Citat:
Ursprungligen postat av
Laguners
Tar det kortfattat.
Me too!
För drygt fem år sedan flyttade jag, bytte land, och allt det där. Då hade jag arbetat med vuxna autister i ett par år, och sett flera exempel på att mjöl, gryn och socker verkligen
kan spela en stor roll. För vissa personer.
Så jag bestämde att jag (i princip) skulle sluta äta ute, utan bara laga egen mat. (Matlåda passar bra med mitt arbete.) Och jag bestämde att jag skulle sluta köpa hem socker, mjöl, pasta och gryn...
Fem år senare är jag nöjd med beslutet. Det är alltid svårt att vara säker på vad som hade hänt om man fattat ett annat beslut. Men i vart fall kan jag säga att jag inte mår sämre, troligen tvärtom!
I varje fall blir jag dålig i magen numera, om jag äter pasta eller bröd. (Lite brukar gå bra - en dag.)
Och numera äter jag på restaurang ibland, igen.
Men sockersuget, det gick över efter några månader.
Citat:
Ursprungligen postat av
Laguners
Tänker inte radda upp alla negativ effekter jag känner av utan går direkt in på min teori hur jag skall försöka övervinna suget.
Målet är ett år utan socker men vägen dit känns oöverstiglig så jag känner direkt att det är vettigare att bryta ner tiden i mindre delmål och kanske ta det i etapper med paus emellan för en lite utvärdering.
Kanske det, ja!
En annan möjlighet är att du underskattar hur mycket socker som det finns i olika drycker, och därför aldrig riktigt når ner till så litet sockerintag att din kropp vänjer sig vid en sockerfri tillvaro?
Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Jag var överviktig när jag slutade med socker och är det fortfarande,,fanimig inte rättvist
Viktnedgång från ~130 till ~120 kg. På fem år. Inget att skryta med.
(SSRI-effekt, som sitter i fortfarande ett årtionde efter att jag slutat.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Laguners
Nu kör jag! Inget socker fram till Torsdag 27/12
Detta skall bli intressant.
Lycka till!