2018-12-25, 16:10
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YuriOrlov
Jag tror inte man går på bio och handlar - och det har visat sig inte fungera så bra så man ville (läs Heron City).

Ska man handla innan och ta med kassar in i biografen eller handla efter man gått på bio? Då är väl butikerna stängda för det mesta när det gäller kvällsbio.

Mat och bio är dock en väl beprövad och fungerande kombo.

Jag säger inte att det är fel med upplevelser men det är inget som kommer få alla köpcentrum att snurra utan bara en ny catch phrase från centrumledningar i panik.

Olika målgrupper. Biopubliken går på Zara, Mango, Adidas...och käkar på McD och Max
Systembolags- och Hemköpskunden handlar där innan man åker hem efter att ha varit på Illum och Cervera och ätit sushi. Håller med om Heron, som är helt dysfunktionellt, där bara bio och food-court funkar. Butikerna matchar inte. Att tro att man efter bion skall gå på Mio och köpa soffa funkar ju inte.
Citera
2018-12-25, 16:19
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag blev chockad över hur många butiker som är på väg att läggas ner
Det känns som om de flesta lokala butiker går en svår framtid till mötes. Vare sig kläder eller hemelektronik verkar ju att fungera längre utan allt köps via webbutiker. Det blir nog bara lokala matbutiker kvar till slut tror jag och möjligen något apotek med begränsade öppettider eftersom allt annat kan köpas i webbutikerna.

Hur går det för Jula, Jysk och Mekonomen? De har ju både webbutik och lokala butiker. Tror ni att de också helt kommer att satsa på webbutikerna och lägga ner de lokala butikerna i landet?
Här gick till och med Ö&B i konkurs i somras vilket var lite otippat eftersom de ju har så mycket reklam på teve
Citera
2018-12-25, 16:52
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Restauranger och matbutikerna kommer vara orörda, allt annat är dödsdömda.

matbutiker kommer drabbas så småningom , utländska orientallhallen tar över mer och mer med billigare mat varor .

resturanger kommer även få det tufft typ olearys som säljer hamburgare för 150-200kr .

och en kebab vagn står utanför och säljer hamburage för 55kr .
Citera
2018-12-25, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
matbutiker kommer drabbas så småningom , utländska orientallhallen tar över mer och mer med billigare mat varor .

resturanger kommer även få det tufft typ olearys som säljer hamburgare för 150-200kr .

och en kebab vagn står utanför och säljer hamburage för 55kr .

Kebabvagnar har sålt burgare för 55 spänn i 30 år. Konkurrensen kommer snarare från alla burgarhak i det övre prissegmentet som ploppat upp de senaste tio åren.
Citera
2018-12-25, 17:41
Medlem
cybergrodans avatar
Mediamarkt borde nog gå omkull snart. Förstår verkligen inte hur de går ihop, ofta gigantiska lokaler med fler anställda än kunder och deras ''reor'' visar sig år efter år enbart vara ren bluff.
Citera
2018-12-25, 17:58
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale
Kebabvagnar har sålt burgare för 55 spänn i 30 år. Konkurrensen kommer snarare från alla burgarhak i det övre prissegmentet som ploppat upp de senaste tio åren.

Nej det fanns inga kebabvagnar för 30 år sedan. 3 år sedan stämmer men när jag gick i skolan så fanns inga kebab vagnar.
Citera
2018-12-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abagnale

Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Nej det fanns inga kebabvagnar för 30 år sedan. 3 år sedan stämmer men när jag gick i skolan så fanns inga kebab vagnar.

Alla krbabvagnar kom alltså till efter 25 december 2015. Toppen, då vet vi!

Ett jäkla otyg att dessa kebabvagnar ska konkurrera ut alla fina restauranger! Bara en tidsfråga innan Operakällaren får bomma igen nu när man kan köpa burgare för 55:-.
Citera
2018-12-25, 18:04
Medlem
kennethakares avatar
Jag tippar på XXL Sport och Vildmark samt MQ.
Citera
2018-12-25, 19:50
Medlem
Vilken som kommer härnäst vet jag inte. Men Clas Ohlson, Biltema och IKEA tror jag försvinner inom tio år.
Citera
2018-12-25, 20:04
Medlem
TorkelSnorkels avatar
En del undersökningar i USA - som ligger litet före oss vad gäller butiks- och galleriadöd - pekar möjligen på att de kedjor, som kombinerar bra e-handel med ett mindre antal välplacerade butiker, klarar sig bäst.

Känns logiskt. Många kunder kan kolla in/prova etc produkterna i butikerna och sedan välja att handla i butiken eller på nätet.

Lägger man ner alla butiker tappar man helt den fysiska kontakten med kunderna.
Citera
2018-12-25, 20:17
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Vilken som kommer härnäst vet jag inte. Men Clas Ohlson, Biltema och IKEA tror jag försvinner inom tio år.

Just IKEA och Biltema tror jag kommer att klara sig ganska bra. För många kvinnor mellan 25-55 är det ett helgnöje att strosa runt på IKEA. Biltema, samma lika för fritids- och teknikintresserade män. Dom ligger förmodligen utanför farozonen.
Citera
2018-12-25, 20:29
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Typ alla normala människor?o

Jag kan förstå om man köper kläder på nätet i de fall man vet exakt vilket plagg och vilken storlek man ska ha, för att man helt enkelt har provat den i en butik innan. Men annars? Hur ska man veta passform, känslan av materialet, skosulan etc genom att kolla på på en bild på nätet? Inte en chans att klädbutiker försvinner helt, däremot kanske de blir färre. Brittiska och tyska e-handlare går ju åt helvete för tillfället. Tror klädbutikerna befinner sig i en utslagsperiod där de starka vinner i slutändan. Inte en chans att de kommer erbjuda fri frakt o fria returer så länge till.

Det finns redan nu appar som mäter din storlek. Så länge som konkurrenterna erbjuder fri frakt så kommer det att finnas.
Senast redigerad av Flashsmash 2018-12-25 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in