2018-12-20, 22:11
Medlem
Lagunerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Lycka till med ditt projekt, TS. Det låter klokt att utesluta raffinerat (vitt) socker. Som du själv skrev, det är en bra start!

Krom-tabletter brukar minska sötsug radikalt, så fixa det. Finns på hälsokost-butiker.
Kanske kan vara bra framöver, dock vill jag iakta och "lära känna" suget till en början.
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Bara och läsa på om LCHF. Äter det inte själv just nu, men det är i princip det närmaste man kan komma en kost som är naturlig för oss.
Har funderingar på att testa LCHF framöver i korta perioder, en vecka i taget, så att jag går in i ketos ett längre tag.

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Sluta dilla om någon jävla jästsvamp, hade du haft en jästsvamp i kroppen som reagerade på att det fanns massa socker i ditt blod hade du förmodligen varit stendöd. Kan det inte bara varit så att det va jävligt gott med socker och du fick lite rysningar? eller kanske en ångestattack? du låter ostabil.
.
Jag tror definitivt att den intensiva klådan är pga överväxt jästsvamp, Idag tex har det inte kliat ett dugg jämför mot igår när jag åt massa socker. Har märkt av det många många gånger och det hänger alltid ihop med högt sockerintag.
Citera
2018-12-20, 22:16
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Gränsen är hårfin.
Och det viktiga att förstå, speciellt i dagens samhälle, är att normer hör till tiden.
En sund nivå av lagom av vad människan önskar är alltid det bästa, må det vara socker eller alkohol. Kroppen vet bättre än förnuftet.
Att följa samhällets i stundens rätt eller fel skapar oftast mer ohälsa än hälsa.
Och tvingad avhållsamhet är nog lika skadligt som heroinmissbruk.

Finns ingen poäng med lagom av sådant som enbart är negativt. Finns det en lagom mängd cigaretter? Det bästa är såklart 0. Shit will always be shit nigger!
Senast redigerad av SvetsarnFromHell 2018-12-20 kl. 22:18.
Citera
2018-12-20, 22:17
Medlem
Glorkass avatar
Intressant tråd! Har precis gått i de här tankarna själv, och den här tråden har givit mig push att göra det.

Så jag tar rygg på experimentet!

Hade egentligen tänkt börja 1 januari men det funkar ju så med såna här grejer att det är lika bra att dra igång på en gång.

Så här blir mitt upplägg:

Undvika allt onödigt ”njutningssocker”.
-Inget fikabröd (som jag ju ändå inte gillar men äter ändå varje gång det bjuds)
-inget godis och ingen läsk
-inte socker i kaffet eller honung i yoghurt och te
-ingen glass... fyfan, den här blir tung.

Utöver detta:
-minska intaget av pasta (men inte sluta helt, det är ju ändå mat)
-minska intag av mejeriprodukter. Äter stora mängder smör, mjölk och ost.
-mindre sötat bröd om möjligt.

- öl och vin påverkas ej. (Festar väldigt sällan)

Tänker inte bli en sån där kuf som lusläser innehållsförteckningar som nån gammal bräcklig allergiker/vegan.

Nu kör jag.
Citera
2018-12-20, 22:19
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laguners
Kanske kan vara bra framöver, dock vill jag iakta och "lära känna" suget till en början.
Har funderingar på att testa LCHF framöver i korta perioder, en vecka i taget, så att jag går in i ketos ett längre tag.

.
Jag tror definitivt att den intensiva klådan är pga överväxt jästsvamp, Idag tex har det inte kliat ett dugg jämför mot igår när jag åt massa socker. Har märkt av det många många gånger och det hänger alltid ihop med högt sockerintag.

Jag kan tänka mig många andra förklaringar som är mer troliga än att en jästsvamp äter av ditt blodsocker; torr skalp för det är kallt ute, du tvättar aldrig din kudde så det är fullt med kvalster i ditt hår, du byter aldrig några sängkläder, du duschar inte sårskilt ofta, du använder aldrig schampo eller så använder du för mycket schampo, du kör med en tvål i håret som är skitstark och torkar ut skalpen, du har på dig samma mössa i 5 år vilken är full med kvalster, du duschar med munstycket på skalpen med jättevarmt vatten så den blir flammig, du börjar bli skallig, någon har hällt klipulver i skalpen, någon har smörjt din skalp med någon olja för att du klagar så jävligt och nu kliar det.
Citera
2018-12-20, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Intressant tråd! Har precis gått i de här tankarna själv, och den här tråden har givit mig push att göra det.

Så jag tar rygg på experimentet!

Hade egentligen tänkt börja 1 januari men det funkar ju så med såna här grejer att det är lika bra att dra igång på en gång.

Så här blir mitt upplägg:

Undvika allt onödigt ”njutningssocker”.
-Inget fikabröd (som jag ju ändå inte gillar men äter ändå varje gång det bjuds)
-inget godis och ingen läsk
-inte socker i kaffet eller honung i yoghurt och te
-ingen glass... fyfan, den här blir tung.

Utöver detta:
-minska intaget av pasta (men inte sluta helt, det är ju ändå mat)
-minska intag av mejeriprodukter. Äter stora mängder smör, mjölk och ost.
-mindre sötat bröd om möjligt.

- öl och vin påverkas ej. (Festar väldigt sällan)

Tänker inte bli en sån där kuf som lusläser innehållsförteckningar som nån gammal bräcklig allergiker/vegan.

Nu kör jag.
Glass var jobbigt för mig med att ge upp. Jag kan tipsa om kylskåpskall vattenmelon, ca. 30kcal/100 gram. Man kan frysa den också och köra med en stavmixer så blir det sorbet.
Citera
2018-12-20, 22:32
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:

Candidasvampen älskar socker. https://www.doktorn.com/artikel/candidasvamp
Citera
2018-12-20, 23:49
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runju
Hjärnan behöver socker för att fungera.

Vilket man nästan kan se här utifrån vissa inlägg... 🤔

Du får läsa på lite om ketoner.
Citera
2018-12-20, 23:56
Medlem
Lagunerss avatar
Om socker och inflammation.
https://kurera.se/mias-mat-och-bakbl...ner-i-kroppen/

En del negativa effekter av högt sockerintag.
http://mariafredholm.dinstudio.se/text1_19.html
Citera
2018-12-21, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Men var du överviktig innan du började med att utesluta socker? Annars är det ju konstigt att du inte minskat i vikt.

Jag var överviktig när jag slutade med socker och är det fortfarande,,fanimig inte rättvist
Citera
2018-12-21, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Du berättade inte att du cyklar sju eller sjutton kilometer varje gång du skall köpa mat. (tur-retur) Jag gör det, gick ned sjutton kg på ett år i kombination med ändrad kost. Bara kött, grönsaker, mjölk och havregrynsgröt

Går med hundar flera gånger per dag, promenerar.
PÅ jobbet går jag upp och ned för trappor om och om igen.

Springer ej, kan inte.
Citera
2018-12-21, 00:04
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag var överviktig när jag slutade med socker och är det fortfarande,,fanimig inte rättvist

Det var märkligt att du inte droppat nåt alls i vikt. Jag slutade äta godis i slutet av September och har gått ner 5-6 kilo. Har inte ändrat kosten alls. Ska ner 5 kilo till sen är jag nöjd. Kan också skriva ut att jag var en sån som åt massor av godis och drack litervis dricka varje dag. Märkligt med tanke på alla förändringar du har gjort.
Citera
2018-12-21, 00:22
Medlem
Citat:
Tar det kortfattat.

Socker är inte bra för mig och jag har problem med att jag äter socker mot min vilja eller hur man skall uttrycka sig. Alltså jag vill helst inte äta socker men så kommer jag på mig i slutet av dagen att jag fått i mig på tok för mycket.

Tänker inte radda upp alla negativ effekter jag känner av utan går direkt in på min teori hur jag skall försöka övervinna suget.

Målet är ett år utan socker men vägen dit känns oöverstiglig så jag känner direkt att det är vettigare att bryta ner tiden i mindre delmål och kanske ta det i etapper med paus emellan för en lite utvärdering.

ett delmål kunde vara en månad och ett första delmål får bli en vecka.

Okej! Då säger jag att jag från och med nu skall vara utan raffinerat socker så gott det går i en hel vecka. Jag tänker Skriva av mig lite och berätta hur det går, och hur jag regerar på det osv.

Nu kör jag! Inget socker fram till Torsdag 27/12

Detta skall bli intressant.

Den största fördelen är tänderna, spec om man väljer zero när vi talar om dricka.
De med övervikt kan även ha fördelar.

Syndar du med chokladkakor och fikabröd, borsta tänderna efter!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in