• 1
  • 2
2018-12-19, 00:36
Medlem
Hej,

Har en fundering innan jag ingår ett privatlån.

Finns det möjlighet för banken att bryta ett påskrivet avtal under låneperioden?

Dvs. om banken och jag skrivit under låneavtal och pengar betalats ut; kan banken kräva tillbaka skulden när som helst?
Citera
2018-12-19, 00:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Hej,

Har en fundering innan jag ingår ett privatlån.

Finns det möjlighet för banken att bryta ett påskrivet avtal under låneperioden?

Dvs. om banken och jag skrivit under låneavtal och pengar betalats ut; kan banken kräva tillbaka skulden när som helst?

Ja om du missköter betalningarna.
Citera
2018-12-19, 00:54
Medlem
Tack för svar!

Okej, då är det lugnt! Tänkte att om ens kreditbetyg går ner, så kanske de kan dra tillbaka avtalet. Men det känns orimligt samtidigt.

Man måste ju får söka lån under tiden för att se huruvida man kan få lägre ränta någon annanstans. Det i sig gör det svårare att få lån, eftersom antalet ansökningar spelar in, men det borde väl inte påverka ett befintligt lån.
Citera
2018-12-19, 01:04
Medlem
zarembas avatar
Svarar kanske ot, men det fins en gamalt cyniskt svar..
En bank är som en som lånar ut sitt paraply och begär den tillbaka när det regnar.

Taget ifrån en bok som heter Cynikers Handbok. Tror jag..
Citera
2018-12-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaremba
Svarar kanske ot, men det fins en gamalt cyniskt svar..
En bank är som en som lånar ut sitt paraply och begär den tillbaka när det regnar.

Taget ifrån en bok som heter Cynikers Handbok. Tror jag..

Förstår vad du menar. Men är det verkligen rimligt i praktiken? Så länge banken inte börjar närma sig konkurs.
Senast redigerad av Allantom 2018-12-19 kl. 01:14.
Citera
2018-12-19, 01:15
Medlem
zarembas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Förstår vad du menar. Men är det verkligen rimligt i praktiken? Så länge banken börjar närma sig konkurs.

Du skojar. Om någon närmar sig konkurs är det de stackare som har förköpt sig - när räntan stiger.
Som extra reserv har ju bankerna regeringen som raskt ställer upp. För hur skulle det se ut annars i bankvärldens hela globala värld?

Men, nu är jaginte så duktig på det hela. Jag är en enkel människa som inte har lån eller skulder. Det är nog det enda jag är rik på.
Hoppas att ngn som har kunskap kan svara.
Citera
2018-12-19, 01:17
Medlem
Svar nej.
kunde förrut i viss mån.
håll dig till avbetalningsplan och slösa på
Citera
2018-12-19, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaremba
Du skojar. Om någon närmar sig konkurs är det de stackare som har förköpt sig - när räntan stiger.
Som extra reserv har ju bankerna regeringen som raskt ställer upp. För hur skulle det se ut annars i bankvärldens hela globala värld?

Men, nu är jaginte så duktig på det hela. Jag är en enkel människa som inte har lån eller skulder. Det är nog det enda jag är rik på.
Hoppas att ngn som har kunskap kan svara.

Då förstår jag inte vad du menade med ditt första svar. Du insinuerade kring att banken skulle kunna begära tillbaka det utbetalda lånet plötsligt, trots att utbetalning skett och kontrakt är undertecknat. Eller missförstod jag ditt första inlägg?
Citera
2018-12-19, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycoghost
Svar nej.
kunde förrut i viss mån.
håll dig till avbetalningsplan och slösa på

Förstår! Blev lite oroad bara då jag kollat med många olika banker för att se huruvida räntan kan bli lägre. Har en ränta på 4.5% idag, så jag är nöjd. Men jag insåg i efterhand att det kanske ser konstigt ut hos banken som jag har lån hos för närvarande att jag kollat upp räntor hos andra banker och således sänkt mitt kreditbetyg.
Citera
2018-12-19, 01:25
Medlem
Inte det minsta, tänk om du uppfyller kraven för ytterligare ett lån?
Man får ha i åtanken att deras affärside är just att låna ut pengar...

Ha i åtanke att Ingves är skuldfri, inte alltid rätt men jävligt skönt kan tänkas.
Citera
2018-12-19, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycoghost
Inte det minsta, tänk om du uppfyller kraven för ytterligare ett lån?
Man får ha i åtanken att deras affärside är just att låna ut pengar...

Ha i åtanke att Ingves är skuldfri, inte alltid rätt men jävligt skönt kan tänkas.

Okej, då förstår jag och kan nog lugna ner mig. Har bara ett lån, och inte så högt. Men jag skulle inte kunna betala av det på studs om banken plötsligt fick för sig att bryta avtalet. Så blev lite nojig när jag insåg att många ansökningar kanske ser oroande ut för dem.
Citera
2018-12-19, 01:31
Medlem
zarembas avatar
Det första var ett svar som är cyniskt. Cyniska kommentarer anses ofta som elaka. Oftast har de en sanning i sig. Men det är ingen svar på din fråga.

Det andra är att banker har gjort konkurser. Se USA med alla människor som blev utan bostad. Tsunamivågen drabbade även oss.
I Sverige har en del banker garantier om de går i KK. Större banker som tar rejält betalt för att Staten ska betala vid KK.

Förhoppningsvis klarar våra banker människor som inte klarar av att betala sina lån. Men de brukar ju klara sig genom att kontakta fogden som i sin tur klara skitjobbet: vräka dig, ta ut del av din lön så att du får existensminimum, se till att du kommer på listor så att du absolut inte får lån eller kredit mer.

Så ja, banken klarar sig.
Hoppas att det ger dig svar som du behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in