2018-12-27, 15:44
  #289
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Åhléns är på väg att avvecklas i småstäder. Butiken satsar på ett fåtal butiker i större städer och online.

Så är det.
De plockade ner skylten i Hudiksvall för ett par år sedan, och den butiken var mer än väl inarbetad.
Citera
2018-12-27, 16:02
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Rolex kommer ha 1 webbutik. Där man vet att man får en äkta Rolex.

Får väl hoppas att inga babbar i postväsendet snor Rolex då.
Citera
2018-12-27, 16:03
  #291
Medlem
Sam.Boyds avatar
Sverige står inför den största omvandlingen innom handel någonsin. Detta har dock förespåtts länge.

De stora butikskedjorna har redan slagit ut småhandlarna. Nu slås deras butiker ut av näthandel. Många gånger så fortsätter kunderna handla hos sin kedja men på nätet.

50% av butiksjobben kommer vara borta vid nästa högkonjunktur. De som kommer vara kvar är främst innom livsmedel och där hyrs största delen av personalen in per dag eller timme via bemanningsföretag.

De nya lagren som byggs är helautomatiserade så de jobb som försvinner där byts mot några få nya med högre kompetenskrav.

Hårdast drabbas de företag som byggt upp sitt sortiment på att importera billigt från kina och sydostasien. Konsumenterna har redan hittat till Wish og Alibaba. Amazon kommer mer bli en premium kanal för märkesprodukterna.

En naturlig utveckling skulle vara om biltema och claes Olsson går ihop likaså att Rusta och Juhla slår ihop sina butikskedjor då de ofta har butiker på närliggande platser.

Men är man 18 år och tänkt sig en framtid som butikssäljare så bör man tänka om.
Citera
2018-12-27, 16:21
  #292
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antichthon
Får väl hoppas att inga babbar i postväsendet snor Rolex då.

Sånt skickas inte med post.
Det är bara i Sverige saker skickas med post och kommer bort...

UPS och Fedex klarar det runtom i världen. Då borde de klara det här.
Citera
2018-12-27, 17:45
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Sverige står inför den största omvandlingen innom handel någonsin. Detta har dock förespåtts länge.

De stora butikskedjorna har redan slagit ut småhandlarna. Nu slås deras butiker ut av näthandel. Många gånger så fortsätter kunderna handla hos sin kedja men på nätet.

Det är så det är och förmodligen kommer bli.
Svenska näthandlare kommer dock att få det svettigt i konkurrensen med utländska nätjättar. Svenska nätbutiker har inte ens fattat att man måste ha ett enkelt utcheckningssystem, man kan inte kräva att alla kunder ska skriva in namn, adress, postadress, telefonnummer, mobilnummer, kreditkortsnummer, epostadress.

Enklare att bara köpa på ebay där alla uppgifter redan är lagrade, bara att logga in och köpa med några klick. För inte tala om hur extremt mycket större urval av grejer det finns.
Citera
2018-12-27, 18:08
  #294
Medlem
Plantskolor och blomster affärer kommer alltid att finnas.
Citera
2018-12-27, 18:13
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippmin
Plantskolor och blomster affärer kommer alltid att finnas.

Är inte så säker på det, i varje fall inte blomsteraffärer. I en småort i närheten av mig har båda blomsteraffärerna lagt ner, eftersom det säljs blommor på både ICA, Coop och Netto. Butikerna som specialiserar sig har haft det skitsvårt sedan stormarknaderna gjorde intåg.
Citera
2018-12-27, 18:31
  #296
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trippmin
Plantskolor och blomster affärer kommer alltid att finnas.

En granne köpt 50 meter+ häckplsntor på nätet för några år sedan. Fick det hemkört. Polackerna grävde ner den. De växer nu och frodas.

Man åker till Zetas och tittar, frågar och fikar. Beställ på nätet och får det hekört.

Gäller allt.
Citera
2018-12-27, 19:30
  #297
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
hur tror du folk som storhandlar utan att använda mathem får hem sin mat? Elcyklar...?


här sa du något.....
Jag har el cykel och brukar cykla med den till den stora handelsplatsen utanför staden.
Dock storhandlar jag aldrig så det funkar med en kasse i korgen.

Men som du säger.....dom som cyklar dit kan lätt räknas på händernas fingrar, 95 % kör bil dit, även dom som enbart skall köpa dagstidningen....
En busslinje finns men få åker med den, enbart nyanlända och invandrare utan körkort eller bil.

Precis som tråden handlar om har denna handelsplats drabbats av butiksdöden, säkert 4-6 st olika affärer och detaljhandlare har kommit och gått.
Enbart tre verka över leva....Den stora Mataffären, Byggvaruhuset, skoaffären.
Det sistnämnda är inte så konstigt då det är enda skoaffären kvar...
Citera
2018-12-27, 20:16
  #298
Medlem
Hmm.

Jag tänker att följande kommer få stänga inom närmaste åren:

- Hemtex (vem handlar ens där?)
- Teknikmagasinet (Kul om man är typ 10 år)
- Apotek (näthandeln sopar banan)
- Bokaffärer som Akademibokhandeln

Jag har insett att jag är de kommersiella affärernas värsta kund,
jag köper ALLT på nätet.

Varför skulle jag inte? Förutom att jag får varorna till mycket bättre pris, så får jag dem blixtsnabbt. Det är 2018, möjligheterna är fantastiska.

Hemtex har jag aldrig handlat från, pga orimligt höga priser. Detta trots att jag älskar allt som har med inredning och sånt att göra. Handlar allt hos Jotex istället (vemfan säger nej till varor till 50% rabatt?).
Köper gardiner, sängkläder och allt sånt hos Jotex.

Teknikmagasinet - Handlar man där som vuxen? Sist jag köpte något där var skit-hörlurar som jag behövde få tag i direkt. Annars handlar jag aldrig där. Jag går till Clas Ohlson istället.

Apotek - Går bara till apoteket för att hämta ut medicin i nödfall, men i 98% av fallen så beställer jag hem ändå.
Hur underbart är det inte att känna sig lite krass och sjuk, göra en beställning, sova 10 timmar och sen få ett paket med medicin levererat till sig? På inte ens 24 h!
Gör alltid så när jag känner mig dålig. Köper receptbelagda mediciner hos Apotea, slänger i annat skit i korgen (nässpray,halstabletter, vicks osv), betalar och får det sedan levererat till dörren typ 12 timmar senare. Jag slipper hasa mig till apoteket som ändå har höga priser och dåligt utbud.

Bokaffärer - Aldrig handlat i en fysisk affär. Köper inga böcker. Har köpt enstaka som present men då beställer jag från Bokia eller vart den finns billigast.

Seriöst, Instabox är ju de ABSOLUT bästa som har hänt oss detta år, jag kan alltså hämta mina varor på mindre än 24 timmar.
Jag hade investerat MILJONER i deras företag om jag hade haft de pengarna.
Jobbar oftast obekväma tider, hinner aldrig hämta ut mina paket hos postombudet (de stänger 20:00 - jag slutar runt 21-22). Då lägger jag istället en beställning vid midnatt och hämtar ut paketet hos en Instabox nära mig lagom till när jag slutat jobbet.
Eftersom instabox är placerade så smart så går jag förbi minst 2-3 enheter varje dag, och jag jobbar centralt.. Där har dom placerat en instabox inne hos pressbyrån, vilket i praktiken innebär att jag kan hämta mina paket där mellan 05:00 och 01:00 !!! Jag går ändå förbi där när jag går till och från jobbet så varför inte hämta paket samtidigt? Helt fantastiskt!

Slipper trängas med jobbiga människor i butiker, stå i kö och hålla på. Jag klickar i allt jag vill ha, kan använda rabattkod på rabattkod samt erbjudanden, och hålla varan i min hand 12 timmar senare.

Maten beställer jag hem, och när Mathem kommer och levererar min mat så tar dem samtidigt med mina postnord-paket som ska returneras. Jag slipper alltså konka på paket och lämna hos ombud, det löser Mathem åt mig.

Otroligt lätt att vara shopaholic idag.
Citera
2018-12-27, 21:18
  #299
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Sverige står inför den största omvandlingen innom handel någonsin. Detta har dock förespåtts länge.

De stora butikskedjorna har redan slagit ut småhandlarna. Nu slås deras butiker ut av näthandel. Många gånger så fortsätter kunderna handla hos sin kedja men på nätet.

50% av butiksjobben kommer vara borta vid nästa högkonjunktur. De som kommer vara kvar är främst innom livsmedel och där hyrs största delen av personalen in per dag eller timme via bemanningsföretag.

De nya lagren som byggs är helautomatiserade så de jobb som försvinner där byts mot några få nya med högre kompetenskrav.

Hårdast drabbas de företag som byggt upp sitt sortiment på att importera billigt från kina och sydostasien. Konsumenterna har redan hittat till Wish og Alibaba. Amazon kommer mer bli en premium kanal för märkesprodukterna.

En naturlig utveckling skulle vara om biltema och claes Olsson går ihop likaså att Rusta och Juhla slår ihop sina butikskedjor då de ofta har butiker på närliggande platser.

Men är man 18 år och tänkt sig en framtid som butikssäljare så bör man tänka om.
Jag tror dock att rätt mycket kläder och mode kommer säljas via butik även framöver. Jag skulle till exempel aldrig kunna tänka mig att köpa en kostym på nätet. Jag upplever det också som väldigt jobbigt att beställa på nätet, prova, skicka tillbaka och få ännu ett paket med kläder (eller skor) som i värsta fall inte heller passar. Då är det bättre att det blir rätt direkt.

Men självklart i det lite billigare konfektionssegmentet kommer näthandeln ta en stor del.
Citera
2018-12-27, 21:56
  #300
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Hur mycket har mathandlarna på nätet tagit från matbutikerna?

Tycker jag ser Mathem överallt, inkl. på sjön.

Ägare: https://www.mathem.se/om-mathem/agare-styrelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in