• 1
  • 2
2018-12-20, 08:07
Medlem
Lagunerss avatar
Tar det kortfattat.

Socker är inte bra för mig och jag har problem med att jag äter socker mot min vilja eller hur man skall uttrycka sig. Alltså jag vill helst inte äta socker men så kommer jag på mig i slutet av dagen att jag fått i mig på tok för mycket.

Tänker inte radda upp alla negativ effekter jag känner av utan går direkt in på min teori hur jag skall försöka övervinna suget.

Målet är ett år utan socker men vägen dit känns oöverstiglig så jag känner direkt att det är vettigare att bryta ner tiden i mindre delmål och kanske ta det i etapper med paus emellan för en lite utvärdering.

ett delmål kunde vara en månad och ett första delmål får bli en vecka.

Okej! Då säger jag att jag från och med nu skall vara utan raffinerat socker så gott det går i en hel vecka. Jag tänker Skriva av mig lite och berätta hur det går, och hur jag regerar på det osv.

Nu kör jag! Inget socker fram till Torsdag 27/12

Detta skall bli intressant.
Citera
2018-12-20, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laguners
Tar det kortfattat.

Socker är inte bra för mig och jag har problem med att jag äter socker mot min vilja eller hur man skall uttrycka sig. Alltså jag vill helst inte äta socker men så kommer jag på mig i slutet av dagen att jag fått i mig på tok för mycket.

Tänker inte radda upp alla negativ effekter jag känner av utan går direkt in på min teori hur jag skall försöka övervinna suget.

Målet är ett år utan socker men vägen dit känns oöverstiglig så jag känner direkt att det är vettigare att bryta ner tiden i mindre delmål och kanske ta det i etapper med paus emellan för en lite utvärdering.

ett delmål kunde vara en månad och ett första delmål får bli en vecka.

Okej! Då säger jag att jag från och med nu skall vara utan raffinerat socker så gott det går i en hel vecka. Jag tänker Skriva av mig lite och berätta hur det går, och hur jag regerar på det osv.

Detta skall bli intressant.

Ska du laga all mat från grunden eller hur är strategin för att utesluta tillsatt socker i kosten?

Om vi börjar från början.

Varför tycker du att du äter för mycket tillsatt socker och vad är orsaken till att du ätit den mängden tillsatt socker?
Senast redigerad av MRZnr1 2018-12-20 kl. 08:18.
Citera
2018-12-20, 09:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Tänker du att du inte ska äta något som innehåller socker?

Antar att det mesta innehåller socker, som gröna ärtor med mera.
Citera
2018-12-20, 09:27
Medlem
Jag har i princip levt över ett år utan socker.

Då körde jag strikt LCHF och 2 måltider om dagen. , lunch och middag.

Detta ger jämn energi och egentligen inga svårigheter energimässigt eftersom du drivs av fett.

För optimal ketos ocg komfort blr du ligga på 0-50gr kolhydrater om dagen. Du kommer då förmodligen slippa blodsockerfall.

Den svåraste biten är den sociala, dvs. det bjuds på mat folk har lagat osv.
Senast redigerad av Decimal1 2018-12-20 kl. 09:30.
Citera
2018-12-20, 09:39
Medlem
Lagunerss avatar
Jag slutar ofta dagen med att ha fått i mig onödigt mycket socker trotts att jag är fullt medveten om sockrets negativa inverkning på hälsan. intaget ser olika ut olika dagar, ibland är det godis/snacks, igår vart det 3 glas oboy och utöver det använde jag socker i matlagningen i onödan i 2 rätter.

Jag lagar all mat från scratch i princip och försöker äta ute sällan men det går i vågor. Ett viktigt steg i processen att bli sockerfri är att sluta helt med godis/snacks etc, Att inte använda socker till matlagning, ingen honung i gröt, ingen sylt till pannkakor osv.

Jag känner att minsta mängd socker triggar igång ngn slags process som startar ett oerhört kraftfullt sug som sedan blir svårt att motstå. Gissar att det skapar omedelbar obalans i tarmfloran som sedan direkt ger signal till hjärnan, lägger man därtill att blodsockret stegrar med följande insulinpåslag kan man lätt tänka sig att effekten blir kraftfull.

Vidare så känner jag av en sak som jag är nästintill säker hänger ihop med sockersuget och det är att så fort jag ätit mycket socker så får jag en intensiv brännande klåda i hårbotten som jag misstänker är kopplat till jästsvamp som får näring från sockret och omedelbart går bonanza! Om jag undviker socker så försvinner klådan?

Har läst att jästsvamp kan orsaka sockersug, låter logiskt i mina öron.

Jag testade att äta enbart långsamma kolhydrater en period, typ havregryn, sötpotatis, råris och baljväxter och upplevde ovanligt skarp focus och ökad energi i vardagen.

Till sist av det jag räknar upp här så upplever jag att inflammationer ökar när jag äter mycket socker.

Lägger av med skiten nu! inget socker på en hel vecka är målet.
Citera
2018-12-20, 09:44
Medlem
Lagunerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tänker du att du inte ska äta något som innehåller socker?

Antar att det mesta innehåller socker, som gröna ärtor med mera.

I första hand raffinerat socker, tror jag kommer långt på det, Mjölk kommer också skippas helt, russin lika så, ingen honung, inga produkter som innehåller socker, Ketchup, Sylt, Oystersauce, medmera.
Senast redigerad av Laguners 2018-12-20 kl. 10:01.
Citera
2018-12-20, 09:49
Medlem
constants avatar
Citat:
I första hand raffinerat socker, tror jag kommer långt på det...
En god tanke.
Citat:
Mjölk kommer skippas helt...
Så det innehåller raffinerat socker?!
Citat:
...russin lika så, ingen honung, inga produkter som innehåller socker, Ketchup, Sylt, Oystersauce, medmera.
Mm, och kålrötter. Vad har du tänkt att äta egentligen?
Citera
2018-12-20, 10:04
Medlem
Lagunerss avatar
Citat:
En god tanke.
Så det innehåller raffinerat socker?!
Mm, och kålrötter. Vad har du tänkt att äta egentligen?

Mjölk innehåller laktos som är ren giftet.

Jag kommer äta ägg, fisk, kyckling, baljväxter, nötter, avocado, grönsaker, ris, potatis, och dricka vatten.
Citera
2018-12-20, 10:07
Medlem
constants avatar
Citat:

Jag kommer äta ägg, fisk, kyckling, baljväxter, nötter, avocado, grönsaker, ris, potatis, och dricka vatten.
Och det innehåller inget socker?
Citera
2018-12-20, 10:16
Medlem
Lagunerss avatar
Citat:
Och det innehåller inget socker?

Sluta besudla min tråd med massa nonsense, baka din trolldeg någon annan stans är du snäll. Du ska få ett kort svar på frågan trotts allt! Det jag räknade upp kommer och om jag håller mig till det kommer jag få i mig 90% mindre socker än i vanliga fall och det är tillräckligt för att kunna göra en utvärdering av "experimentet"

Vänligen.
Citera
2018-12-20, 10:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Det jag räknade upp kommer och om jag håller mig till det kommer jag få i mig 90% mindre socker än i vanliga fall och det är tillräckligt för att kunna göra en utvärdering av "experimentet"
Det är möjligt, men det du tar upp innehåller socker, hur mycket du än vill att det inte ska göra det.

Alltså: Vad ska du äta om du helt ska undvika socker?

Och:
Citat:
Hade du någon uppgift om LD50 för mjölk eller laktos?
Senast redigerad av constant 2018-12-20 kl. 10:24.
Citera
2018-12-20, 10:30
Medlem
Citat:
Sluta besudla min tråd med massa nonsense, baka din trolldeg någon annan stans är du snäll. Du ska få ett kort svar på frågan trotts allt! Det jag räknade upp kommer och om jag håller mig till det kommer jag få i mig 90% mindre socker än i vanliga fall och det är tillräckligt för att kunna göra en utvärdering av "experimentet"

Vänligen.
Lycka till. Du kommer att må mycket bättre efter ett tag. Lyssna inte till besserwissrarna som är passivt aggressiva och vill dra in dig i sina diskussioner för att triumfa med att kolhydrater är socker. Du vet redan det helt uppenbart. Jag förstår fullständigt vad du menar.
Efter en tid kommer dina smaklökar att vakna så du känner smaken på maten utan allt socker. Och när du smakar något sött kommer det kännas mer än dubbelt så sött. Det bästa är att sötsuget sakta men säkert avtar, men var beredd på dippar då sötsuget slår till. Anv honung i sådana fall, det har ju nyttiga ämnen åtminstone.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in