Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-15, 22:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiibi
Kan jag inte få fram hans adress?
Nej, du kan inte få fram någon gatuadress med hjälp av endast hans ip-adress.
Citera
2018-12-15, 22:35
  #14
Moderator
vhes avatar
Vi påminner om följande stycker från Flashbacks regler:

Citat:
Var försiktig med personuppgifter. När icke offentliga personer utsättas för andras missaktning så bör man överväga att delvis maskera personuppgifterna, där en stjärna ersätter minst en bokstav alternativt siffra i varje del.

Vänligen maskera namn och email-adresser.

/Moderator
Citera
2018-12-16, 04:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Polisen gick nyligen ut med att dom inte har resurser att utreda mindre bedrägerier, så till en början nu är i princip alla bedrägerier under 5000kr avkriminaliserade.. så fritt fram för alla tradera,shpock o blocket bedragare att hassla riskfritt.

Om jag inte missförstått trådstarten helt och hållet så handlar väl detta inte endast om bedrägeri?
Personen i fråga blev bedragen, ja. Men efter detta så har bedragaren i fråga börjat använda TS namn, adress o.s.v. för att bedra andra, och det måste väl ändå gå under ID-kapning, inte bedrageri?

Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2018-12-16, 08:20
  #16
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zzarox
Om jag inte missförstått trådstarten helt och hållet så handlar väl detta inte endast om bedrägeri?
Personen i fråga blev bedragen, ja. Men efter detta så har bedragaren i fråga börjat använda TS namn, adress o.s.v. för att bedra andra, och det måste väl ändå gå under ID-kapning, inte bedrageri?

Rätta mig gärna om jag har fel.
Stämmer, men kontentan i det polisen gått ut med är att nu i juletider då årets julklapp tydligen ska vara använd o allt annat klimat stohej kan bedragarna operera helt öppet utan konsekvenser.
Citera
2018-12-19, 10:07
  #17
Medlem
denieds avatar
Det är intressant att än idag se människor som insisterar på att få IP-addresser till vem det nu än skulle vara. Vad tror ni att ni kan hämta med en IP address, det här har varit i mitt huvud så länge nu att jag måste ställa frågan. Tror ni att med en ip address ni kan få fram könet och bedragaren, eller vad är det ni är ute efter? Göra en portscan och se att port 80 är öppen. Alltid lika rolig när folk skriker GDPR ge mig ip address annars jävlar, vad som sen görs med den ip addressen är ett mysterium....
Citera
2019-01-13, 22:27
  #18
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beiibi
Jag behöver verkligen er hjälp!

Jag har blivit blåst av en person som använde gmailadressen *lfredsjostrom99@gm*il.com
(a) för att blåsa mig när jag svarade på en blocketannons. Jag överförde pengar till honom via paypal. Ja, jag vet idiotiskt, men det gjorde jag.

Han har sedan använt mina uppgifter, namn efternamn, personnummer och hemadress för att blåsa andra, även det på blocket. Det resulterar i att folk ringer mig för att kräva tillbaka pengar för varor de inte fått.

Allt är såklart polisanmält, men min tilltro till polisen är tyvärr liten. Allvarligare saker avslutas ju utan åtgärd.

Går det att spåra bedragaren? Hur ska jag göra?
Jag har småsyskon hemma och blir orolig att folk som blivit blåsta ska komma och knacka på när jag inte är hemma och kan förklara situationen och göra illa mina syskon

Snälla hjälp!

Men på Paypal kan man ju använda buyer protection guarantee för att få pengarna tillbaks ifall ingen vara anländer?

Förklara för dem varför du är oskyldig så är det nog ingen fara.

Är du däremot skyldig kanske det är bättre om du betalar tillbaks pengarna?
Citera
2019-01-13, 22:31
  #19
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zzarox
Om jag inte missförstått trådstarten helt och hållet så handlar väl detta inte endast om bedrägeri?
Personen i fråga blev bedragen, ja. Men efter detta så har bedragaren i fråga börjat använda TS namn, adress o.s.v. för att bedra andra, och det måste väl ändå gå under ID-kapning, inte bedrageri?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Nja, jag skulle inte kalla det ID-kapning bara för att man kallar sig för nån annans namn. Det är först om angriparen lyckas ta över någon av offrets resurser såsom adress, emailadress, telefon, bankkonton eller få ut ett ID-kort med offrets personnummer fast med sitt egna foto, som något kan sägas ha kapats.
Citera
2019-01-23, 18:29
  #20
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Nja, jag skulle inte kalla det ID-kapning bara för att man kallar sig för nån annans namn. Det är först om angriparen lyckas ta över någon av offrets resurser såsom adress, emailadress, telefon, bankkonton eller få ut ett ID-kort med offrets personnummer fast med sitt egna foto, som något kan sägas ha kapats.

nej inte ID-kapning men mkt väl urkundsförfalskning

https://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsf%C3%B6rfalskning

kan du inte se någon information på paypal kontot du skickade pengarna till? förövrigt bör du kunna få tillbaka pengarna på paypal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback