Citat:
Tror risken att bli utsatt är högre än 0,00001% för två kvinnor som ska vandra upp och ner för Atlas (dag som natt). För övrigt var det även en brittisk 48årig kvinna som blev våldtagen i närheten av det område de hittades.
Tjejerna hade inte otur.. de var väldigt naiva.
Tjejerna hade inte otur.. de var väldigt naiva.
Nej, snarare hade de skinn på näsan. Annars har man inte självförtroendet att vara ute i naturen så där. De hade som sagt otur.
Folk, även ensamma kvinnor, har ju gått upp för det där berget i 50 år. Ingen annan har ju blivit halshuggen vad jag vet? Men okej, den exakta procentsatsen vet jag inte. Du kan kanske ta bort någon nolla där. Så det var otur. Hade de stannat hemma så hade det varit andra (kanske killar) som blivit utvalda och halshuggna och därigenom haft otur. Hur många turister har blivit halshuggna så här genom åren? Har för mig att det var någon i Irak/Syrien häromåret? Annars har det väl enbart varit lokalbefolkning, soldater, journalister etc som befunnit sig i de verkligt farliga områdena?
Vet du om Pattanikonflikten i Thailand? Där dödas det människor också. Folk åker ändå till Thailand. Det som hände kvinnorna i Atlasbergen är som om tre terrorister lämnat konfliktzonen i S.Ö Thailand och halshuggit två turister på Koh Samui. Det händer liksom inte. Men ändå gjorde det det. Och det är fel att kalla turister på Koh Samui för naiva. Samma sak här. De attacker mot turister i de arabiska charterländerna har ju riktats mot just charterhotell och gruppresor. Kolla Luxormassakern 1997 till exempel. Så det där tjatet om att hålla sig på turistorter och ha guide etc är skitsnack. Turistorter är snarare problemmagneter. Hur man kan välja ett charterträsk i de arabiska länderna förstår jag dock inte, men jag förstår verkligen tjusningen med Atlasbergen.
Men sen tror jag tyvärr att det blir vanligare att isolerade turister blir måltavlor framöver. Nu när IS har kollapsat i Syrien.
Marocko kan vara ett rätt jobbigt land. Tjat, inkastare, kommentarer, busvisslingar, ficktjuvar, lurendrejeri, bli påtvingad guider sånt är ju vardagsmat, men har man inte psyke fö sånt så är det bättre att resa till Öland eller något. Tangier har ju haft typ det sämsta ryktet i världen. Så har det nog varit sen "beatgenerationen" då Ginsberg och Burroughs och de andra bodde i just Tanger.
Men visst. Hade tjejerna stannat hemma så hade de överlevt. Kanske bäst att stanna hemma hela livet.