Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-15, 19:53
  #1
Medlem
Jag behöver verkligen er hjälp!

Jag har blivit blåst av en person som använde gmailadressen *lfredsjostrom99@gm*il.com
(a) för att blåsa mig när jag svarade på en blocketannons. Jag överförde pengar till honom via paypal. Ja, jag vet idiotiskt, men det gjorde jag.

Han har sedan använt mina uppgifter, namn efternamn, personnummer och hemadress för att blåsa andra, även det på blocket. Det resulterar i att folk ringer mig för att kräva tillbaka pengar för varor de inte fått.

Allt är såklart polisanmält, men min tilltro till polisen är tyvärr liten. Allvarligare saker avslutas ju utan åtgärd.

Går det att spåra bedragaren? Hur ska jag göra?
Jag har småsyskon hemma och blir orolig att folk som blivit blåsta ska komma och knacka på när jag inte är hemma och kan förklara situationen och göra illa mina syskon

Snälla hjälp!
__________________
Senast redigerad av Beiibi 2018-12-15 kl. 19:55.
Citera
2018-12-15, 19:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiibi
Jag behöver verkligen er hjälp!

Jag har blivit blåst av en person som använde gmailadressen *lfredsjostrom99@gm*il.com
(a) för att blåsa mig när jag svarade på en blocketannons. Jag överförde pengar till honom via paypal. Ja, jag vet idiotiskt, men det gjorde jag.

Han har sedan använt mina uppgifter, namn efternamn, personnummer och hemadress för att blåsa andra, även det på blocket. Det resulterar i att folk ringer mig för att kräva tillbaka pengar för varor de inte fått.

Allt är såklart polisanmält, men min tilltro till polisen är tyvärr liten. Allvarligare saker avslutas ju utan åtgärd.

Går det att spåra bedragaren? Hur ska jag göra?
Jag har småsyskon hemma och blir orolig att folk som blivit blåsta ska komma och knacka på när jag inte är hemma och kan förklara situationen och göra illa mina syskon

Snälla hjälp!
Du betalade via Paypal, fanns det något namn där? Kanske något mobilnummer? Du borde kunna se det i din historik.
Citera
2018-12-15, 20:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiibi
Jag behöver verkligen er hjälp!

Jag har blivit blåst av en person som använde gmailadressen *lfredsjostrom99@gm*il.com
(a) för att blåsa mig när jag svarade på en blocketannons. Jag överförde pengar till honom via paypal. Ja, jag vet idiotiskt, men det gjorde jag.

Han har sedan använt mina uppgifter, namn efternamn, personnummer och hemadress för att blåsa andra, även det på blocket. Det resulterar i att folk ringer mig för att kräva tillbaka pengar för varor de inte fått.

Allt är såklart polisanmält, men min tilltro till polisen är tyvärr liten. Allvarligare saker avslutas ju utan åtgärd.

Går det att spåra bedragaren? Hur ska jag göra?
Jag har småsyskon hemma och blir orolig att folk som blivit blåsta ska komma och knacka på när jag inte är hemma och kan förklara situationen och göra illa mina syskon

Snälla hjälp!

Vad hjälper det om du får tag i bedragaren, vad kan du göra då? Polisen kommer inte bry sig.
Går det inte att spärra dig själv på blocket?

Blocket har en tjänst som heter blocket-paketet som tyvärr ur funktion för tillfället. Använd den i framtiden. https://www.blocket.se/information/blocketpaketet
Citera
2018-12-15, 20:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Vad hjälper det om du får tag i bedragaren, vad kan du göra då? Polisen kommer inte bry sig.
Går det inte att spärra dig själv på blocket?

Blocket har en tjänst som heter blocket-paketet som tyvärr ur funktion för tillfället. Använd den i framtiden. https://www.blocket.se/information/blocketpaketet


Tack
Citera
2018-12-15, 20:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Vad hjälper det om du får tag i bedragaren, vad kan du göra då? Polisen kommer inte bry sig.
Går det inte att spärra dig själv på blocket?

Blocket har en tjänst som heter blocket-paketet som tyvärr ur funktion för tillfället. Använd den i framtiden. https://www.blocket.se/information/blocketpaketet


Jag har blockat mig från blocket, men då har han gått över till att använda Facebooks annonssidor.

Jag vill ha personens namn för att lämna till polisen eller gå och knäcka på.


Kan jag inte få fram hans ipadress på något sätt?
Citera
2018-12-15, 20:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiibi
Jag har blockat mig från blocket, men då har han gått över till att använda Facebooks annonssidor.

Jag vill ha personens namn för att lämna till polisen eller gå och knäcka på.


Kan jag inte få fram hans ipadress på något sätt?
Kontakta PayPal och berätta vad som hänt, ladda upp polisanmälan. Fast PP har en helt värdelös support så ha väldigt låga förväntningar.
Citera
2018-12-15, 20:43
  #7
Medlem
darkomcfaces avatar
När jag betalat genom paypal på ebay och det inte kommit något så har jag fått tillbaka pengarna.
Så förslagsvis kontaktar du paypal.

mvh
Citera
2018-12-15, 21:15
  #8
Medlem
Du får lätt tillbaka pengarna på paypal.
Citera
2018-12-15, 21:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beiibi
Jag har blockat mig från blocket, men då har han gått över till att använda Facebooks annonssidor.

Jag vill ha personens namn för att lämna till polisen eller gå och knäcka på.


Kan jag inte få fram hans ipadress på något sätt?
Har du mailat med honom? Borde finnas i "mail headers" isåfall. Men vad ska du med hans IP-adress till?
IP-adresser är värdelösa och ger dig som privatperson ingen inblick i vem det är eller var han bor (exakt).
Citera
2018-12-15, 21:25
  #10
Medlem
goin-xxxls avatar
Polisen gick nyligen ut med att dom inte har resurser att utreda mindre bedrägerier, så till en början nu är i princip alla bedrägerier under 5000kr avkriminaliserade.. så fritt fram för alla tradera,shpock o blocket bedragare att hassla riskfritt.
Citera
2018-12-15, 22:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Har du mailat med honom? Borde finnas i "mail headers" isåfall. Men vad ska du med hans IP-adress till?
IP-adresser är värdelösa och ger dig som privatperson ingen inblick i vem det är eller var han bor (exakt).

Kan jag inte få fram hans adress?
Citera
2018-12-15, 22:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Polisen gick nyligen ut med att dom inte har resurser att utreda mindre bedrägerier, så till en början nu är i princip alla bedrägerier under 5000kr avkriminaliserade.. så fritt fram för alla tradera,shpock o blocket bedragare att hassla riskfritt.

Det är helt stört att det kan pågå helt riskfritt det kan innebära att han hassla någon lättkränkt idiot som ska komma och hämnas på mig för att han inte fattar att jag inte gjort det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback