• 1
  • 2
2018-12-19, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaremba
Det första var ett svar som är cyniskt. Cyniska kommentarer anses ofta som elaka. Oftast har de en sanning i sig. Men det är ingen svar på din fråga.

Det andra är att banker har gjort konkurser. Se USA med alla människor som blev utan bostad. Tsunamivågen drabbade även oss.
I Sverige har en del banker garantier om de går i KK. Större banker som tar rejält betalt för att Staten ska betala vid KK.

Förhoppningsvis klarar våra banker människor som inte klarar av att betala sina lån. Men de brukar ju klara sig genom att kontakta fogden som i sin tur klara skitjobbet: vräka dig, ta ut del av din lön så att du får existensminimum, se till att du kommer på listor så att du absolut inte får lån eller kredit mer.

Så ja, banken klarar sig.
Hoppas att det ger dig svar som du behöver.

Jajamen. Jag tolkar det som om att du ställer dig på sidan hos oss som tror att banken inte påverkar vara sig räntan eller aktuellt lån hos dem pga många kreditprövningar under pågående låneperiod. Så länge avbetalningar sker som de ska vill säga.
Citera
2018-12-19, 02:27
Medlem
zarembas avatar
Uppriktigt.. du får mig att känna mig löjlig. Men OK då.

Vad jag tror är att banker visst påverkar räntan. De påverkar också de kostnader som de tycker att de ska ha betalt för. Indirekta kostnader - inget samtal är "gratis". Inget ifrån banken är gratis.

Men, som sagt, jag kan helt enkelt för lite.

Men om en bank här i Sverige går i KK, så betalar staten, vi alla via skattemedel, detta.
Å de´har ju faktiskt hänt. Ett par miljarder ifrån pensionsfonden - som staten gv o som banker inte gav tillbaka.

Så i värsta fall tappar du din pension.
Citera
2018-12-19, 02:37
Medlem
zarembas avatar
Tror inte att jag kan svara dig mer. Som sagt, jag kan för lite. Men jag har haft jätteroligt.
Som sista ord...glöm inte paraplyet...
Mvh
Citera
2018-12-19, 09:47
Medlem
Det framgår av låneavtalet under vilka premisser banken får säga upp det i förtid. Normalt är det vid bristande betalning eller om värdet på säkerheten reducerats (hit räknas inte allmän prisnedgång)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in