ohyggligt stora. De är långsiktiga. De har råd att gå med förlust i många år och har till och med kalkylerat med det. De sänker priserna för att konkurrera ut andra aktörer. När andra med tiden har lämnat marknaden kan de höja priserna igen.

De vet att deras tid är räknad. Men strategin är att slå ut konkurrensen. De kommer att leva kvar i många år.
Citera
2018-12-25, 20:57
Moderator
Tystnads avatar
Teamsportia tror jag kommer försvinna, den butik närmast mig omstrukturerade och flyttade till en flåddig lokal, med det försvann deras bästa sortiment och kunderna. Gör man likadant överallt ligger man illa till.

Många special affärer som ligger centralt ( och dyrt) med produkter som få köper och har därför låg omsättning kommer få kasta in handuken, tex Te-Kaffe butik (alltså man dricker inte där utan köper malet kaffe typ) klädaffärer men exklusivt sortiment som få har råd köpa, Harald nyborg ...

Biltema, Jula, Harald nyborg kör ju lite samma stuk och sortiment, dom är dock för många och eftersom Harald nyborg har sämst kvalite ryker dom.
Citera
2018-12-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Man behöver ju inte veta det eftersom det är fri retur.
Har beställt hem kläder för 8k och returnerat för 4k.
Enda skillnaden är att jag testar kläderna i mitt hem istället för i ett litet bås.

Visst det låter bekvämt, och det funkar säkert nu men lär inte fungera i framtiden. Köpa en t-shirt för 50 spänn med fri frakt o fri retur när man inte gillar passformen, ja, det säger sig själv att klädföretag inte kan erbjuda det på lång sikt. Zalando verkar vara extremt populärt samtidigt som deras aktiekurs har backat mer än 50% sedan i juli.
Citera
2018-12-25, 21:12
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
.....text........................
Bensinstationer blir vinnare, de har gått från bensin till videouthyrning till blommor till livsmedel, sänker de priser på livsmedel, breddar sortimentet med atg och tar in god husmanskost istället för en äcklig korv och syntetiskt mos som biff stroganoff, kalops etc!

Men då MÅSTE dom ändra sin inställning och tillåta tankning enbart efter förskott dragits i kassan antingen enbart tillåta kortbetalning ute vi pumpen.

Vet mackar som blivit blåsta på enorma summor av bensinsmitare, speciellt sådan som ligger strategisk till vid större riksvägar, dom kan aldrig hämta in dessa förlust, dom får ju stå för hela stölden själva
Citera
2018-12-25, 21:35
Medlem
bl1nks avatar
Media Markt & XXL.
Citera
2018-12-25, 21:40
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Media Markt & XXL.

Mediamarkt & XXL är här för att slå ut konkurrensen. De kommer tyvärr att överleva.
Citera
2018-12-25, 22:10
Avslutad
Webhallen är väl nästan borta redan men jag tror dom ligger dåligt till nu och enbart kommer finnas som internetbutik i framtiden.
Citera
2018-12-25, 22:15
Medlem
Det är inte bara internet-handeln som ställt till det, en stor faktor måste även vara den enorma expansionen av köpcentrum som skedde åren 2000-2010. Det första vi hör om nu är butikskedjor som stänger flera butiker, men snart kommer problem drabba de fastighetsägare som äger köpcentrumen. Flera köpcentrum skulle antagligen behöva rivas, men vilken ägare är villig att ta en sån smäll?
Citera
2018-12-25, 22:23
Medlem
Ok, lite OffTopic men angående nätbutiker:

Jag kan inte säga att jag älskar att strosa runt i butiker, speciellt inte i gallerior, men jag har ändå svårt att förstå andra vinster än ekonomiska med att beställa saker på nätet. Hade den här diskussionen på jobbet för ett tag sedan, då visade det sig att de flesta beställde allt, inklusive mat, på nätet. För att slippa gå i affärer. För att få tid till annat.

Men man måste ju ändå masa sig iväg och hämta paketet??! Jag tycker det är minst lika jobbigt att stå i evighetslånga köer i nån förbutik till ICA eller leta fram nåt sunkigt orientlivs för att hämta mina paket. Alternativt hålla sig hemma mellan 7-18 en vardag för att typ FedEx ska lämna ett par skor.

Det stressar mig personligen mycket mer än att gå ner till skoaffären, titta runt lite, prova ett par jag gillar och sedan är affären över.

Men det är klart - det ekonomiska kanske är en faktor jag har underskattat.
Citera
2018-12-25, 22:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Media Markt talades det väl redan om för 10 år sen att de skulle gå omkull. Fanns flera trådar om det här.

Elgiganten med. Var väl bara OnOff som försvann? Expert med kom jag på nu.
Siba försvann ju också, men vissa av butikerna blev Netonnet.

Många Dressmannbutiker ser ju skrämmande tomma ut på kunder när man går förbi... Hur länge håller det?

Åhléns är ju också en given nedläggningskandidat. Fattar inte vem som handlar där?
Citera
2018-12-25, 22:30
Medlem
Caspern50s avatar
Näthandeln kommer att friställa 100000 tals anställda och köpladorna kommer att stå öde inom en snar framtid.

När jag bodde i Singapore knöt matkedjorna upp kunderna så deras "Springpojkar" hade nyckel till kundens bostad som körde hem varorna som kunden dagen innan ringt in om. Bostäderna i Singapore har både en köksingång och en huvudentre'e. Dörrarna in till övriga rum i bostaden var låsta. Budet lade alla varor där dom skulle ligga eftersom både kyl, frys och skafferi fanns i köket.
Detta uppskattades av alla för man slapp att vara hemma för att passa varubud och alla var på jobbet.
Här i Sverige är vi vana vid att inte lita på folk med egen nyckel till bostaden, annars skulle näthandeln fördubblas, för mat köper alla.
Citera
2018-12-25, 22:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
En del undersökningar i USA - som ligger litet före oss vad gäller butiks- och galleriadöd - pekar möjligen på att de kedjor, som kombinerar bra e-handel med ett mindre antal välplacerade butiker, klarar sig bäst.

Känns logiskt. Många kunder kan kolla in/prova etc produkterna i butikerna och sedan välja att handla i butiken eller på nätet.

Lägger man ner alla butiker tappar man helt den fysiska kontakten med kunderna.
Fast det måte vara en otroligt svår balansgång? Men Ikea verkar ju vara inne på den linjen nu, med mindre butiker som visar upp varorna och som kan lämna ut det man beställt på nätet. Tex har de dragit ned på expansionen i Danmark och Norge (om det nu säger något).
http://www.butikstrender.se/e-handeln-stoppar-ikea-bygge/
https://www.breakit.se/artikel/14649/ikea-stoppar-byggprojekt-i-norge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in